• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Koppling

Benny & Marie

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
871
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato conkord 620 ST
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,5 D
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Concorde
Husbilsmodell: Concord 620 ST
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Motor
Hej jag startade husbilen i vecka upptäckte att koplingen inte fungerade trampade man ner koplinge så koplade det inte ur det finns mottryck inget onormalt mottryck i kopplingpedalen det fungerade när jag ställde av den i september

F

F.d. 25038

Guest
TRoligtvis lamellen som fastnat i tryckplatta eller svänghjul,
med lite tur kan man prova att lägga i 4 ans växel hålla ner kopplingspedalen
dra handbromsen å koppla in startmotorn ett kort ögonblick se bara till att inget står ivägen ps håll även ner fotbromsen.
Häls Mikael o Carina
ps ring gärna om du inte förstår!

Bo i Bil

HBK Medlem
Kommun
Hörby
HBK-Nr
195
Medlemskap
2025
Hej.
Ett litet tips är att varmköra motorn först så lossnar kopplingen lättare, och startmotor o startkrans är inte så ömtåliga när den är varm, för lossnar den inte medetsamma så får den en j-----la smäll.........så var försiktig
MvH BoH

F

F.d. 25038

Guest
Nja det har hänt mycket roligt när vi provat med varm motor skenat mm
undrar om inte det bästa är å dra på starten direkt innan glödstiftet vaknat
mm det finns ju hur lika mycket teorier som de finns diken å alla e bra när dom funkar å har hundra koll!

Lycka till Mikael o Carina:wink:

kangas

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
5323
Medlemskap
2025
Hei!
Jeg opplevde dette flere ganger på min gamle bil, og har hørt at det ikke er uvanlig.
Først prøver man ved å legge inn 1. giret, holde kopplingen nede og dra igang på startmotoren.
Dersom det ikke løsner da, foretrekker jeg å først la motoren gå seg litt varm. deretter stoppe den, legge inn 1. gearet, starte motoren og kjøre avgårde. Holde kopplingen inne og praktisere mest mulig ryckig køring. Praktiseres helst på en tidlig søndag morgen med minimal trafikk. Retrettmulighetene er jo særdeles dårlig, så dersom det ikke løsner ligger man risigt til.........

Hilsen Kangas

Ps Har ny bil nå, ligger aldri først i køen lengre......., og har heller ikke problemer med kopplingen.

F

F.d. 4879

Guest
Lite krångligt kanske men det är ju en stor bil också.. Bogsera ut bilen till vägen, där kan du hantera den bättre. Starta motorn och varmkör den så att allt går lätt inklusive växellådan. Stäng sedan av motorn, lägg i 2ans växel starta motorn med tvåan i och kopplingen uppe. Kör upp i ca 30 och trampa sedan ner kopplingen, gasa och släpp på gasen ett par gånger, då brukar en fastrostad/klippad lamell släppa. Skulle du trots allt efter det ha problem med att det är tungt att lägga i växeln eller skrapar när du lägger i backen så har bussningen/lagret i vevaxeln som ingående axeln i växellådan ligger lagrad i pajat. Då är det bara att ta bort växellåda och koppling, byt allt i så fall, lamell, tryckplatta, urkopplingslager, stödlager för ingående. delarna kostar inte så mycket, bara ett jävla jobb att byta det.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Jag lämnade in våran för ett kopplingsbyte och även SKULLE packboxen bytas för när jag importerade bilen så fick jag lite varningar från besikningsmannen om hur känsligt växellådan´s 5:te växel var för att oljenivån inte fick ligga på min.strecket .

Jag gjorde ett oljebyte och fick uppgifter hos våran mekaniker att det skulle vara 2,8 liter i lådan enligt hans spec. ( skall aldrig tro på en mekaniker mera ..... ) .
det visade sig senare på semestern året efter så vi kört ner till Moseldalen att bilen började slira på kopplingen och jag åkte då över gränsen till Luxemburg och fick hjälp av en bekant där så en Citroénverkstad rev ner lådan och konstaterade att det var för hög nivå och det skulle bara vara 1,7 liter i lådan men dom hade skaffat kopplingspaket men det var ju inte lönt att montera för packboxen var halvkass .
Dom hade iallafall ingen packbox så det blev monterat och 10000.- fattigare men jag fick med en ny koppling .
Jag hade ju lite problem med att se nivån på stickan hemma när jag hade bytt och förmodligen så var väl hela stickan full med olja .... men men misstag av mej .

Väl hemma så kollade jag upp vad byte av koppling samt packbox skulle kosta .

12000:- för arbetet på Citroén och jag fick ge 5600:- icke märkesverkstad .

Det som var konstigt var att man får plocka ut alla drev i växellådan för att byta packbox för den är monterad innifrån , lite sjuk konstruktion ...

F

F.d. 6068

Guest
Försökte att starta våran husbil bara efter den stått en vecka nu ca -6, men den drog iväg framåt, hade ettans växel i. Försökte att lägga ur växeln men det gick inte! Startade ändå, kopplingen lossnade med en jävla smäll o). Kollade lite under huven och upptäckte att drenering av friskluftsintaget rinner ut prixis över koppling, torligen därför har kopplingen frusit fast. Inga problem när bilen väl blivit varm ;)
Mvh Micke

Toppen