• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Koppla ur eller inte!!? Solceller

Lasseboy

FD HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Förra året fick jag råd från HB forum att låta solcellerna vara kopplade över vintern då de tar laddning igenom jula täcket.
Som ni vet så blev det graven för gamla HB, och efter många om och men i ny HB.
Solcellerna är monterade i Tyskland då de gamla ägarna har delvis bott i Tyskland och delvis i Sverige.
Jag fråga dem hur de har Gjort, de har haft bilen i en lada och kopplat ur batteriet.

Det kan väl inte va bra?

Kan det skilja sig mellan solceller ?

saxnäs

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025
Sv: Koppla ur eller inte!!? Solceller

Jag har själv solceller och tänker ha det kopplat mot batterierna även under vinterhalvåret , tror det är bara bra om dom laddas även lite under vintern. Har någon en annan teori så är jag tacksam för tips. :)

Senast ändrad:

Lenima

HBK Medlem (P)
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
14541
Medlemskap
2025

Ingen fråga är väl för dum, eller hur? Men hur gör man med laddningen av batterierna från solcellen om bilen står inomhus? Den här vintern är det inte aktuellt för mig för den kommer att befinna sig under solen hela dagarna men nästa vinter. Jag hade inte solcell förra vintern.

F

F.d. 29910

Guest

Om bilen står utomhus, låt batteriet och solcellerna vara inkopplade!
Även om det är grått och mulet ute så underhåll laddas batterierna!
Däremot om bilen står inomhus i mörker, skulle jag överväga att koppla ur batterierna!

Ps! Även lysrör ovanför solceller ger en liten laddning!:wub:

/Malbeck

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022

Förra året fick jag råd från HB forum att låta solcellerna vara kopplade över vintern då de tar laddning igenom jula täcket.
Som ni vet så blev det graven för gamla HB, och efter många om och men i ny HB.
Solcellerna är monterade i Tyskland då de gamla ägarna har delvis bott i Tyskland och delvis i Sverige.
Jag fråga dem hur de har Gjort, de har haft bilen i en lada och kopplat ur batteriet.

Det kan väl inte va bra?

Kan det skilja sig mellan solceller ?

Tar solcellerna verkligen laddning med Julas täcke över? Det skulle ju vara perfekt nu när jag precis har köpt detta täcke.

Lasseboy

FD HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024

JO med min gamla HB hade jag Jula täcke, och den laddade batterierna, men när snön kom i massor fick jag borsta av taket.

Kör nog lika dant i år!
Vad kan hända?

Tar solcellerna verkligen laddning med Julas täcke över? Det skulle ju vara perfekt nu när jag precis har köpt detta täcke.

Toppen