Hej, att se till att någon säkring från solcellerna blir bortkopplad är rätt viktigt, och även från generatorn.
Som skalman52 skriver så kan en solcellsregulator uppföra sig lite underligt beroende på utförande. Visserligen en äldre variant som jag mätte på, men ev. troligt att en del nya uppför sig lika illa.
När den sortens solcellsregulatorer inte hade något batteri att jobba mot så matade de ut ca. 16 till 17 Volt till batterisidan som man vanligtvis kan mäta på ingående sidan av regulatorn med en belastad solcell.
Uppåt 17 V är ungefär vad som vissa elektronikdelar och även lampor i ett 12 V system inte riktigt tål och något kan då gå sönder.
Om man inte heller tänker på att solcellen kan producera spänning och ström ut i bilens elsystem och bara låter kablar ligga, eller kanske håller på att koppla in nya saker och kablar så kan det också bli besvärligt.
I värsta fall med kraftiga solceller på taket och vintersol (eller sommarsol) så kan man ha mellan 14 och kanske uppåt 17 Volt och massor med Amp. i husbilens 12V system, och då t.o.m. en viss brandrisk vid kortslutna kablar m.m.
(Säkringen mellan bilens generator och bobatteriet brukar sitta i närheten/efter bilens startbatteri, och då ofta en större kortslutningssäkring på ca. 50Amp eller så.)
M.v.h. JANKRO.