• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla ur bodelsbatteri?

juha01

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Kungälv
Behöver man tänka på något särskilt om man ska koppla ur bodelsbatteriet i bilen? Tänkte mest på solcellerna och om det är något särskilt man måste göra? Dra bort säkring och sedan bara koppla bort polerna?

Ska ta ur batteriet under en period och använda bilen utan att bo i den i någon vecka.

Knaus boxstar.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Knaus Boxstar. Du har väl bodelsbatteriet under passagerarstolen? Då måste du demontera stolen för att ta bort batteriet. Se upp med kabeln som går upp till stolen. Utan att veta något om din solcell och laddare så skulle jag bryta strömmen från EBL och solcell regulator och därefter - och därpå + pol. Det finns de som vet mer om detta lyssna på dem!
 

juha01

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Kungälv
Tack för svaret!

Batteriet sitter bak på vänster sida, så det är lättåtkomligt.

Saken är att jag heller inte kan nåt om solceller! Inte heller insatt i om bilens generator reagerar på att det plötsligt inte finns bodelsbatteri när den laddar. Jag ANTAR att just generatorn är kopplad på ett sätt att det inte spelar roll, men är ej säker.

Solpanelen vet jag som sagt inget om. Men det sitter en hängsäkring (minns inte om det är före eller efter) vid regulatorn som jag tänkte dra ur innan.

Sedan när batteriet är borta får jag givetvis isolera kabelskorna som ska sitta på batteripolerna så att det inte blir kortis där då det fortfarande finns laddström från generatorn när bilen körs.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Du behöver inte bekymra dig om något med solcellerna om du kopplar bort batterierna.

Ta bort batteriets minuspol och isolera kabelskon.
Ta bort pluspolen och isolera den också.
Ta bort kopplingen mellan generator och bodel (säkring?) så inte bodelen går igång när motorn startar.
Ta bort säkringen mellan solcellsregulator och batteri. Regulator som inte belastas av batterier kan ev. bete sig konstigt.
Koppla ur batteriladdaren för bodelen (säkring?, stickpropp?) alternativt koppla inte in 230V när batterierna är bortplockade. En del laddare mår inte bra av att gå utan belastning från batterierna.

Efter det här borde bodelen vara helt bortkopplad och inte få någon spänning över huvud taget. Allt för att inte riskera konstiga spänningsnivåer i bodelen när batterierna inte finns med i spelet.

MVH
Hans
 

juha01

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Kungälv
Tack för svaret! Ska ge mig på detta en dag. Tror att jag har koll på alla de säkringar du nämnde, men lite osäker på biten mellan generator och bodelsbatteriet. Men jag återkommer!

Åter igen, tack för utförligt svar.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Jag skulle koppla bort solcellerna från regulatorn. Många regulatorer ställer in sej vid inkoppling, på vilken batterispänning som används. Dvs man ska först koppla regulatorn till batterierna, därefter koppla in solcellerna till regulatorn.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, att se till att någon säkring från solcellerna blir bortkopplad är rätt viktigt, och även från generatorn.
Som skalman52 skriver så kan en solcellsregulator uppföra sig lite underligt beroende på utförande. Visserligen en äldre variant som jag mätte på, men ev. troligt att en del nya uppför sig lika illa.
När den sortens solcellsregulatorer inte hade något batteri att jobba mot så matade de ut ca. 16 till 17 Volt till batterisidan som man vanligtvis kan mäta på ingående sidan av regulatorn med en belastad solcell.
Uppåt 17 V är ungefär vad som vissa elektronikdelar och även lampor i ett 12 V system inte riktigt tål och något kan då gå sönder.
Om man inte heller tänker på att solcellen kan producera spänning och ström ut i bilens elsystem och bara låter kablar ligga, eller kanske håller på att koppla in nya saker och kablar så kan det också bli besvärligt.
I värsta fall med kraftiga solceller på taket och vintersol (eller sommarsol) så kan man ha mellan 14 och kanske uppåt 17 Volt och massor med Amp. i husbilens 12V system, och då t.o.m. en viss brandrisk vid kortslutna kablar m.m.

(Säkringen mellan bilens generator och bobatteriet brukar sitta i närheten/efter bilens startbatteri, och då ofta en större kortslutningssäkring på ca. 50Amp eller så.)

M.v.h. JANKRO.
 

juha01

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Kungälv
Tack för all hjälp! Återkopplar hur jag gjorde.

Bort med säkringen från solcellernas regulator.

Matningen från generatorn på bilen går via bilens batteri. Där fanns tre stycken matarkablar varav en var till bodelsbatteriet. Den var mycket riktigt avsäkrad med 50 ampere MEGA-säkring. Skruvade bort denna.

Av med kabelskorna från batteripolerna. Isolera med tejp. Lyft ut batterierna.

Tillbaka med allt i omvänd ordning!

Notera att jag rörde inte kretsen för ev laddning som startar om man stoppar i 220v till bilen, då jag helt enkelt inte använde den under denna tid.
 
Toppen