• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla ur batteriseparator

peter_blågräs

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
40147
Medlemskap
2026
Jag planerar att installera en DC-DC-laddare som ska kopplas direkt mellan generatorn och bodelsbatteriet. Bilen är en Carthago Chic C-Line 4.8 från 2012, med en dum generator och elblock CBE DS450-CA.

Jag har konstaterat att bilen har en batteriseparator CBE SB-150 https://365-saint-tropez.com/wp-content/uploads/2024/05/CBE-SB-150-DE-Manual.pdf som kopplar ihop bodels- och startbatterierna, och att separatorn ska tas bort/kopplas ur när DC-DC-laddaren installeras. Vad exakt är det jag ska koppla bort och hur?

(Jag har hittat batteriseparatorn men inte öppnat och tittat in i den.)
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.400
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag planerar att installera en DC-DC-laddare som ska kopplas direkt mellan generatorn och bodelsbatteriet. Bilen är en Carthago Chic C-Line 4.8 från 2012, med en dum generator och elblock CBE DS450-CA.

Jag har konstaterat att bilen har en batteriseparator CBE SB-150 https://365-saint-tropez.com/wp-content/uploads/2024/05/CBE-SB-150-DE-Manual.pdf som kopplar ihop bodels- och startbatterierna, och att separatorn ska tas bort/kopplas ur när DC-DC-laddaren installeras. Vad exakt är det jag ska koppla bort och hur?

(Jag har hittat batteriseparatorn men inte öppnat och tittat in i den.)
På min Carthago monterade jag DC laddaren innan elblocket, rörde inte separatorn, varför skall du ta bort den?
På min bil fungerar det bra som det är kopplat.
 

peter_blågräs

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
40147
Medlemskap
2026
På min Carthago monterade jag DC laddaren innan elblocket, rörde inte separatorn, varför skall du ta bort den?
På min bil fungerar det bra som det är kopplat.
Jag har bytt till LiFePO4 i bodelsbatterierna och vill ha mer laddning när motorn går.

Ska jag tolka ditt svar som att jag kan koppla DC-laddaren direkt från startbatteriet till bodelsbatterierna och få ut DC-laddarens maxladdning på 50 A (om batterierna tar emot det och generatorn ger det förstås)?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.522
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vill du ha ut 50A så bör du nog minst köpa en på 60A helst mer, eller 2st på 50A, det är inte lång stund en laddare ger absolut max vad den kan prestera. Samma problem som med solpaneler, det är alltid nåt, paneler eller regulator som drar ner strömmen efter ett tag.
 

peter_blågräs

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
40147
Medlemskap
2026
Vill du ha ut 50A så bör du nog minst köpa en på 60A helst mer, eller 2st på 50A, det är inte lång stund en laddare ger absolut max vad den kan prestera. Samma problem som med solpaneler, det är alltid nåt, paneler eller regulator som drar ner strömmen efter ett tag.
Tack, det har jag redan koll på. Råkar du veta hur det är med separatorn och inkoppling av DC-DC-laddaren (där jag fortfarande har en kunskapslucka)?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.311
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vill du ha ut 50A så bör du nog minst köpa en på 60A helst mer, eller 2st på 50A, det är inte lång stund en laddare ger absolut max vad den kan prestera. Samma problem som med solpaneler, det är alltid nåt, paneler eller regulator som drar ner strömmen efter ett tag.
Menar du att det är laddarna som tappar effekt efter ett tag, eller att det är motståndet i batterierna som ökar när de blir mera laddade?
Jag har varit uppe i närmare 50A när batteriet är halvladdat, men sedan avtar det med laddningsgraden, lika som blybatterier men inte lika markerat.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.522
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nej, är inte insatt i de modellerna.
Men är funktionen på separatorn mer än bara ett skiljerelä så kan eventuell laddning av startbatteriet vid stillestånd från 230V eller solpanelsregulator påverkas.
Annars som Olof har gjort borde bli bra.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
10.085
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
CBE-SB-150 är ju ett mekaniskt relä som kopplar ihop start och bodelsbatteri. Antingen får du lägga din DCDC i serie med den eller så koppla ur reläet. Lägger du DCDC direkt mellan start och bodel utan att ta bort relä så kommer ju relä att koppla ihop in och ut på DCDC och då gör den ingen nytta.
 

peter_blågräs

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
40147
Medlemskap
2026
CBE-SB-150 är ju ett mekaniskt relä som kopplar ihop start och bodelsbatteri. Antingen får du lägga din DCDC i serie med den eller så koppla ur reläet. Lägger du DCDC direkt mellan start och bodel utan att ta bort relä så kommer ju relä att koppla ihop in och ut på DCDC och då gör den ingen nytta.
Tack. Vet du exakt hur jag ska göra för att koppla ur det? Har fått många svar men inte på just det - som är själva huvudfrågan. Är det bara att lossa ledaren mellan bobatteriernas pluspol och SB-150? Eller behövs det något mer?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
10.085
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag hade samma problem men en annan EBL så jag gjorde sönder reläet. Men testa först med att bara koppla loss mot bodelsbatteriet. Jag vet inte riktigt vad det är för andra funktioner i SB-150 och hur den är kopplad signalmässigt mot EBL.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.400
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack. Vet du exakt hur jag ska göra för att koppla ur det? Har fått många svar men inte på just det - som är själva huvudfrågan. Är det bara att lossa ledaren mellan bobatteriernas pluspol och SB-150? Eller behövs det något mer?
Med den högre spänningen på litium kommer sammankopplingen bodel/start inte släppa automtiskt när du stänger av motorn, du löser detta genom ett kort tryck på avstängningsknapoen på panelen ovan bodelsdörren, spänningen måste dock sjunka lite först tror gränsen går på 13.3V.
Jag kopplade DCladdaren på kablaget till höger om bodelsdörren,under tröskel hittar du kabeln,har för mig att plus var blå,mät!
 
Toppen