• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla solcellsregulator till ebl99

HasseRoth

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
3840
Medlemskap
2024
Hej, ska montera solceller på husbilen och hade tänkt koppla in dem direkt från regulator till elbolaget. På regulatorn finns uttag för 2 batterier och jag hade även tänkt att köpa en färdig kabel med kontakt som passar i blocket. Jag vill gärna ha möjligheten att ladda startbatteriet. Det ena uttaget på regulatorn är för startbatteriet och ger 1 amp. Någon som vet hur man kopplar detta?

ingbe

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2025
koppla in dem direkt från regulator till elbolaget
???
Men om du menar "till EBL" så finns det ibland en särskild kontakt ör anslutning av solpanel (dvs regulatorn). Annars går det bra att koppla direkt till bodelsbatteriet, via en lagom stor säkring i batteriändan av den nya ledningen.
Det ena uttaget på regulatorn är för startbatteriet och ger 1 amp. Någon som vet hur man kopplar detta?
Jag kopplade in den ledningen på anslutningen från EBL till startbatteri. Också här med en lämplig säkring i batteriändan av ledningen.

Toppen