• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Koppla in spänningsmätare på bodelsbatteri?

F

F.d. 59131

Guest
Hur kopplar jag in spänningsmätare på bodelsbatteri(har 2 st) samt för startbatteri? Tänker mig installera en fast mätare och undrar även vad som rekommenderas? /Henrik

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
F

F.d. 59131

Guest
Har ju ingen mppt men det spelar väl ingen roll. Kopplar in "Battery-guard" direkt på ett av mina bodelsbatterier och ser sedan aktuell nivå. Korrekt?
Och samma för startbatteriet?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Knaus sport TR 2008. Se min profilbild.
Det ska vara så enkelt som möjligt.
Hej, jag bara undrar eftersom du bara vill ha info om spänningen på bo och startbatteri.... Har du inte den informationen redan i bilens elblock/knappsats och display. Vanlig voltmätning har det ju för det mesta funnits synbar info om sedan åttiotalets bilar.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 59131

Guest
Hej, jag bara undrar eftersom du bara vill ha info om spänningen på bo och startbatteri.... Har du inte den informationen redan i bilens elblock/knappsats och display. Vanlig voltmätning har det ju för det mesta funnits synbar info om sedan åttiotalets bilar.

M.v.h. JANKRO.
Mjo, fast det är ju dioder i 5 steg som är lite diffusa. Är verkligen ingen storförbrukare utan det handlar mest om ett rubbat kontrollbehov. En tydlig siffra känns tryggt !

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Mjo, fast det är ju dioder i 5 steg som är lite diffusa. Är verkligen ingen storförbrukare utan det handlar mest om ett rubbat kontrollbehov. En tydlig siffra känns tryggt !
Ahaa. Det brukade vara analoga mätare förr och senare i alla fall digitala siffror.
Då förstår jag fullt ut att du vill ha några siffror att titta på.

Tänk bara på att när du vill se spänningen på bodelen och kanske har Tv och/eller andra större förbrukare på så kan spänningen ljuga lite och visa mindre spänning än vad som batterierna innehåller (ju högre uttag ju lägre volttal) om du då stänger av förbrukarna så batterierna får vila en stund så får du en mera sanningsenlig siffra på voltalet i batterierna.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 59131

Guest
Men nu, har jag kollat lite.
För en tid sedan startade inte bilen och en underhållsladdare införskaffades. Allt funkar bra. MEN nu ser jag på schemat att startbatteriet ska laddas av solceller! Varför var det då urladdat?
Måste jag ha huvudströmbrytaren på för att batterierna ska laddas?
Jag ser ju två batterimätare, Bo- och startbatteri.

20210427_170559.jpg20210427_165838.jpg

MonKen

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2026
Jag skulle rekommendera en shunt och display. Ström in/ut, kvarvarande Ah mm. Det kostar en slant extra men du får så mycket mer. En av mina mest prisvärda investeringar till husbilen.
Exempel Smartshunt och display i BMV-serien.
Batteriövervakare - Victron Energy
En fråga på detta. Display behövs väl inte om jag har en iPhone med appen installerad.

Toppen