F
F.d. 59131
Guest
Hur kopplar jag in spänningsmätare på bodelsbatteri(har 2 st) samt för startbatteri? Tänker mig installera en fast mätare och undrar även vad som rekommenderas? /Henrik
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Vad har du för husbil?Hur kopplar jag in spänningsmätare på bodelsbatteri(har 2 st) samt för startbatteri? Tänker mig installera en fast mätare och undrar även vad som rekommenderas? /Henrik
Vad har du för husbil?
Knaus sport TR 2008. Se min profilbild.Vad har du för husbil?
En sådan körde jag med när jag hade blybatterier, ger bra historikinfo om spänningen direkt i mobilenDen här kan ju vara ett alternativ. CTX BATTERY SENSE.
Den ser lite väl stor ut för att montera i din telefonJag skall installera en enkel batteriövervakare med bluetooth i telefonen Visa bilaga 209346
Har ju ingen mppt men det spelar väl ingen roll. Kopplar in "Battery-guard" direkt på ett av mina bodelsbatterier och ser sedan aktuell nivå. Korrekt?
Och samma för startbatteriet?
Hej, jag bara undrar eftersom du bara vill ha info om spänningen på bo och startbatteri.... Har du inte den informationen redan i bilens elblock/knappsats och display. Vanlig voltmätning har det ju för det mesta funnits synbar info om sedan åttiotalets bilar.Knaus sport TR 2008. Se min profilbild.
Det ska vara så enkelt som möjligt.
Nejdå man övervakar i appen med Bluetooth och enkelt att montera bara minus och plusDen ser lite väl stor ut för att montera i din telefon
Mjo, fast det är ju dioder i 5 steg som är lite diffusa. Är verkligen ingen storförbrukare utan det handlar mest om ett rubbat kontrollbehov. En tydlig siffra känns tryggt !Hej, jag bara undrar eftersom du bara vill ha info om spänningen på bo och startbatteri.... Har du inte den informationen redan i bilens elblock/knappsats och display. Vanlig voltmätning har det ju för det mesta funnits synbar info om sedan åttiotalets bilar.
M.v.h. JANKRO.
Ahaa. Det brukade vara analoga mätare förr och senare i alla fall digitala siffror.Mjo, fast det är ju dioder i 5 steg som är lite diffusa. Är verkligen ingen storförbrukare utan det handlar mest om ett rubbat kontrollbehov. En tydlig siffra känns tryggt !
OK! Men vi behöver inte ha på huvudströmbrytaren?Jag har precis samma bil och årsmodell som du har ,med 220 inkopplad huvudström på laddas både bo och startbatteri
En fråga på detta. Display behövs väl inte om jag har en iPhone med appen installerad.Jag skulle rekommendera en shunt och display. Ström in/ut, kvarvarande Ah mm. Det kostar en slant extra men du får så mycket mer. En av mina mest prisvärda investeringar till husbilen.
Exempel Smartshunt och display i BMV-serien.
Batteriövervakare - Victron Energy