• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla in inverter

F

F.d. 53061

Guest
Då var det daxs för nästa pryl i husbilen har tittat på en 1000watts inverter på biltema tänkte ha den till att driva mickro på700w ock kaffebryggare på650w dock ej samtidigt. Nu undrar jag är det nån som vet om man kan hitta inverter på nåt annat ställe som är bra ock har bra pris behöver ingen lyxvariant. Sen nästa fundering skall den kopplas in nära batterierna eller kan man ha typ 3meter mellan batteri ock inverter.Hoppas på bra svar här i detta toppen forum.
Markko.:cat::msn_cat:
 

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
384
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: Koppla in inverter

För att driva Kaffebryggare,Micro behövs ingen inverter med ren sinusvåg som tex vissa datorer kräver

Det funkar bra med en enklare variant men kolla så att den klarar microns startström som är högre än normala förbrukningen

Sen ska inverter vara så nära 12volts källan som möjligt, korta 12v ledningar
 
F

F.d. 55359

Guest
Sv: Koppla in inverter

Då var det daxs för nästa pryl i husbilen har tittat på en 1000watts inverter på biltema tänkte ha den till att driva mickro på700w ock kaffebryggare på650w dock ej samtidigt. Nu undrar jag är det nån som vet om man kan hitta inverter på nåt annat ställe som är bra ock har bra pris behöver ingen lyxvariant. Sen nästa fundering skall den kopplas in nära batterierna eller kan man ha typ 3meter mellan batteri ock inverter.Hoppas på bra svar här i detta toppen forum.
Markko.:cat::msn_cat:

Hmm, vi letar också 1000W inverter med modifierad sinusvåg. Har kollat på biltema men hittade inget där. Har du länk?

Vi kollar just nu på (999:):
Kjell&Company
alternativen:
Elfa
Digitaltvexperten

Vad är billigt?
 
F

F.d. 53061

Guest
Sv: Koppla in inverter

Sök på växelriktare tryck sedan på en av bilderna så får du upp en på1000watt
ringde ock kollade vad den kostade 1299kr.
Markko.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.844
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in inverter

Markko, hoppas det är ok att jag kapar tråden lite med en fråga som har med inkopplingen att göra och kanske även är intressant

Är det någon som har någon bra switchlösning monterad på inkommande matning efter elblocket där man enkelt kan switcha om ifall eluttagen i bilen skall matas via inkommande 220 eller från invertern? Bör ju vara av växlande funktion så man inte får bakströmmar och liknande. Vissa dyrare invertrar vet jag har detta inbyggt och kan switcha själva men inte de billigare och inte heller min. Man vill ju gärna slippa ha parallella 220 nät i bilen.
Med en sån switch bör man kunna montera Invertern bredvid batteriet och bara dra en enkel 220 matning till switchen som är placerad nära inkommande el.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Koppla in inverter

Det finnes fler automatiska prioritets kopplare (priority switch) - en må huske å kopple laddaren och kylskåpet utanfor switchen :D.
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Koppla in inverter

Jag hadde "samma" problem med mitt elverk. Om det får landström bakvägen så är det adjös elverk. Dometic har ett relä som sköter detta. MEN efter diskusioner med andra och tänkande om prioriteringar och risker vid felfunktion så bidde det en manuell trepolig växlande brytare med 0 i mitten. Nu kan det så gott som ALDRIG bli fel. Detta vill jag förorda för att vara helt säker. Självklart skall detta monteras före jordfelsbrytaren.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Koppla in inverter

Om man sätter ett flerpoligt relä, där reläspolen dras av inkommande "landström", får man en enkel och säker skiljare.
Calle
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.844
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in inverter

Jag hadde "samma" problem med mitt elverk. Om det får landström bakvägen så är det adjös elverk. Dometic har ett relä som sköter detta. MEN efter diskusioner med andra och tänkande om prioriteringar och risker vid felfunktion så bidde det en manuell trepolig växlande brytare med 0 i mitten. Nu kan det så gott som ALDRIG bli fel. Detta vill jag förorda för att vara helt säker. Självklart skall detta monteras före jordfelsbrytaren.

Har du något förslag på en sådan mer exakt? Automatiskt är nog bra men det känns som att om man sköter det manuellt så blir man tvungen att tänka till varje gång och missar inte att koppla ur de stora bovarna innan man kopplar från landströmmen och börjar gå på batteri..
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Koppla in inverter

Jag var in på en Elinstallationsfirma och förklarade vad jag vill göra så dom plockade fram en som tålde mina 16Amp var 3 polig och kostade kanske 400 Sek. Troligen dyrare än ett relä men som sagt jag tycker att det är säkrare. Jag kan ju även frånskilja bilen från all inkommande ström innifrån bilen.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.844
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in inverter

Ja där ser man. Frågan har ju uppenbart avhandlats ett par gånger redan.
Att man aldrig lär sig att söka ordentligt innan man frågar.:D

Tack för all info! Det får bli en djupdykning i Elfas katalog
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Koppla in inverter

Kom ihåg som Knut redan har påpekat, en automatisk omkopplare kör igång laddaren i el-blocket och har man ett AES kylskåp så går det igång på invertern.
En separation är nog nästan nödvändig. Har själv ett manuellt styrt relä och en separation enl. ovan.
 
S

suneAl

Guest
Sv: Koppla in inverter

Inkoppling av INVERTER kan utföras enligt bifogade pdf-fil direkt genom invertern eller över en Nätprioriteringsomkopplare "sista bilden"

Har haft Invertern inkopplad direkt på bodelensnät varvid följande hände oss i Malmö:
Vi hade 230V inkopplat "prioriterad" genom att INVERTERN fick 230V via bakvägen så kortslöts komponenterna i INVERTERN och resultat blev att den var obrukbar.

Fick inhandla en ny av WAECO "PP2002" och har gjort nu inkopplingen som det skall vara
se bifogad pdf-fil.

Sänder oxå bild och data för en extra Nätprioteringsomkopplare om man inte har möjlighet eller kunskap att gå in i bodelens elcentral för att göra en omkoppling så kan man lösa det rättså enkelt.

Nu har jag kopplat enligt följande Inkommande 230V "Prioriterade" går direkt via ett uttag och stickpropp (2) genom INVERTERN och tillbaka med sladd och stickpropp (4) över jordfelsbrytaren. Då INVERTERN har Närprioriteringsomkopplare inbyggd så är problemet löst.


MVH

Sune 571
 

Bilagor

  • Inverter.pdf
    4,3 MB · Visningar: 478
Senast ändrad:
F

F.d. 55359

Guest
Sv: Koppla in inverter

Hej!

Vi har nu varit och köpt 1000w invertern på Kjell & CO (999:-, Jula tar 1495:- før likadan!).
På baksidan finns det en anslutning för jordningskabel.
Denna var inte med i förpackningen!
Bör man jorda?
Vi har tänkt att koppla direkt på batteriets poler då den bara skall vara till kaffebryggaren och därmed inte användas så ofta.
 

Bilagor

  • IMG_5954.JPG
    IMG_5954.JPG
    1,1 MB · Visningar: 28
Senast redigerad av en moderator:

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Koppla in inverter

Jag har monterat ett s k cigaretttändaruttag på väggen till skåpet där batteriet står. Kostar en femtiolapp. Finns hos Jula m. fl. Två korta kablar till batteret. Pluskabeln försedd med en hängsäkring på 15 amp. Säkringen rök när frugan försökte köra sin hårfön. Invertern är bara på 500 W men räcker gott till all batteriladdning. Den är försedd med bilcigg.kontakt och inköpt på Jula. Vattenkokare finns för 12 V. då behövs ju inte invertern.
Jordningsuttag finns på invertern, Onödigt i husbilen.
Jag är av åsikten att man inte skall krångla till saker och ting för mycket.
Här är ofta en tävling i präktighet som någon sa tidigare i gassammanhang,
 
Toppen