• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla in extra bodelsbatteri

Stefan Magnusson

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Huskvarna
HBK-Nr
38592
Medlemskap
2024
Någon som vet vilken dimension på kabel som behövs för att koppla in ett (eller två)extra bodelsbatteri er? Kablarna som t ex Biltema har verkat för grova, mer lämpade att göra startström.

Kablarna som går via bodelens huvudströmbrytare ser ut att vara runt 6-7 mm grova. Men några svagströms kablar i den dimensionen har jag inte lyckats hitta. Tacksam för tips!

// Stefan Magnusson
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ifall du har en 230V-inverter kopplad på din bobatteribank så gå på grova kablar typ 35mm2, samt diagonal koppla all belastning på batteribanken.
Har du inga tunga drifter så räcker samma dimension som in till elblocket, med även då diagonal kopplat för att hålla belastningen/livslängden lika på batterierna.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Diagonalkoppling är en variant av parallellkoppling som i detta fall gör att batterierna laddas och laddas ur lika mycket.
Att detta är bättre har att göra med att batterierna har väldigt lågt inre motstånd (tusendels ohm) i paritet med anslutningskablarna. Använd inte för klena kablar.
Batterierna ska/bör vara av samma typ och fabrikat, ålder och ha samma Ah-tal

Då du troligen har 2 batterier ska du bortse från de 2 mittre i bilden nedan
 

Bilagor

  • Screenshot_20240302_133844_Chrome.jpg
    Screenshot_20240302_133844_Chrome.jpg
    85,2 KB · Visningar: 140
Senast ändrad:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Om detta strida de lärde – se sid. 13 i bilagan.

Pålle
Ok. Nu skrev jag iofs ska/BÖR

Men det är första gången jag ser ett såpass "liberalt" råd.
I andra beskrivningar jag läst har det varit en "en stark rekommendation" (om vi nu kallar det så) att göra som jag skrev.
Om man t.ex. parallellkopplar 2 batterier, ett på 60 Ah och ett på 100 Ah och följer rekommendationen att inte ladda ur mer än 50 % (gäller blysyrabatterier) har man ju inte 80 Ah ( (100 + 60)/2 ) tillgängligt utan 60 Ah.
Detta för att, om man fortsätter urladdning när det mindre batteriet har nått 50 %, dvs 30 Ah, kommer ju detta batteri att börja ta skada.

Detta vet du väl, Pålle?
 
Senast ändrad:

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Om detta strida de lärde – se sid. 13 i bilagan.

Pålle
Detta är en myt som är svårt att avliva…
Självklart är det bäst med två nya lika batterier från samma batch.

Men många experiment o praktiska prover visar att det går utmärkt med ett nytt o ett gammalt batteri. Det gamla förstör inte det nya. Skyllermarks gjorde en video med ”vilket skulle bevisas”. Om batteriet är helt och inte totalt sulfaterat så kan den sista kraften tillföra Ah I en batteribank. Fattiga långseglare har i alla tider tagit över batterier som bytts ut. De kopplas bara in parallellt. Så läs noga i Tudors batterihandbok enl ovan.
 

Stefan Magnusson

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Huskvarna
HBK-Nr
38592
Medlemskap
2024
Diagonalkoppling är en variant av parallellkoppling som i detta fall gör att batterierna laddas och laddas ur lika mycket.
Att detta är bättre har att göra med att batterierna har väldigt lågt inre motstånd (tusendels ohm) i paritet med anslutningskablarna. Använd inte för klena kablar.
Batterierna ska/bör vara av samma typ och fabrikat, ålder och ha samma Ah-tal

Då du troligen har 2 batterier ska du bortse från de 2 mittre i bilden nedan
Tack, utmärkt bild! Jag skall faktiskt ha tre batterier :).
 

Stefan Magnusson

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Huskvarna
HBK-Nr
38592
Medlemskap
2024
Diagonalkoppling är en variant av parallellkoppling som i detta fall gör att batterierna laddas och laddas ur lika mycket.
Att detta är bättre har att göra med att batterierna har väldigt lågt inre motstånd (tusendels ohm) i paritet med anslutningskablarna. Använd inte för klena kablar.
Batterierna ska/bör vara av samma typ och fabrikat, ålder och ha samma Ah-tal

Då du troligen har 2 batterier ska du bortse från de 2 mittre i bilden nedan
Tack. Passar mig bra, skall ha tre batterier.
 

Stefan Magnusson

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Huskvarna
HBK-Nr
38592
Medlemskap
2024
Ifall du har en 230V-inverter kopplad på din bobatteribank så gå på grova kablar typ 35mm2, samt diagonal koppla all belastning på batteribanken.
Har du inga tunga drifter så räcker samma dimension som in till elblocket, med även då diagonal kopplat för att hålla belastningen/livslängden lika på batterierna.
Nej, ingen inverter. Satsar på samma dimension som går till huvudströmbrytaren.
 
Toppen