• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Koppla in el-fotsteg

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Har köpt ett Thule elektriskt fotsteg och Relät och där med varningslampa kopplas ju in på startbatteriets pluspol. En minus går ju direkt till en valfri jordpunkt. Nu till frågan, själva motorn på fotsteget går ju direkt från strömbrytaren direkt till batteripolerna. Kan man välja bodelsbatteriet eller måste det vara startbatteriet pga kopplingen med relät.
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Varför den skall kopplas på startbatteriet är väl för att det blir en signal vid start av bilen om fotsteget är ute ! Från bo batteriet blir det ingen signal .
leffe
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
En minus går ju direkt till en valfri jordpunkt.
Att använda chassie som minusledare kan leda till "intressanta" felyttringar. Och miljön där fotsteget sitter är inte den snällaste. Så det är nog värt pengarna att dra en minusledare till "kopparjord" i bilen. besväret är väl ungefär detsamma. :)
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jorda inne i bilen hade jag tänkt
Frågan är. Om två olika batterier
Startbatteriets och bodelsbatteriets minus räknar jag med som likvärdiga för små strömmar som det här är frågan om, så minus kan du ansluta "i närheten av" bodelsbatteriet/EBL. Plus känns som det är lämpligt att ta från startbatteriet, i sht om du också kopplar in D+ för att skicka in fotsteget vid start av motor.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Enligt schemat är det två plus-matningar:

En driver fotstegsmotorn (via strömbrytare eller relä). Denna kan tas från valfritt batteri.

En annan manövrerar reläet som automatiskt drar in fotsteget när motorn startas. Denna tas från "tändningsplus" eller D+.

Varför inte följa tillverkarens anvisningar, istället för att hitta på egna lösningar som kanske fungerar?

Pålle
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Enligt schemat är det två plus-matningar:

En driver fotstegsmotorn (via strömbrytare eller relä). Denna kan tas från valfritt batteri.

En annan manövrerar reläet som automatiskt drar in fotsteget när motorn startas. Denna tas från "tändningsplus" eller D+.

Varför inte följa tillverkarens anvisningar, istället för att hitta på egna lösningar som kanske fungerar?

Pålle
Underbart...
Som jag hoppades, men ville höra från någon som kan
Du dubbas nu till Sir underbar II
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Och alt fungerar tjoho

men jag vill ha den automatiska infällningen på starten (när startmotorn går)
Inte på tändningen
Var plockar jag lättast 12V+ på startmotorläget?
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
D+ ger inte signal när tändningen slås på utan först när generatorn laddar = motorn går. Så det är den signalen du ska leta upp. Brukar finnas i EBL o bakom kylen
När D+ slår till varierar en hel del från bilfabrikat till bilfabrikat. Det är ofta som du säger att det är när generatorn laddar men det kan också vara det som tyskarna kallar "Klemme 15", dvs. uttag 15 på startlåset. På andra bilar kan dessutom D+ vara helt simulerat och baserat på något annat som indikerar att motorn är igång.

Men, ja, det är D+ som skall styra den automatiska infällningen.

MVH
Hans
 
Toppen