• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla ihop flera solpaneler

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag har en 110w solpanel på husbilens tak. Nu har jag skaffat en vikbar solpanel från Kina på 2x50w som jag tänkte ta med i husbilen. Eftersom den fasta solpanelen har en MPPT-regulator och den "lösa" en vanlig "bonnregulator" så undrar jag om det kan uppstå någon form av dissonans när jag kopplar båda solpanelerna till samma batterigrupp!

Någon som vet?

(Just nu säljs en vikbar solpanel på Tradera på 45w (3 x 15w) för ett rimligt pris. Observera att en solpanel som vinklas 90 grader mot solen ger ungefär dubbla effekten jämfört med en fast panel!)

Jappe
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Koppla ihop flera solpaneler

MPPT, som är modern, känner av batteriet och anpassar sig till annan laddning.
Vid denna årstiden ger en vertikal placering bra mycket mer än en horisontell på taket. Jag har testat båda samtidigt.
Har du möjlighet att göra en enkel koppling, så du kan seriekoppla till 24v, så får du ut mesta möjliga. Om MPPT-regulatorn klarar 24v förstås!
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.796
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Koppla ihop flera solpaneler

Hej Jappe!
Var fick du tag i detta "Nu har jag skaffat en vikbar solpanel från Kina på 2x50w som jag tänkte ta med i husbilen."
Jag är intresserad!
Mvh.
 
Toppen