• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Koppla ihop en 16mm2 ledning med en på 2.5mm2

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025
Har en Waeco coolfreeze Cd 50. Det är en frys på 50 liter. För anslutning till 12v har den ett cigguttag. Men jag skall ha den 5 m från batteriet och Waeco rekommenderar 2,5 mm2/per meter, Så jag behöver 16 mm2 ledningar. Dessa skall kopplas direkt till batteriet och avsäkras där. Men hur gör jag i andra ändan av kabeln? Hur skall jag koppla ihop 16mm2 kabel med ciggkabeln som är 2,5mm2 Funderade på en sockerbit men vill gärna ha en säkring där (ciggkontakten har en säkring). Känns lite konstigt att koppla ihop en 16mm2 med en 2.5mm2 kabel.
Tacksam för råd

Saxman

FD HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
4376
Medlemskap
2021
Sv: Koppla ihop en 16mm2 ledning med en på 2.5mm2

Ledningens area har att göra med strömstyrkan (dvs ampere) som måste flyta genom kabeln. Ju större amperetal desto grövre kabel erfordras. En för tunn kabel medför större motstånd mot strömmen och resulterar i att spänningen sjunker i mottagarändan och att kabeln bli varm vilken kan innebära brandfara.

Så det är i princip helt felaktigt att koppla förlänga en grov kabel med en tunnare om strömstyrkan är stor.

Vet du hur mycket ström (ampere) eller effekt (watt) som frysen drar?
I så fall kan jag kolla vad normerna säger för 12V med kabellängd 5m

Om du inte vet ovanstånede så finns kanske en rekommendation på hur stor säkringen skall vara?

F

F.d. 14324

Guest

Peter, går det möjligen att rycka bort kabeln med cigg-kontakt och koppla sladdarna rakt in i frysen?

mvh jocke

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Här garderar sig Waeco mot spänningsfall genom att rekommenderad så grovt kablage.
Du kan helt utan risk koppa ihop i princip hur tunn kabel som helst till 16 kvadrataren bara den är avsäkrad vid inkopplingsstället. Vilket din cigg propp är. Sedan är 16 kvadrataren säkrad i sin tur vid batteriet.

Jag tror även att du kan gå ner lite i dimension utan att få för stort spänningsfall.
Men vet inte effekt på boxen.

För att eliminera spänningsfallet i anslutningskabeln kan den i så fall kortas.
Men de tär överkurs...

Ta alltså inte bort säkringen vid cigg proppen.

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Den skall dra 45 w. Säkringen är på 8A. Men jag har ingen aning om startströmmen. Men om man går efter 12 v nomogram skall det räcka med 4mm2. Men det finns väl en anledning till att man rekommenderar 2.5 mm2/per meter.
Att jag vill säkra vid ihopkopplingen av en 16mm2 med en 2.5mm2 är att den ledningen är så tunn.
Kan man tänka så här? att genom att jag använder en 16mm2 ledning (lite förluster) Så blir det likvärdigt som om man skulle flytta batteriet 5m och koppla in cigguttaget
Hoppas att ni förstår vad jag menar

Saxman

FD HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
4376
Medlemskap
2021

Jag trodde att det var en mycket större kyl.

45W avsäkrad med 8A på 12V kräver inte särskilt mycket i kabelarea.
Rekommendation om 2,5mm2 per meter är väldigt märklig. Jag antar att vad de egentligen menar är att man skall ha minst 2,5mm2 för en kabel som i normalfallet är ca en meter lång.
Kan inte ha skrivits av en kunnig elingenjör.

Om du inte nödvändigtvis vill använda 16mm2 så räcker det t.o.m. med 2,5mm2 på 5 meter eller tex 4mm2. Är inget fel att ha en mycket grövre kabel, men inte nödvändigt.
Är däremot onödigt att ha två säkringar efter varandra, sätt din 8A säkring där det är lättast att komma åt den för att kontrollera den om frysen skulle krångla.

F

F.d. 29925

Guest

Håller med "Saxman" men säkringen bör nog finnas så nära batteriet som möjligt.
Det finns ju en del "besökare" som företrädesvis söker sig in i bilarna på höst och vinter och roar sig bl.a. med att gnaga på både det ena och andra.

(Åkte själv på kostnader på över 3.000.- på grund av dessa gynnare för något år sedan, så kärleken från min sida till dessa är numera helt obefintlig. Försöker att ta död på så många som möjligt med alla tänkbara metoder.:D)

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Om man räknar på max strömstyrka 8 Ampere, kabellängd 10 meter (+ och - kabel 5 meter vardera) så får du med 6 mm2 kabel ett spänningsfall på under ½ Volt.
Kraftigare kabel behöver du inte eftersom frysen förmodligen inte drar mer än ca 6 A vid uppstart.

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

När jag kopplar in den på husbilsdelens cigguttag så försöker den starta upp. Men den går aldrig igång helt. Däremot om jag kopplar in den på bildelens cigguttag så går den så fint. Det ser ut som om det är 2,5mm2 kablar i bodelen. Men eftersom jag har köpt kablarna så använder jag dessa. Däremot är jag inte klar över hur jag skall ansluta 16mm2 till 2,5mm2 kablar
Skönt att detta forum finns man ställer en fråga och det dröjer inte länge tills man fått svar.
Ha det

F

F.d. 14324

Guest

Det går bra att använda den fördelningsplinten som Håkan länkar till i inlägg tre, man sätter ringkabelskor på dina 16mm-kablar och monterar plus & minus på varsin bult på fördelaren.
Sen sätter du ringkabelskor på kablarna på en cigg-kontakt (hona) med lämpligtvis 2,5 mm2 kabel och monterar dem på respektive skruv (+/-) på fördelaren.
Det fungerar och det finns nog fler sätt att lösa det på.

Om du vill kan jag rita upp det senare i kväll. :)

mvh jocke

F

F.d. 14324

Guest

Hej igen, det här kan nog ses som överkurs men skulle kunna vara en bra grej om du vill koppla på fler saker på samma kabel (din 16mm2 alltså)

Säkringspanel+jordplint S

Den har två ingångar för +&- för ringkabelsko, sen har man 6 avsäkrade uttag samt 6 kopplingsplintar till jordkablarna för ringkabelskor.
Förmodligen mer än du behöver just nu men det känns som du kommer att ha en viss överkapacitet med 16mm2 kabel. Better safe than sorry! :)

Själv matar jag min kylbox med kablar på 4 mm2 och ca 4 meter mellan batteri och kylbox, men min drar något mindre watt än din, minns jag rätt så drar min 35watt.

mvh jocke

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Precis den säkringspanelen jag har köpt. Har en ny Waecokyl på 90 liter samt en Truma combi 6D så jag behövde en sådan.
När man läser manualen för både kyl och frys så står det. VID BATTERILADDNING SKALL KYLEN/FRYSEN KOPPLAS LOSS FRÅN BATTERIET.
Dom gör det lätt för sig. Blir en aning bökigt när man skall koppla bort grejerna när man kör eller står på 220v. Men det är väl för att garantierna inte skall gälla. Glömde att jag har en solcellspanel på 150w som skall upp på taket.
Ha det

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har selv en 110 liter Waeco, i den tyske dokumentasjonen står intet om ladning. Formuleringen i den svenske teksten utelukker i prinsippet bruk i bil - batteriet lades under kjøring :rolleyes:.

Men jeg klarer ikke å finne data på en CF90 - tror dette er en boks som er erstattet av CF80 og CF110 - disse er normalt oppsatt for 11 - 17V og tilsvarende område rundt 23 - 31V pluss en AC inngang for 240V.

F

F.d. 55397

Guest

När jag kopplar in den på husbilsdelens cigguttag så försöker den starta upp. Men den går aldrig igång helt. Däremot om jag kopplar in den på bildelens cigguttag så går den så fint. Det ser ut som om det är 2,5mm2 kablar i bodelen. Men eftersom jag har köpt kablarna så använder jag dessa. Däremot är jag inte klar över hur jag skall ansluta 16mm2 till 2,5mm2 kablar
Skönt att detta forum finns man ställer en fråga och det dröjer inte länge tills man fått svar.
Ha det

Det bevisar att det är spänningsfallet i "bodelsuttaget" blir för stort (antagligen en ganska lång tråddragning med kanske klen area), medan det i "biluttaget" är mindre motstånd i matningen från batteri- uttag och anslutningssladd.

Dvs dra en så kort kabel som möjligt mellan batteri och apparaten för minsta bekymmer.
grövre area motverkar spänningsfallet, men 16mm2 låter onödigt grovt.

Avsäkra så nära batteriet som möjligt.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har selv storebror CF110 kjørende på 4 meter 4 mm2 - den bruker nesten 50% mer el enn CF50. Begge er normalt satt opp for minimum 11V og maks 17V - laveste grensen kan justeres inne på elektronikke.

Toppen