• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Koppla ihop bodelsbatteri med startbatteri.

B Bergman

HBK Medlem
Inlägg
179
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025
Jag har monterat solpaneler, fungerar bra, men frågan är ska man koppla in startbatteriet också med ett relä mellan. Om man står länge ( fricampar ) så bör väl startbatteriet underhållas?
Bosse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Koppla ihop bodelsbatteri med startbatteri.

Avhengig av hvilken elblokk som er i din bil så kan du ha logikk for dette på plass. Flere elblokker har en ladelogikk som kobler sammen batteriene om bobatteriet er nesten fullt og det er lite på bilbatteriet. For de fleste cbe elblokker skjer dette uavhengig av hva som lader bobatteriet. Noen andre fabrikater lader litt til bilbatteriet om det brukes rett solar-regulator.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Koppla ihop bodelsbatteri med startbatteri.

Sedan ca. 2005 jag har använt sammankoppling mellan startbatteri och bodelsbatterier utan skiljerelä eller EBL.
I början, med en huvudbrytare och nu fast förbindelse.

Aldrig haft problem med att starta året runt, när både min fast installerad voltmeter och inverterare ger varningssignal vid låg spänning 11,5 volt.
Erfarenheten omfattar att 4 batterier (4 x 70 Ah) i allt, ger bättre start på 11,5 volt än 1 batteri (70 Ah) på 12 volt.
Då får jag 33% mer för egen förbrukning under stopp. :)

Effektförlust i kablarna via en EBL 99 (Bürstner 2002) till bodelsbatterier, vi mätte 12 dagar sedan,
20 ampere i stället för direkt från startbatteriet via startkablar och 30 ampere - 50% mer med kraftiga kablar.
Det var en bil generator laddning för traditionella äldre batterier.
Hade det varit AGM-batterier som skulle starta med laddningen, hade skillnaden varit om. 35 ampere (40/75 A)

Var inte rädda för sammankoppling mellan alla batterier
I 2005, jag hade tagit med, om det sku finns några startproblem, en liten nödgenerator och den har aldrig varit nödvändig för laddning.

PS. Jämfört med de snabba och starka ström mottagliga AGM batterier, kablar och EBL är för liten och kan inte hantera en seriös laddning.
Redan på de gamla batterierna ses skillnaden tydlig.

Det är tråkigt att husbils tillverkarna inte satsa mer på detta område.

Är husbilar tänkt bara att hålla på campingplatsens el-stolpe :confused::mad:.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen