• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla el till husbil under vintern?

Tuppolino

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
30419
Medlemskap
2024
Har man solpaneler så skulle inte jag koppla bort batterierna, man vill ju ha all laddning man kan få, däremot är det bra att få bort/stänga av så många förbrukare som möjligt.
Ev. kan man koppla bort startbatteriet ifall det inte laddas via solpanelerna.
Tack Peter
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hej, är ny ägare till husbilen, min första! Och det finns många mystiska saker som jag inte känner till. T.ex. vad händer med laddning från solpaneler när man kopplar borta batterierna vid längre avställning.Don producera fortfarande el. Ska man tekar dom så att solljuset inte går igenom ? Tacksam om någon kan hjälpa mig med denna fråga. Franco
Gör som PeterK skriver.

Normalt skall solcellsregulatorn kopplas till batterierna före det att panelerna ansluts för att regulatorn skall känna av vilken typ av batteri man har. Så OM man kopplar loss batterierna från solcellsregulator så måste man först koppla loss panelerna också. En del sätter en strömbrytare (ganska kraftig) på anslutningarna från panelerna för att göra detta enklare.

Men som sagt, det finns ingen som helst anledning att koppla bort batterierna från solcellerna. De ser till att hålla batterierna så fulladdade som möjligt och det trivs blybatterier bäst med.

MVH
Hans
 
Toppen