• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla bort startbatteri vid vinterförvaring

tommso

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
11040
Medlemskap
2026
Hej på er
Jag har en 2022 Rapido /Fiat , kan jag koppla bort startbatteriet från Okt - April ,om jag laddar upp det fullt. Jag vill undvika att få felkoder ( ex service airbag, bromsar etc) . Det finns ström så jag kan underhållsladda med ctekladdare. Jag skulle vilja undvika att ladda en gång i månaden.Det står flera bilar i samma hall ,vill inte riskera någonting i samband med laddning. Är det någon som har kännedom? // Tommy
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
696
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Laddar först alla batterierna fulla (ca ett dygn). Tar sedan bort minuspolen från startbatteriet. och kopplar bort även bodelsbatteriet. Har gjort så i tio år med samma batterier i ca 6- 7 månader. Laddar fullt på våren och sen startar jag. Gått hur bra som helst alla år
 

tommso

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
11040
Medlemskap
2026
Jag har tagit ur bodelsbatteriet och har det hemma ,där jag laddar det under vintern.Det är just startbatteriet som jag skulle vilja koppla bort ,men det kanske är så att ,som du säger att jag laddar upp batteriet fullt i vår så kanske det inte kommer upp felkoder ,när jag startade bilen i våras efter förvaring ,hade jag inte laddat på 3 veckor ,då kom det felkoder på displayen,jag provar och koppla bort ,ska serva bilen när den är uttagen .Då kanske verkstan kan ta bort koderna, om det uppstår. På mina tidigare bilar ,inga problem med detta senaste var en 2016 .Tack för svaret
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.371
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har tagit ur bodelsbatteriet och har det hemma ,där jag laddar det under vintern.Det är just startbatteriet som jag skulle vilja koppla bort ,men det kanske är så att ,som du säger att jag laddar upp batteriet fullt i vår så kanske det inte kommer upp felkoder ,när jag startade bilen i våras efter förvaring ,hade jag inte laddat på 3 veckor ,då kom det felkoder på displayen,jag provar och koppla bort ,ska serva bilen när den är uttagen .Då kanske verkstan kan ta bort koderna, om det uppstår. På mina tidigare bilar ,inga problem med detta senaste var en 2016 .Tack för svaret
Att ta ur batteriet är helt onödigt, ladda det fullt,det klarar vintern utan laddning, har aldrig haft felkoder pga. av detta.
 
Senast ändrad:
Toppen