• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla bort solpanel inför vinterförvaring

beskow

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
371
Medlemskap
2024
Hej! Ännu en tråd om bodels-batterier och solpaner - ledsen om detta redan är avhandlat men jag lyckas inte hitta den information jag behöver.

Vi har bytt husbil i år, och har nu en 2020 CI Magis med en solpanel fabriksmonterad. Jag har bilen stående på inomhusförvaring på vintrarna, där jag inte kan underhållsladda batterierna. Jag har därför brukat ställa in den med fullladdade batterier, och bara lyfta av minuspolen på bodelsbatteriet. Företaget som hyr ut vinterparkeringen gör sedan samma sak med minus-polen på bilbatteriet, när bilen har körts in på plats.

Men nu kommer ju solpanelen in i bilden. Vad jag förstår skall man se till så att den är frånkopplad innan man kopplar från batterierna. Hur det skall göras kan jag dock inte lista ut. Solpanelen är en Vechline STD 100w, och regulatorn en GoCamp Sun Control MPPT.

Många andra trådar hänvisar till att plocka ur säkringen mellan regulatorn och batteriet, men någon sådan säkring kan jag inte hitta. Regulatorn har separata kablar till bodels- respektive bilbatteri. Anslutningen till bodelsbatteriet verkar inte gå direkt till batteriet. Jag tror den går via en central säkringsbox (Shunt Nordelettronica NE356T), men den verkar inte ha någon egen säkring. Regulatorn har bara en jordanslutning, som går till både solpanel, bodelsbatteri och bilbatteri.

Regulatorn har enligt manualen inbyggda säkringar på kretskortet, men det känns inte rätt att öppna regulatorn för att plocka ut säkringarna där? I regulatorns manual (som är extremt kortfattad) står: "Om du inte tänker använda ditt fritidsfordon under en längre tid, rekommenderar vi att du kopplar ur minuskablarna från regulatorn, så att denna ej drar någon tomgångsström och laddar ur bodelsbatteriet".

Det låter ju som om man helt sonika kan ta bort minuspolen från regulatorn, för att stänga av den? Då man bryter minus till regulatorn, borde det väl innebära att solpanelen därefter inte levererar någon ström in till fordonet?

Kan det vara så enkelt? Ta bort minus från regulatorn, ta bort minus från bodelsbatteriet och ta bort minus från bilbatteriet, i den ordningen. Koppla på igen till våren i omvänd ordning.

Tacksam för mer info, önskar jag förstod det här lite bättre!

/Björn
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Finns ingen strömbrytare för att koppla bort solcellerna så lär det inte behövs åtgärder.
Regulatorn till solcellerna är en likspänningsomvandlare som omvandlar den varierande spänningen som kommer från solcellerna.
Kopplar du bort batteriet så kan inte regulatorn lämna någon spänning eller ström till något batteri..dvs allt blir sovande, en sådan likspänningsomvandlare kan köra utan belastning det är fullt normalt..

Om nu solen ligger på med full styrka kan det ju hända att batteriet laddas, tar du bort en av batteriets anslutningar kan det uppstå en liten gnista, det kan skrämma många.
Det står knappast i handboken till regulatorn att man måste skruva bort sladdar eller koppla bort den, som sagt vore det nödvändigt skulle en strömbytare finnas, gärna med någon form av förregling så det inte går att göra saker oavsiktligt.

Slutligen, vore det nödvändigt skulle säkert hälften av alla solcellsanläggningar vara sönder då många kopplar, mixtrar och byter batteri utan att tänka på ev myter om att koppla bort solcellerna.

En av de första saker som försvinner till utstyr man köper, är bruksanvisningen, användarhandboken, bra att ha om frågor uppstår......

Men givetvis, är det icke CE-märkta prylar Kina grejer så kan ju vad som helst inträffa.......

Roysan
 

beskow

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
371
Medlemskap
2024
Tack för all input. Baserat på det tog jag mod till mig och kopplade ur minus på regulatorn, och därefter minus på bodels-batteriet. Som förväntat blev bodelen utan spänning, trots en solig dag igår. Således allt i sin ordning. Stort tack för hjälpen, det var mycket värt att kunna bolla detta!

/Björn
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Anledningen till att koppla bort solcellerna är att en del solcellsregulatorer klarar både 12V- och 24V-system. Så därför ska batterierna kopplas in först (så regulatorn kan känna av vilken systemspänning som används) och sedan koppla in solcellerna.
Jag skulle lossa kablarna från solcellerna till regulatorn och montera en säkring och/eller brytare där. Så man slipper lossa på kabeln vid regulatorn varje gång.
 
Toppen