• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla bort batteriet

F

F.d. 55488

Guest
Undrar om det bara är att koppla bort kablarna och lyfta ur bodelsbatteriet utan att något tar skada. Behöver ta bort det för att åka och få det mätt.

Hälsningar, Fy & Bi :):)
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Koppla bort batteriet

Har nu varit och fått batteriet, ett två år gammalt Banner AGM 95 Ah uppmätt på en batteridepå. Mättes först med vanligt instrument, allting verkade ok. Då upptäckte de att det var ett AGM och satte det under belastning och mätning. Efter några sekunder, "där dök det, batteriet är kass"! De kunde även se att gavelsidorna på batteriet bågnade utåt, vilket också skulle va tecken på att batteriet är kass.

Återstår nu att köpa nytt. Funderar då på att sätta in ytterligare ett. Hur kopplar jag ihop dessa och med vilken kabelarea? Är helt novis och behöver hjälp för att inte göra fel med plus och minus. / Fy & Bi :):)
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.857
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Koppla bort batteriet

Koppla plus till plus, och minus till minus.
Kabelarea beror på vilken belastning du har, men ta i lite, t ex dubbla 6 mm2 på både pluskabeln och minuskabeln.
En teori som låter vettig i mitt tycke, är att koppla övriga kablar till det ena batteriets pluspol, och övriga minuskablar till det andra batteriets minuspol. Så strömmen går "diagonalt" genom batterierna :)
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Koppla bort batteriet

Tack, kenjon! Men vad menar du med dubbla 6 mm. Jag ser att Biltema har färdiga kabelsatser som är 16, 35 eller 70 mm. Kan jag använda nån av dessa? finns i längd 350 eller 600 mm.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.857
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Koppla bort batteriet

Eftersom grova kablar är rätt dyra kan man ta två stycken klenare istället :)
Vad har du för belastning på batterierna? Har du någon 230V-inverter inkopplad? Har du inte det räcker det med 16 mm2. Har du en beror det på vilken effekt du kan ta ut från den. Men jag skulle nog säga att 35 mm2 borde räcka i så fall.
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Koppla bort batteriet

2 nya AGM-batterier är nu installerade. Färdiga kablage för sammankoppling fanns på Biltema. Enkelt och bra. Arean vet jag inte, stod inte på förpackningen konstigt nog. Men tjockleken är ung. som en blyertspenna. Nu får vi hoppas batterierna håller, gärna längre än den 4-åriga garantin

Hälsningar, Fy & Bi :):)
 
Toppen