• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla batteriladdare till startbatteriet

Status
Stängd för vidare inlägg.

m_camper

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2024
Jag har en extra 5A utgång på min batteriladdare som jag tänkte koppla till startbatteriet. Frågan är då om jag kan koppla den direkt till EBL:en? På min modell från CBE finns det en pol märkt B1 som är kopplad till startbatteriets plus. Eller ska man koppla direkt till batteriet?

Ja, funktionen finns egentligen redan i systemet men den startar bara laddning om startbatteriet går under 12,5V och om förbrukarbanken samtidigt har över 13,6V....
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
677
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag förstår fortfarande inte varför du vill ladda startbatteriet om det finns tillräckligt med energi iden. Dometics laddare med 2A starbatteriutgång, har jag för mig, laddar först upp förbrukningsbatteriet och sedan, ifall nödvändigt, startbatteriet. Den nivån kan sättas i den laddaren.
Ifall du nu incisterar på laddning och har en solcellsregulator med en extra utgång så kan du ju dra en direktkabel från den till startbatt.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.872
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag lägger till ännu ett större språk,
för säkerhets skull :bye:

لماذا تجعل الأمر سهلاً بينما يمكنك أن تجعله شديد التعقيد؟
Ibland är du bara så behagligt besvärlig Peter! Jag har jobbat mycket med organisationers och personers utveckling och hur de förhållandena påverkar varandra. Det är alltid personer som utvecklar organisationer, aldrig tvärtom. Det som slår en är att det oftast inte är de allra trevligaste människorna som för organisationer eller utveckling framåt. Betydligt oftare är det de mer besvärliga som driver utvecklingen. (Nej, jag är inte ett typexempel..., jag är jättetrevlig! :cool:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen