• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Koppla backkamera direkt till batteriet?

Lasseboy

FD HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
2 biler på batteriet , vart vågar jag koppla +&- pol. Står ju olika på kontakterna och skruvarna på batteriet, kan det bli fel?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    1,1 MB · Visningar: 28

stinavolvo

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
7607
Medlemskap
2024
Sv: Koppla backkamera direkt till batteriet?

Kolla så inte kameran drar ström när bilen är avstängd!Det hände mej för det visade sej att utomhusdelen tog 1w /tim.Koppla över en säkring som inte har ström vid avslagen tändning.:yes:

Lasseboy

FD HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024

Oj det var överkurs, tänkte bara koppla kabeln till batteriet, sen sätter hag i kabeln när man kör, drar ur den från kameran när man ska stanna för natten.
Kolla så inte kameran drar ström när bilen är avstängd!Det hände mej för det visade sej att utomhusdelen tog 1w /tim.Koppla över en säkring som inte har ström vid avslagen tändning.:yes:

stinavolvo

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
7607
Medlemskap
2024

Koppla +kabeln till en säkring som får ström när motorn är igång!Det som hände mej var att firman som monterat kameran drog direktström vilket innebär 14¤1¤24=336w förbrukning,det var bara tur att bilen stod i carport så man hade koll innan batteriet blev som en fotboll i vinerkylan:wub:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Koppla +kabeln till en säkring som får ström när motorn är igång!Det som hände mej var att firman som monterat kameran drog direktström vilket innebär 14¤1¤24=336w förbrukning,det var bara tur att bilen stod i carport så man hade koll innan batteriet blev som en fotboll i vinerkylan:wub:

Förstår ingenting. 336 W motsvarar (drygt) 6 tända extraljus à 55 W.

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Hej
Skulle kanske vara så här: 14 dagar X 1W X 24 tim = 336 w. Det är hela 28 ah från batteriet.
Mvh. Klas

Lasseboy

FD HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024

MM antigen är jag väldigt dum eller så borde jag lämna in den för detta jobb.

Så att koppla pluspolen och minuspolen direkt på batteriet är inte att rekommendera. HIttad denna på kjell och tänkte har den på + kabeln SäkringshÃ¥llare 5x20mm > SäkringshÃ¥llare | Kjell.com

Är jag helt ute och cyklar?
Tänkte göra likadant med en taklucke fläkt och antennförstärkare oxå!:wideeyed:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ser ikke noe galt i å koble backkamera til batteriet, men en bryter bør du ha.
Selv har jeg mine koblet over en bryter ved siden av førerplassen, denne slår og på monitoren. Hele er koblet til bobatteriet over en liten sikring. Det er rett, jeg har 2 kamera - det ene benyttes for å treffe åpningen i bakken når jeg skal tømme gråvann.

Lasseboy

FD HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024

Tror du denna strömbrytare fungerar?
Strömbrytare 250V/5A 1-pol > Vippomkopplare | Kjell.com

Ser ikke noe galt i å koble backkamera til batteriet, men en bryter bør du ha.
Selv har jeg mine koblet over en bryter ved siden av førerplassen, denne slår og på monitoren. Hele er koblet til bobatteriet over en liten sikring. Det er rett, jeg har 2 kamera - det ene benyttes for å treffe åpningen i bakken når jeg skal tømme gråvann.

Toppen