• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla backameran till surfplatta?

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Jag har sökt runt lite här på forumet utan att hitta svar,
undrar alltså om det går att koppla en befintlig backamera till en android-surfplatta med hdmi-kontakt (micro)? Vet inte märke på kameran,
den sitter på en Hobby-09 och går in på en blaupunkt-gps för närvarnade som jag inte är riktigt nöjd med, har för övrigt en bra tomtom-gps.
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Koppla backameran till surfplatta?

HDMI på en suftplatta är till 99% säkerhet endast gjord för att sända ut bilden till en extern monitor och kan nog inte ta in informationen från en annan enhet. HDMI protokollet är inte enkelriktat i sig men mycket liten trolighet att någon enhet kan göra detta.
Vill du ha in bilden från backkamera så tror jag du får köpa en usb ansluten webcam eller satsa på en kamera med wifi anslutning. dessa finns för övervkning av kontor osv så de kan användas även i en bil. att få din befintliga analoga kamera att gå in i en dator kommer nog kräva en del dyra konverters som jag tror skulle kosta lika mycket som att köpa en komplett ny kamera.
 
F

F.d. 24401

Guest
Sv: Koppla backameran till surfplatta?

Hej,
Jag är inne på samma spår eftersom vi endast använder en Motorola Xoom som GPS, Radio, TV, Surfplatta etc. Det finns analog till ip omvandlare som gör att man kan omvandla den analoga kamerabilden till en trådlös ip ström och ta emot via WiFi när surfplattan står i AP läge. (Dessa ligger på ca 1000-1500 kr)
På det sättet slipper man kabeldragningen från kameran till surfplattan helt.

/Ralf
 
Toppen