• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koordinater

F

F.d. 4556

Guest
Har precis skaffat en gps, Garmin 1400. Fattar inte riktigt hur det fungerar med att trycka in koordinater på GPS. Det finns ju både kombinationer som börjar på E o N. Får inte heller antalet siffror att stämma överens med antalet siffror som GPS visar. Kan någon förklara för en nybörjare på detta, hur det fungerar

Kenneth Alkpe
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.639
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Koordinater

Hej alkpe, hoppas länken som du fått får det att klarna hur de olika koordinatsystemen är uppbyggda.
Din andra fråga om N och E och att det börjar olika ibland skall vi se om jag kan förklara. Om angivelsen börjar med N eller E gör det samma det gäller bara att skriva in dem i rätt "ruta" i GPS'en. Båda behövs för att få en krysspukt på rätt ställe.

N betyder norr/north d.v.s. norr om ekvatorn, norra halvklotet.

S betyder syd/south d.v.s. söder om ekvatorn, södra halvklotet.

V eller W betyder väst/west d.v.s. i sidled väster om Greenwich i England.

E eller O eller Ö betyder east/ost/öst d.v.s. i sidled öster om Greenwich i England.

Öst och väst går bara 180° åt varje håll och möts någonstans i Stilla havet. Det är ungefär där datumgränsen är belägen och ett nytt dygn börjar.
I Europa finns alltså bara N i syd/nordlig riktning. Men i väst/östlig riktning så ligger det mesta av England, Frankrikes västkust, nästan hela Spanien och hela Portugal i V västlig riktning, medans resten av Europa öster därom ligger i E östlig riktning.

Anledningen att man räknar från Greenwich är att man har bestämt (år 1884) att nollmeridianen går där.
Fransmännen tyckte länge att nollmeridianen gick genom Paris och ännu tidigare (1600 talet) gick den vid världens ände d.v.s. den västligaste udden av Kanarieöarna. Men den teorin om att det var världens ände sprack ju som bekant.
Sorry nu flöt jag iväg från ämnet, hoppas dock att det blev begripligt :).

250px-Primemeridian.jpg

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Koordinater

Hej
Vi har en GARMIN.och det är inga problem med den gör du rätt?
Tryck på VART, tryck på höger pil som pekar ned,tryck på koordinater.
N & E två siffror tryck klar och tryck in nästa siffror sedan NÄSTA tryck KÖR.
/Vidhem
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Koordinater

Tack JANKRO, för ditt inlägg! Vi hittade faktiskt nollmeridianen i Altea, Spanien en mil norr om Benidorm i januari månad 2008. Är ni i trakterna så kör ner till Marina Greenwich och pausa lite i båthamnen! Mysigt ställe!

Marina 0.jpg
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.639
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Koordinater

Tack Jappe, det ser betydligt trevligare ut än nollmeridianen i Greenwich som är belägen bakom en dörr.

250px-Prime_meridian.jpg

JANKRO
 
F

F.d. 4556

Guest
Sv: Koordinater

Fattar fortfarande inte. På min garmin där jag ska trycka in koordinater står

N56.44006 grader O
E01289135 grader
dvs N + två siffror +. + 5 siffror o
E012.89135 grader
dvs E + tre siffror +. + 5 siffror

När jag försöker tex trycka ny koordinat på N får jag inte plats
med sista siffran, eftersom de koordinaterna alltid har
en siffra merän jag kan trycka in gps

EX Värnamo Gk som har koordinater
57.223698N,14.141808E

Kenneth
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Koordinater

Fattar fortfarande inte. På min garmin där jag ska trycka in koordinater står

N56.44006 grader O
E01289135 grader
dvs N + två siffror +. + 5 siffror o
E012.89135 grader
dvs E + tre siffror +. + 5 siffror

När jag försöker tex trycka ny koordinat på N får jag inte plats
med sista siffran, eftersom de koordinaterna alltid har
en siffra merän jag kan trycka in gps

EX Värnamo Gk som har koordinater
57.223698N,14.141808E

Kenneth

Hej Kenneth.

Du vet att det finns 3 olika kordinat slag??

h ddd.ddddd

h ddd mm.mmm'

h ddd mm'ss.s'

Du kan välja någon av dessa genom att trycka på "Format" där du lägger in kordinaterna.

Adressen till Värnamo GK är inte korrekt N:et skall vara först (N57) och E:et Skall vara innan 14 (E14).

Använd det första formatet och låt bli sista siffran i både N och E kordinaterna och en 0:a
Mellan E:et och 14 (E 014).

Peter.
 
Senast redigerad av en moderator:

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Koordinater

Hej

Anledningen att det endast är 2 tecken för minuter på NoS medan det är 3 på ÖoV är att NoS endast går till 90 grader medan ÖoV går till 180 grader.
Så i europa skall alltid E starta 0.
ex:min bostad i Skänninge. N58 24 08,9 E015 04 22,1

Lasse
:mh:
 

ar8259

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2724
Medlemskap
2024
Sv: Koordinater

Hej
När vi diskuterar olika format vad gäller koordinater tycker jag att vi ofta använder allt för många siffror. Om vi anger koordinaterna i decimalform så räcker det med 4 decimaler. Felet blir då högst ca 10 meter i nord-sydlig riktning och ca 5 meter i öst-västlig riktning. Femte decimalen och de därutöver kan lantmätarna har för sig själva.
Ju fler siffror som skall knappas in destå större risk att det blir fel.
 
Toppen