• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konverter

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Konverter

For meg er en transformator en ac-ac sak som endrer spenning.

Et mye brukt namn på ac-dc er batterieliminator eller strømforsyning.

Ellers stemmer PetterK sin liste for meg.

Enkleste strømforsyning er en transformator med en likeretter og gjerne en kondensator.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Konverter

Ja, en transformater är AC/AC. En AC/DC kallas likriktare.

Edit: missade att det fanns en sida till med inlägg...
Ibland vill jag ha möjligheten att kunna radera inlägg!
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Konverter

Jag tänker inte lämna några "garantier" till någon MEN...
Jag har i snart 10 års tid kört inverter 24/220 i lastbilarna för att driva i första hand micro´n men det har laddats mobiltelefoner, kameror, datorer, och mycket mer, det har körts kaffebryggare (bla. perculator) mm på dessa inverter och INGEN av dessa har haft ren sinus... och inte en enda produkt/laddare har gått sönder, har jag haft tur? knappast, det kan inte vara så enkelt som det påstås på "gnällklubben.se" det måste vara skillnad på bra och dåliga inverter även bland dom som har smutsig sinuskurva...
i vår husbil sitter det en 12/220, 1000w från samma leverantör som den senast lastbilsmonteringen och jag har inga betänkligheter att koppla in nödvändiga saker för drift/laddning på denna.

HQ-INV1000-12 | Billebro
Tur skulle jag säga.
För uppvärmning brukar det inta vara något problem, men när elektronik blir involverad, hänger det väldigt mycket på konstruktören/konstruktionen.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Konverter

Kan man inte transformera dc-spänningar? Det gick "på min tid", har jag för mig.

Likströmsjappe

Nja, sänka DC-spänning går att göra med diverse abrovinscher. Skall man öka spänningen så omvandlas den oftast först till någon form av AC, transformeras upp för att sedan likriktas.
I och för sig kan man öka DC-spänning med sk spänningsdubblare men då blir spänningen en multipel av den ingående spänningen. Det är sådana som används till bl a fotoblixtar och elpistoler där några volt dubblas en massa gånger till tiotusentals volt.
 
Toppen