• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Konverter

F

F.d. 25026

Guest
Sv: Konverter

Jag har en HQ-PURE150/12, ren sinusvåg, 230 Volt 150 Watt.

Vid 13,5 Volt drar den 0,49 Ampere på tomgång, det motsvarar ungefär 7 Watt.

Uppmätt förbrukning vid 13.5 Volt, avrundade värden:
* 0.49 Ampere, 7 Watt vid tomgång utan last --> verkningsgrad 0%
* 1.03 Ampere, 14 Watt med 6 Watt last --> verkningsgrad 42%
* 1.41 Ampere, 19 Watt med 11 Watt last --> verkningsgrad 58%
* 2.84 Ampere, 38 Watt med 25 Watt last --> verkningsgrad 66%
* 4.35 Ampere, 59 Watt med 41 Watt last --> verkningsgrad 69%

Enligt specifikationen ska verkningsgraden vara 85% eller högre.
Det skulle möjligen kunna uppnås vid full belastning 150 Watt, men det jag inte provat.

Jag köpte den för 600 kr hos Kjell & Co för några år sedan, då såg den ut så här:
växelriktare1.jpg

Växelriktare med samma modellbeteckning men med annat utseende finns hos netonnet för hutlösa 990 kr, artikelnr 185804:
växelriktare2.jpg

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2025

Eller köp en Victron Energy inverter, jag har alltid min på, jag kollade på tomgångsförbrukningen men minns inte exakta siffror men minns att det var 20-30% mindre än specen

//Peter

stickon

HBK Medlem
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
6871
Medlemskap
2025

Har precis tittat runt på vad som finns. Verkar som att dom dyrare varianterna som ger ren sinusvåg också drar mer i tomgång, för mycket för att dom skulle kunna vara påslagna kontinuerligt. Bland dom enklare som ger modifierad sinus finns många som har försumbar tomgångsström. I alla fall är det vad dom lovar.

F

F.d. 52943

Guest

Jag skulle inte ta risken att sätta in en inverter med oren sinuskurva, oavsett tomgångsförbrukning. Bättre stänga av när den inte används.
Har förstört ett par laddare med vår gamla "orena" från Harald Nyborg. Har nu köpt en från AEG med ren sinus som klarat all elektronik jag testat hittills.

F

F.d. 50609

Guest

Jag tänker inte lämna några "garantier" till någon MEN...
Jag har i snart 10 års tid kört inverter 24/220 i lastbilarna för att driva i första hand micro´n men det har laddats mobiltelefoner, kameror, datorer, och mycket mer, det har körts kaffebryggare (bla. perculator) mm på dessa inverter och INGEN av dessa har haft ren sinus... och inte en enda produkt/laddare har gått sönder, har jag haft tur? knappast, det kan inte vara så enkelt som det påstås på "gnällklubben.se" det måste vara skillnad på bra och dåliga inverter även bland dom som har smutsig sinuskurva...
i vår husbil sitter det en 12/220, 1000w från samma leverantör som den senast lastbilsmonteringen och jag har inga betänkligheter att koppla in nödvändiga saker för drift/laddning på denna.

HQ-INV1000-12 | Billebro

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2025

Har precis tittat runt på vad som finns. Verkar som att dom dyrare varianterna som ger ren sinusvåg också drar mer i tomgång, för mycket för att dom skulle kunna vara påslagna kontinuerligt. Bland dom enklare som ger modifierad sinus finns många som har försumbar tomgångsström. I alla fall är det vad dom lovar.

Med risk för att verka tjatig, Victron Energi har inverters som inte är extremt dyra, har mycket finns sinusvåg och drar extremt lite i tomgångsström

//Peter

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Förklara skillnaden på in- och konverter !!
Hej!
Det är inte helt enkelt för exempelvis en fackhandlare på nätet skriver att en "inverter konverterar". Så vill man vara riktigt säker så är det bästa att ange vad utrustningen omvandlar, och till vad.

Mig veterligt så är den vanligaste benämningen inverter eller växelriktare på något som utgår från DC/likström och omvandlar till AC/växelström. Medan något som omvandlar en spänning för DC/likström till en annan spänning vanligen kallas spänningsomvandlare. Vilket även borde gälla för AC/växelströmsutrustning, men vi väljer transformator.

Utöver detta har vi vanliga batteriladdare och eliminatorer, samt några hybrider för att sänka spänningen på trädgårdsbelysning. Så frågan är vad den ursprungliga frågan egentligen menade.

I skrivande stund läser jag att Peter skriver "mycket fin sinusvåg", vilket osökt leder till frågan hur nära en riktig sinusvåg en inverter/växelriktare kan åstadkomma. Det jag läste mig till då jag köpte var att det inte fanns någon som var exakt, utan mer eller mindre lik.

Som avslutning på detta ovetenskapliga inlägg vill jag påpeka att en inverter/växelriktare INTE SKALL startas med belastning, alltså utan AC/växelsrömsförbrukaren anslutning. Att sedan många ändå gör det utan problem hör inte till saken.
//Conny

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Bra förklaring Conny.
Jag har köpt en inverter med ren sinusvåg och ska installera den i helgen. Enligt papper och diverse info så ska den ha lika "ren sinusvåg" som i eluttaget hemma. Jag ska ha den till de elförbrukare jag har i bilen, Micro, dammsugare, ladda div prylar etc etc.
Men den stora frågan kommer ju då, när ska man ha en konverter??
Trodde jag hade stenkoll på detta, men det verkar inte så!! :wideeyed:

F

F.d. 29925

Guest

Har starka misstankar att det är en Inverter som avses.
Har en på 1500W som fungerade till laddning av telefon, batteri till en äldre laptop, TV och perkulator.
Men när jag nyligen skulle ladda ett batteri till kameran small det i laddaren. Så min användning av modifierad sinusvåg kommer att begränsas till enbart perkulator framöver.

För övrigt så funkar den nya laddaren (från e-bay) även med laddning från 12 volt.:)

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Alla typer av spänningsomvandlare ( DC/DC, AC/DC och DC/AC ) har säkerligen nån form av tomgångseffekt/ström så länge som de är kopplade till en spänningskälla, sedan är frågan hur bra tillverkaren lyckats minimera tomgångseffekten/strömmen.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Vill slå ett slag för ren sinus våg. Jag har två inverters.

1. 2000watt modifierad sinusvåg som jag kör det mesta på. Bl.a kylskåp under körning. Den bränner dock sönder elcykel-laddarna.

2. 150watt ren sinusvåg. Det kör jag min pc (Lenovo Yoga pro 3) som det inte finns 12 volt att köpa till, samt elcykel-laddarna och min bergsprängare under makisen.

Man kan enkelt känna om det funkar eller inte med modifierad sinus. Grejerna ska inte bli varma eller lukta bränt. Då är det ofta försent. Det har jag lärt mig den hårda vägen.:D

MiKi

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024

Har samma uppfattning som Peter förutom transformator. Den transformerar till olika spänningar, men för att få DC ut från AC behövs någon form av likriktning, mestadels används dioder.

Toppen