• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Konverter till dator 12V->19V

F

F.d. 28145

Guest
Nu har min konverter pajat, och när jag kollar Kjell&co har de inte den kvar.

Den finns i katalogen Vår/sommar -13 och har numer 44-473.

Snälla, duktiga ni HJÄLP mej hitta var jag kan inhandla en ny konverter.

F

F.d. 52943

Guest
Sv: Konverter till dator 12V->19V

Nu gällde frågan 12->19v konverter (dc/dc), inte ac/dc inverter. Onödigt att först transformera upp till 230v växelström, för att sedan transformera ner till 19v likström - ger onödiga förluster.

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

Bilagor

• laptopladdare-bil-120-w.jpg
    laptopladdare-bil-120-w.jpg
    14,4 KB · Visningar: 421

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Jag har fem larm, fyra dc/dc omvandlare och en router dygnet runt. Tillsammans drar de mindre än 0,5 Ah på tomgång.

Batteri 144 Ah = ca två veckor utan strömtillskott. Nu har vi 100W solpanel så dendär halva Ah som allting drar laddas tillbaka till batterierna.

Sen får man mäta hur många Amper datorn drar när den är inkopplad. Min PC drar 2-3 A.

Senast ändrad:

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025

Hur mycket 12V el gjör den här seg av med i timmen?

Laptop biladapter - 72 W > ComOn | Kjell.com

Det står 72 watt,men det är ju 6 Ampère i timmen?
Ock 120w = 10 Ampère i timmen :wideeyed:

Reknar jag rätt?

Ottar

72 resp. 120 watt anger hur många watt den klarar att leverera till din förbrukare.
Den totala förbrukningen blir watten på din förbrukare + förlusten i adaptern (230 v till t.ex. 19 v)

F

F.d. 28145

Guest

Tack alla ni som svarat på mitt nödrop. Jag får alltid panik när nån el-grej går sönder. "Bor" i en liten by i södra Portugal och har långt till el-affärer.

Jag har fått hjälp med inköp från "Classe", och får den nedskickad, så jag har den nästa vecka.

Nu gäller det att spara på den laddning jag hann få innan konvertern gick sönder.

Tack än en gång.

Leif Torså

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023

När laddaren till min dator gick sönder beställde jag en ny från Duracełldirect.se. Leveransen från London till min adress i Sverige gick på mindre än 24 timmar. De har laddare anpassade för de flesta datorer. När man köper från Kjell eller Clas får man en massa kontakter där man får hoppas att någon passar din dator.
Leif Torså

Toppen