• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kontrollbesiktning redan efter ett år???

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025
Hämtade ut min nya Frankia husbil hos Forsbergs 1 april och fick alla papper och bruksanvisningar i en stor portfölj, som jag under denna månad försökt läsa från pärm till pärm.
Vad som förvånar mig mest är registreringsbeviset från Transportstyrelsen där det står att jag måste in på Kontrollbesiktning senast 30/4-16 alltså redan efter 13 månader. Varför???
Min husbil är registrerad som Personbil, Karosseri SA Campingbil med totalvikt 5000 kg. Vad är det som gör att husbilar över 3500 kg måste besiktas redan efter 12-13 månader???
Merparten av våra husbilar rullar sällan mer än 1000 mil/år. Jag har under kvällen kollat ca 30 bilar på Blocket och jag kunde inte hitta någon som rullat mer än 1000 mil per år. Jag kan förstå att hade det varit en paketbil som rullar i sitt arbete nästan dagligen blir det fler mil. Ni som rullar ner till Portugal/Spanien över en vinter och i Sverige på sommaren, hur många mil blir det??? Min lilla personbil Ford Ka som jag kör på övrig tid fick dom tre första åren rulla 5000 mil innan den blev kontrollbesiktad Hur går det för bilarna som står hos handlarna och säljs först efter 10 månader. Ska dom besiktas redan efter kanske 200 mils körning???

Linder

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2025
Sv: Kontrollbesiktning redan efter ett år???

Japp, så är det, ligger förmodligen kvar från lastbilar, över 3500 besiktning från år 1. Men å andra sidan, hittar dom något så är det ju bara att knalla tillbaks till ÅF och få det fixat.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024

Dessutom en rejält mycket dyrare besiktning än lättare bilar.

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025

Det mest idiotiska är att vår bil som uppvägd" inte har genomgått några som helst ändringar på vare sig chassi eller hjulupphängning.
Samma fordon kan alltså ha en totalvikt på 3500kg, och upp till 4250kg.
Detta är inte försvarbart med besiktning av ett nytt fordon.

En annan HBK-medlem var på besiktning för någon vecka sedan.
Personalen sa att "detta var den 6:e onödiga besiktningen idag".

Det tycker jag säger en hel del om denna korkade bestämmelse.

D

Deleted member 11118

Guest

Kan hålla med att kanske reglerna inte är uppdate, men så länge de finns gäller de och det är bara ställa sig i gnäll ledet, men tyvärr hjälper det inte. Min väger 3.800 bara acceptera faktum och besiktiga varje år. Detta är en sak klubben borde dra i via våra myndigheter.

Toppen