• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kontrollavgift - böter

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026
I natt så övernattade vi på Vägverkets Rastplats Värnamo. Där fick vi en kontrollavgift på 300:- för att vi hade stått där längre tid än 2 timmar. Det finns ingen skylt om det vid rastplatsen men däremot vid Burgerkings parkering en bit därifrån. Och det är den som det gäller och inte rastplatsen.

Har skrivit en invändning till Securitas. Får se hur det går!

Bilagor

• 100_1554.jpg
    100_1554.jpg
    20,7 KB · Visningar: 1.666
  • 100_1559.jpg
    100_1559.jpg
    26,9 KB · Visningar: 1.664
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Kontrollavgift - böter

"Kontrollavgift". Vilket nytt fint svenskt ord för böter.
Man får faktiskt intrycket av att överheten kontrollerat att alla faciliteter är i ordning på rastplatsen och därefter av tacksamma medborgare fått betalt för servicen.

F

F.d. 3314

Guest

Det heter kontrollavgift eftersom det bara är polisen som får skriva ut böter till felparkerande bilister.

/Robert

B

Boxer

Guest

Böter får bara tas ut av myndighet.

Parkeringsanmärkning utfärdas avkommunens parkeringsövervakare. Denna typ av böter kallas parkeringsanmärkning och utfärdas om förseelsen skett på allmän gata eller allmän parkeringsplats.
Kontrollavgift och utfärdas av privata markägare, eller av markägaren anlitad övervakare, då förseelsen skett på en privat parkering. För att få utfärda kontrollavgift skall det vid infarten till parkeringen finnas en skylt som talar om vilka regler som gäller, vem som övervakar samt övervakarens telefonnummer.
Här är det tydligen Burger Kings parkeringsövervakare som varit framme och jag vet inte om jag tycker att Burger King är någon slags överhöghet.

F

F.d. 5085

Guest

Syftet med "kontrollavgiften" är att straffa. Även om man inte vill kalla straffet för böter så kan det väl knappast spela någon roll för den bestraffade.
Nog tycks det mig som om det svenska språket är fullt av förskönande omskrivningar.

Ramegni

FD HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
2722
Medlemskap
2021

Vi har stått i rundkörningsslingan, övernattat, flera gånger utan problem med avgifter. Kontakta vägverket för att få utrett vad som gäller.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

I dag fick vi svar ifrån Securitas. Det får man vara nöjd med. :)

Vi har tagit del av er invändan mot utfärdad kontrollavgiftsfaktura nr: 0587046
avseende fordonet med registrerings nr TRASSEL vilket den 2009-04-08 befunnits
uppställt mot gällande parkeringsvillkor på adress Bredasten i Värnamo.

Med anledning av de skäl som anförts i ärendet kommer vi att avskriva ärendet.
Och ni behöver inte betala kontrollavgiften

Vi avslutar därför ärende nr: 0587046

Skövde 2009-05-05
Med Vänliga Hälsningar

Parkeringsavdelningen Securitas Skövde
Petra-Maria Thorsson

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

...vilket den 2009-04-08 befunnits
uppställt mot gällande parkeringsvillkor ...

Det låter som att ni gjort fel men Securitas är hyggliga och släpper ärendet. I själva verket är det de som gjort fel.

Kanske ni skulle skicka en faktura på 100:- som Felbehandlingsavgift?

Toppen