Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Maxi
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 2,8 JTD
Årsmodell Chassie: 2006
Husbilsfabrikat: Adria
Husbilsmodell: 660 SP
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2006
Ämnesområde: Motor
På väg hem från vår Frankrikesemester började vå kontrollampa för bränslesystemet att lysa i höjd med Frankfurt. Vi ringde hem till vår serviceverstad och frågade hur allvarligt en sådan indikering var. "Om bilen går som vanligt kan du köra vidare" svarde vår verkstad. Vi märkte inte något fel på bilen. När vi närmade oss Hannover kändes bilen annorlunda, det var inte samma kraft i den.
Vi beslutade efter övernattning i Hannover att besöka en Fiatverkstad i Hannover. På mengledamm 3 i Hannover skulle finnas en Fiatverstad. På mengledamm 3 fanns rester av gammla hus i en enda stor grushög. Vi ringde då åter vår verkstad i Sverige, HC bilservice i Lund och sa hur vår situation var att bilen nu endast gick på 3 cylindrar.
Servicekillen talade om att ett vanligt fel när kontrollampan för bränsleinsprutningen lyser är glappkontakt under locket på de fyra kontakter som sitter ovanpå motor. "Gå ut och rucka på dessa fyra kontakter och se om indikeringslampam ( Röd motor) slocknad". Efter första försöket som vi gjorde försvann indikeringen och motorn gick rent igen. När vi kom hem till Sverige gjorde vi en noggrannare översyn på dessa insprutningskontakter.
Tydligen ett vanligt fel på Fiat 2,8 JTD.
Jan I.
Chassiemodell: Maxi
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 2,8 JTD
Årsmodell Chassie: 2006
Husbilsfabrikat: Adria
Husbilsmodell: 660 SP
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2006
Ämnesområde: Motor
På väg hem från vår Frankrikesemester började vå kontrollampa för bränslesystemet att lysa i höjd med Frankfurt. Vi ringde hem till vår serviceverstad och frågade hur allvarligt en sådan indikering var. "Om bilen går som vanligt kan du köra vidare" svarde vår verkstad. Vi märkte inte något fel på bilen. När vi närmade oss Hannover kändes bilen annorlunda, det var inte samma kraft i den.
Vi beslutade efter övernattning i Hannover att besöka en Fiatverkstad i Hannover. På mengledamm 3 i Hannover skulle finnas en Fiatverstad. På mengledamm 3 fanns rester av gammla hus i en enda stor grushög. Vi ringde då åter vår verkstad i Sverige, HC bilservice i Lund och sa hur vår situation var att bilen nu endast gick på 3 cylindrar.
Servicekillen talade om att ett vanligt fel när kontrollampan för bränsleinsprutningen lyser är glappkontakt under locket på de fyra kontakter som sitter ovanpå motor. "Gå ut och rucka på dessa fyra kontakter och se om indikeringslampam ( Röd motor) slocknad". Efter första försöket som vi gjorde försvann indikeringen och motorn gick rent igen. När vi kom hem till Sverige gjorde vi en noggrannare översyn på dessa insprutningskontakter.
Tydligen ett vanligt fel på Fiat 2,8 JTD.
Jan I.