• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kontrollampa "röd motor"

AK o Jan

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Maxi
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 2,8 JTD
Årsmodell Chassie: 2006
Husbilsfabrikat: Adria
Husbilsmodell: 660 SP
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2006
Ämnesområde: Motor
På väg hem från vår Frankrikesemester började vå kontrollampa för bränslesystemet att lysa i höjd med Frankfurt. Vi ringde hem till vår serviceverstad och frågade hur allvarligt en sådan indikering var. "Om bilen går som vanligt kan du köra vidare" svarde vår verkstad. Vi märkte inte något fel på bilen. När vi närmade oss Hannover kändes bilen annorlunda, det var inte samma kraft i den.

Vi beslutade efter övernattning i Hannover att besöka en Fiatverkstad i Hannover. På mengledamm 3 i Hannover skulle finnas en Fiatverstad. På mengledamm 3 fanns rester av gammla hus i en enda stor grushög. Vi ringde då åter vår verkstad i Sverige, HC bilservice i Lund och sa hur vår situation var att bilen nu endast gick på 3 cylindrar.

Servicekillen talade om att ett vanligt fel när kontrollampan för bränsleinsprutningen lyser är glappkontakt under locket på de fyra kontakter som sitter ovanpå motor. "Gå ut och rucka på dessa fyra kontakter och se om indikeringslampam ( Röd motor) slocknad". Efter första försöket som vi gjorde försvann indikeringen och motorn gick rent igen. När vi kom hem till Sverige gjorde vi en noggrannare översyn på dessa insprutningskontakter.

Tydligen ett vanligt fel på Fiat 2,8 JTD.

Jan I.:twitcy:

F

F.d. 3821

Guest
Hej
Detta hände för oss när vi åkte söderut.När vi kom till HögaKusten bron tändes lampan och det var ut under huven och försöka hitta vad det var för fel.Men när man öppnar så får man ju mardrömmar hur allt sitter monterat och är nästan oåtkomligt.
Körde till Shell i Hudiksvall och på macken fick jag tips att ringa bärgare som kanske visste var det fanns Fiatservice tyvärr fanns ingen i Hudik men det skulle finnas en i Söderhamn.Ringde kl.07.00 på morgonen och fick till svar att dom sagt bort allt med Fiat. Fick tips att åka till Gävle till en firma som sålde Susuki,Hyundai.
Blev bemött av en mycket trevlig verkmästare som kom ut med en mekaniker som direkt kopplade in sig på hjärtat av bilen och fick felsvar spridare.Som tur var var det endast glapp i elkontakten som sitter på spridaren.Min fråga till killen var om det är ofta på dessa motorer från Fiat och svaret var ett ja. Jag vill sända en varning till er som åker Fiat att i Norrland är det ganska glest mellan Fiat-servicen.
Den bilen vi har endast gått 2500 mil och att sådant kommer nu kommer att förädra mitt val av vad motor som skall sitta i bilen.

mvh/Ingvar o Inger

Magnus o Irene

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
1659
Medlemskap
2025
Har också haft detta problem. Enligt "min" Fiatverkstad kunde detta åtgärdas innan felet uppträder. Verkstaden hade åtgärdat ett antal och felet hade aldrig kommit tillbaka på dessa bilar, både husbilar o transportfordon (Fiat).
Detta borde Fiat informera om
mvh Magnus

F

F.d. 10577

Guest
Tydligen ett vanligt fel vi råkade ut för exakt samma sak,lampan tänds motorn går som vanligt efter några mil börjar den gå på 3 cylindrar.
Hymercenter fixade felet på en kvart (förlängde kabeln fram till spridaren)
Börje Karlskoga

Toppen