• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kontroll av husbilsvikt

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025
Nu börjar vi bli så många i klubben att man kan ställa frågan om hur många som råkat ut för att bli kontrollvägda under färd med husbil. Jag tror att de flesta ligger i närheten av eller kanske till och med oftast över den tillåtna lastvikten.

Det vore därför intressant att få veta om någon av klubbens medlemmar har blivit kontrollvägd under färd. Jag är alltså inte intresserad av information om att man kan väga upp till PB klass 2 eller liknande.
Jag tillhör dem som har en husbil som importören har sänkt totalvikten på och som inte verkar gå att ändra utan att man bygger om någon del i hjulupphängning eller liknande. Det betyder att ja oftast ligger med ett antal kilo över denm tilllåtna vikten.

Den som har blivit intagen för kontrollvägning, och isåfall var, oavsett om man haft överlast eller inte, kan väl ge en reaktion på denna fråga.
EssoJ
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Kontroll av husbilsvikt

Vi har blivit vägda, skrev så här i tidigare inlägg:

"Vid en resa i Tyskland för några år sedan blev vi vägda av polisen.
Det var i trakten av Dresden och vi körde in på en motorvägspåfart då en MC-polis lade sig framför oss och vinkade in oss på en parkeringsplats där de riggat upp en vägningsstation. Det verkade som att alla husbilar och husvagnsekipage samt lätta lastbilar med släp vinkades in för vägning.

Gissa om hjärtat bankade när vi, efter att ha visat bilens typskylt, tvingades upp på vågen för att först väga framaxeln och sedan bakaxeln och därefter fick åka en liten bit (15 m) till "papperskontrollen".

Till slut kom det fram en polis och meddelade att det var OK, vår totalvikt var bara 2920 kg och den tillåtna enligt de tyska pappren var 3500 kg. Fast de visste nog inte att vår husbil endast har en totalvikt på 3200 kg enligt svenska myndigheter.

Har fortfarande kvar "vågsedeln" som en souvenir...."

Mvh
LasseF
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025
Sv: Kontroll av husbilsvikt

Det var skönt att höra att det var den tyska skylten som gällde. Det är det som är mitt problem också, på bilen står det 3200 kg vilket jag klarar med den den packning vi behöver men i de svenska pappren står det 3000 kg, vilket inte fungerar i praktiken. Har vid flera egna vägningar legat strax under 3200 när allt är med. Tyvärr med ca 75kg för mycket på bakaxeln vilket, som din berättelse visar, kan bli ett problem även i Tyskland.

Är det fler som har erfarenheter från in-eller utland?

EssoJ
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Kontroll av husbilsvikt

På väg till italien för ett antal år sedan blev vi också vägda vi en liknande kontroll som Lasse F beskriver.
Vi åkte A7 och blev plötsligt anvisade in på en kontrollplats där polizei hade riggat upp med både nykterhetskontroll, fordonskontroll och vägning. Vi hade 5% överlast, men då jag visade på att bägge vattentankarna färskvatten/gråvatten var fulla samt att bilen var fulltankad, samt att vi hade sprillans nya däck med mer än tillräckligt lastindex och nyrenoverade bromsar, så släpptes vi iväg med anmaning att omedelbart tömma gråvattnet. Bilens totalvikt var 2000kg (5%=100kg) så det var gränsfall.
Under tiden vi blev kontrollerade så iakttog jag ett antal svenska husvagnsekipage som stod vid några utställda sopcontainers och kastade nästan hela sin semesterpackning bara för att ta sig hem igen med ofullbordad semester, naturligtvis med dryga böter i bagaget istället. En del av dessa fick nog säkert ta tåget hem utan körkort.
Den tyska polisen är mycket grundliga vid sina kontroller vad jag sett efter 23år på semestervägar nere på EU. Man bör nog se till att lasten är jämt fördelad så att axelbelastningarna stämmer, att man har bra med luft i däcken och bra bromsar. Att inre och utanpåliggande last och cyklar är väl förankrade, då tror jag att de nog accepterar lite överlast.
/Lars
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025
Sv: Kontroll av husbilsvikt

Du skriver 5% överlast, räknas det på bilens totala vikt inkl last eller är det den vikt som anges som maxlast? Kan det vara olika i olika länder?

EssoJ
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Kontroll av husbilsvikt

Jag har inte kvar några papper på denna händelse, det var som sagt några år sedan men de nämnde att jag hade 5% överlast. Min gråvattentank rymde ca 80 - 100 liter och hur de räknar vet jag ej men det kanske är på bilens totalvikt.
/Lars
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025
Sv: Kontroll av husbilsvikt

Jag tror att i Sverige är procentberäkningen på maxlasten, ej totalvikten.

Kåre
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Kontroll av husbilsvikt

Jag hoppas att jag inte avviker från trådens rubrik nu.

Min bils totalvikt är 4.010kg, tjänstevikt 3400kg.
I motorrummet finns en skylt som anger
4005kg
6505kg
1- 2100kg
2- 2400kg

Jag tolkar det så att på framaxeln är maxbelastningen 2100kg och på bakaxeln 2400kg.
Vad avser de övriga vikterna och hur stämmer detta med totalvikten enligt reg.beviset 4.010kg.
2100kg + 2400kg blir ju 4500kg.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Kontroll av husbilsvikt

Hej.

Man ska nog betrakta siffrorna var för sig. Maxlast på respektive axel. Totalvikten på bilen och vikt med bil och ev. släp. En gissning bara...

/Knausen
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Kontroll av husbilsvikt

Men du, Robert....

Om Fiat inte kan konstruera motorer utan kamdrivning som isar igen o kuggar över, så kan dom nog inte räkna heller.

DS
 
F

fjärrkontroll

Guest
Sv: Kontroll av husbilsvikt

Sammanlagda vikten av axelbelastningarna har ingenting att göra med maxlast eller totalvikt. Denna vikt tillåter en viss felbyggnation vid tillverkningen eller vid lastning. Totalvikten bestämms av tillverkaren. Maxlasten är skillnaden mellan totalvikt och tjänstevikt. Tjänstevikten är den vikt som fastställs vid typning eller regbesiktning. Varken axelbelastning eller totalvikt får överskridas. Dessutom finns bruttovikt, det är den specifika vikt fordonet har när den framförs.
Hoppas du har blivit hjälpt av dett
mvh
Fjärrkontroll
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025
Sv: Kontroll av husbilsvikt

Totalvikten bestämms av tillverkaren. Maxlasten är skillnaden mellan totalvikt och tjänstevikt. Tjänstevikten är den vikt som fastställs vid typning eller regbesiktning.

Tack för en bra beskrivning men den ger ytterliger en fråga. Har du Fjärrkontroll någon aning om vad orsaken kan vara att tjänstevikten är satt lägre än maxvikten? (Ditt svar gav en känsla av att bilars viktfrågor är något som du har mera kunskap om än oss andra) I mitt fall betyder de 200 kg sänkning, från 3200 kg som står på bilskylten till 3000 kg som står i regbeviset, att jag ständigt är en lagbrytare när jag vill använda bilen med full vatten- och dieseltank samt en passagrerare utan ytterligare packning.

Nu har vi kanske glidit från mitt ursprungliga ämne, att få veta hur stor risken är att bli ertappad som lagbrytare, men allt detta hänger ju ihop. Man vill ju alltid göra en riskbedömning.

EssoJ
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50024

Guest
Sv: Kontroll av husbilsvikt

Hejsan

Vill bara komma mellan med en liten parantes.
Gick in på google och skrev: Vad är tjänstevikt? Fick då till svar: Fordonet i driftfärdigt skick inklusive verktyg, reservhjul, bränsle och förare.
För ett tag sen läste jag i en tråd här på forumet att t.ex. bränsle, reservhjul mm räknades som maxlast men som jag förstår nu så är det fel eller???
För våran del så blev det en lättelse annars hade det nog blivit en del överlast för oss


Glada vårhälsningar från Torotor/Torill:)
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Kontroll av husbilsvikt

För säkerhets skull, åk till en vågstation och väg bilen.
Vid en trafikkontroll så är det bilens totalvikt som ställs mot registreringsdokumentets angivna totalvikt och avgör om du har övervikt eller ej.
Utöver totalvikten så är varje axels maxvikt också avgörande.
Tillverkarens fördelning mellan tjänstevikt och max lastvikt är inte helt att lita på.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025
Sv: Kontroll av husbilsvikt

När man ser på tillverkarna uppgifter om tjänstevikt och maxlast så verkar det vara så att tjänstevikten är beräknad före det att man installerat alla tillbehör. Det betyder att varje tillägg man beställer, eller de s.k. paket som bilarna ibland utrustas med, tär på den tillåtna maxlasten så att man ibland inte kan få med den personliga packning man behöver för en längre semesterresa. en markis väger ju rätt mycket men vem vil vara utan när solen gassar!

Ett problem blir det dock om man vill köra lagligt och samtidigt leva i sin husbil.

EssoJ
som undrar om inte det är fler som blivit inkallade för vägning i Sverige eller utomlands.
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Kontroll av husbilsvikt

Hej ESSO.J

När jag läser de inlägg och kommentarer som tillkommit under ”Kontroll av husbilsvikt” så påminner jag mig av vissa saker som skett genom åren i samband med import, typbesiktning, vägning och mätning av bilens längd i sverige samt bilprovningens ursprungskontroll. Vi har haft 7st husbilar sedan 1992 varav 3st är importerade. Snacka om strul vid besiktning, ursprungskontroll, årsmodell mm.
Vid vägning av en importbil som redan har utrustats med tillbehör, tex. Markis mm i utlandet. Så kommer dessa installationer att höja tjänstevikten om du inte demonterar. Även skiten under skärmarna påverkar.
Vid mätning av längd/bredd så tar de även med cykelställ, stegar etc, om de är monterade vid besiktningstillfället. Om husbilen är tex 5,99m och du har ett cykelställ eller stege monterat utvändigt blir bilens totala längd över 6,00m och då krävs även sidomarkeringsljus.
Vad som påverkat att din bil har fått totalvikten sänkt kan ju eventuellt vara att man har haft däck med för lågt lastindex (smalare vinterdäck t.ex) när bilen typades. Axelbelastningarna har då överskridits och de har varit tvungna att sänka totalvikten.
För att inte gå allt för långt utanför ämnet så slutar jag här.
/Lars
 
Toppen