• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kontiki Swift - Hög CO-halt - Förgasarbekymmer?

Micke L

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Härnösand
Hej,

Har en 90:a Kontiki med Solex 34 PBISA 16. Nedslag på besiktningen på för hög CO-halt...14!!! :-s

Åtgärder
Nya tändstift
Oljebyte och nytt filter
Nytt luftfilter
Fixat avgassystem
Letat tjyvluft
Beställt servicekit till förgasaren

Fortfarande svart rök och riktigt doftrika avgaser

Siktar in mig på förgasaren.
Föregående ägare har runddragit bränslemix-skruven och fastskruvat densamma.

Hittat beskrivning på justering och följt den men har nog kollrat bort mig.
Behöver en hint på antal varv att utgå ifrån, på både CO-skruv och mix
Ideér? Ju mer utskruvat = fetare blandning


Mvh,
/Micke
 

Hanza

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
564
Medlemskap
2024
Hej Micke.
Ha motorn igång och skruva in mix-skruven tills motorn börjar gå ner i varv, sedan öppna samma skruv ½ till 3/4 varv. Nu har du en grundinställning där motorn bör gå bra även på landsväg.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, har du skruvat något på den stora justerskruven, lite diffus funktion men kallas ibland konstant CO (märkt Va) och kan ställa till mycket bekymmer bl.a. hög bensinförbrukning och krångel om den står fel, fast bilen går skapligt ändå. Lite diffus justering men här har du instruktioner från rep.handbok, det handlar om att få en slags balans mellan de två justerskruvarna.
Munstycket som sitter fast på tomgångsventilen kan ge mycket bränsle om inte solenoiden är fastdragen rejält och då klämmer fast munstycket där inne..... Nu blir det ju den nya "hatten" och en klämd O-ring som klämmer fast munstycket i stället.

Här har du bilder på den lite fattiga justeringen som finns.

Justering förgasare1.JPG
Justering förgasare2.JPG

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 

Micke L

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Härnösand
Hej, har du skruvat något på den stora justerskruven, lite diffus funktion men kallas ibland konstant CO (märkt Va) och kan ställa till mycket bekymmer bl.a. hög bensinförbrukning och krångel om den står fel, fast bilen går skapligt ändå. Lite diffus justering men här har du instruktioner från rep.handbok, det handlar om att få en slags balans mellan de två justerskruvarna.
Munstycket som sitter fast på tomgångsventilen kan ge mycket bränsle om inte solenoiden är fastdragen rejält och då klämmer fast munstycket där inne..... Nu blir det ju den nya "hatten" och en klämd O-ring som klämmer fast munstycket i stället.

Här har du bilder på den lite fattiga justeringen som finns.

Visa bilaga 195661
Visa bilaga 195662

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Tackar för god info.

Blev mäkta förvånad efter ha plockat lös tomgångsventilen, munstycket satt inte fast på densamma
Tog för givet att det satt kvar i förgasaren...men TOMT! Inget munstycke!!! :-/ :-|
Inte konstigt jag haft ojämn tomgång och fet blandning?!? Har tyckt justeringsskruvarna haft lite effekt :-s

Måtte det gå och få tag i munstycket!! Har förstått att vissa delar är synnerligen svåra att få tag i

/M
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, inte konstigt att den vräkte in bensin. Det är det munstycket som skall borras upp tillsammans med extraktorgrenrör och lite större huvudmunstycke för att få lite mera kraft och fart på motorn. Jag har för mig att originalet skall vara 0,4 eller kanske 0,45.
Det finns en hel del småfirmor runt Europa som har delar faktiskt, det gäller bara att hitta dem.
Här har du en firma som jag länkat till ibland. De har rätt mycket och kan skaffa mer om man mejlar till dem.
Om du klickar på Solex och sedan på munstycken. Men det verkar inte finnas just det du skall ha men som sagt ett mejl kan förhoppningsvis hjälpa.

M.v.h. JANKRO.
 

Micke L

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Härnösand
Hejsan, inte konstigt att den vräkte in bensin. Det är det munstycket som skall borras upp tillsammans med extraktorgrenrör och lite större huvudmunstycke för att få lite mera kraft och fart på motorn. Jag har för mig att originalet skall vara 0,4 eller kanske 0,45.
Det finns en hel del småfirmor runt Europa som har delar faktiskt, det gäller bara att hitta dem.
Här har du en firma som jag länkat till ibland. De har rätt mycket och kan skaffa mer om man mejlar till dem.
Om du klickar på Solex och sedan på munstycken. Men det verkar inte finnas just det du skall ha men som sagt ett mejl kan förhoppningsvis hjälpa.

M.v.h. JANKRO.

Jag kröp till korset och köpte mig en förgasare från skroten. Dellortoshopen är bra och ha att göra med.
Fick tips att byta ut solenoiden till idle jet type 2060 av deras franska kollega. Har inte hittat dimensionen på munstycket än.
Såg att det fanns tråd om uppborrning och diverse "trimtips", ska testa. Att motorn kan bli piggare gör inget :)

/M
 
Toppen