• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kontiki 646 90 j5

kontiki640

FD HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
35213
Medlemskap
2023
Är det någon som vet var jag kan beställa ny komplett drivaxel , höger sida med extra stödlager och om den är komplett med kullagret i mitten
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.998
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: kontiki 646 90 j5

Hejsan, det finns många ställen att köpa från, både drivaxlar och alla andra delar som man kan behöva.
Här har du en länk till en firma i Tyskland (Axel A.) som nästan har allt man kan behöva. här har du drivaxlar därifrån.
https://www.axel-augustin.de/shop2/..._96504.html?XTCsid=2qsslcso8gut6cs0vrvafvvci1

Här har du en från eBay.
CITROEN C25 2.5D Drive Shaft Front Right 87 to 94 Driveshaft 327360 32736R | eBay

Och en annan reservdelsfirma.
https://www.bildelaronline24.se/gsp/7605048

Komplett drivaxel till höger sida har stödlagret monterat.
Men håll koll när du beställer för det finns även en variant till höger sida utan stödlager. D.v.s. en lång drivaxel med en knut i vardera ände, helt utan stödlager.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.998
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: kontiki 646 90 j5

I stort set så skall man väl montera en likadan som redan sitter där. Fästet för stödlagret sitter ju i motorblocket med skruvar, och på en del motorer så är det t.o.m. en del av gjutningen på motorblocket. Så sitter det en axel med stödlager så skall man montera en ny sådan.
Sitter det däremot en utan stödlager (som inte är lika vanligt) så måste man montera en ny sådan för fästet för stödlagret saknas ju då på bilen.

Nackdelen med en lång drivaxel sägs vara att den fjädrar så man kan märka att bilen drar lite snett vid acceleration eller motorbroms, men de som har den konstruktionen har skrivit flera gånger att inget sådant är märkbart.
På en del bilar så har fästet för stödlagret gått sönder/spruckit och då kan man kanske ev. fundera på att försöka få dit en ny drivaxel utan stödlager. En medlem hade strul med just det, men det slutade i alla fall med reparation av fästet och en axel med stödlager.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Även eftermarknadsfirmorna med bildelar här hemma i Sverige kan plocka fram delar till din bil, men då får du räkna med minst dubbla priset på delarna, ibland även tredubbla priser, som här. Då skall de även ha en pant på din gamla axel tills du lämnar in den i inbyte efter monteringen av den nya.
Skärmklipp.JPG
 
Senast ändrad:

kontiki640

FD HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
35213
Medlemskap
2023
Sv: kontiki 646 90 j5

Är det någon som bytt komplett axel på höger sida. Är det svårt, behövs specialverktyg eller kan man byta själv
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.998
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: kontiki 646 90 j5

Hejsan igen, det behövs inga specialverktyg bara lite meckvana kanske och en kraftig hylsa och med långt handtag eller skarvat med ett rör för att få bort centrummuttern.
Jag kopierar in ett tidigare inlägg som jag skrivit om att byta drivknutsdamask och ändrar lite så det stämmer med ditt byte.

---------------

Om jag försöker komma ihåg så blir det ungefär så här.

Centrummuttern måste lossas först för den sitter utav bara h...... 50kgm.

Försök att få bort centrumkåpan, om det inte går med fälgen på, ta bort hjulet, ta bort kåpan och sätt dit hjulet igen.

Slipa till något så du kan slå ut de inslagna låsningarna på mutterns krage (brukar vara två).

Ta ett långt skaft med 3/4" eller 1" fyrkant och en hylsa (41 tror jag).

Ta ett 1 meters rör eller något som extra förlängning, och låt någon trycka på bromsen samtidigt, så brukar det lossna.
Det är vanlig högergänga på båda sidor.

Bort med hjulet.

Lossa hållarna till bromsslangarna från MacPhersonbenet.

Lossa bromsoket och häng upp det i karossen.

Lossa styrPändens kona.

Lossa de fyra bultarna till styrspindelns fästplatta i stället för att bråka med själva konan och kanske sabba gummikåpan på den.

Bänd ner länkarmen och dra ut navet/MacPhersonbenet tills drivaxelns splines är fria.

--------------------

Du skall sedan lossa två klämskruvar som håller fast stödlagret i hållaren. Lossa inte hållaren från motorn utan bara klämskruvarna.
Nu kan du dra ut axeln ur växellådan för det är bara stödlagret som håller axeln på plats. Du behöver inte tömma oljan ur lådan för packboxen sitter runt en ytterhylsa och tätar inte direkt mot drivaxeln.

Håll lite ordning på nya drivaxeln så inte den inre knuten dras itur för mycket. (Ingen katastrof) men då måste man troligen lossa inre damasken för att få ihop den igen för lagerrullarna kan ramla bort och lägga sig inne i damasken.

Sedan är det bara åt andra hållet och avsluta med att dra centrummuttern mer än hårt.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen