• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kontaktstandard

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029
Jag letar efter en DC-kontakt som ska klara minst 20 A (12 V) och helst vara hermafroditisk (dvs inte hane/hona, utan unisex).
Jag har ett svagt minne av något som heter Powerpole, men varken Kjell, Clas eller Elfa känner till det.
Något förslag?

F

F.d. 14324

Guest
Sv: Kontaktstandard

Anderson powerpole. Jag vet exakt vad jag tror du menar. :)
Truckkontakt som finns i mindre storlek, jag köpte några såna för en tid sedan här i västerås,,, jag letar i minnet och återkommer.

mvh jocke

En sån här?

Anderson-style-forklift-battery-connector-SB175-6325G1-adimage.jpg

Tillägg (igen) Mitt minne fungerar! Swedol var leverantören den gången, den minsta de har tål 50 A och kabeldimension mellan 6-16 mm2, lite overkill kanske för ditt behov.
Du hittar den i swedols webshop genom att trycka dig fram: Bilel 12V och 24V - Startbatteri, Laddare, Batteritillbehör - Batteripolskor & Huvudströmbrytare.

Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

För min del använde jag en sådan för strömförsörjning av en camper (på en 4WD pick-up), vilken jag hade för mer än 10 år sedan och numera använder jag sådana kontakter på ett par elektriska vinschar. En snabb och säker koppling (som inte går vända fel).

aake

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Kan og være en effektiv kontakt for bobatteriet, ved vinterlagring trekker en enkelt ut kontakten og batteriet står uten belastning.

Flyttbare vinsjer, invertere og annet med stort strømforbruk er klare kandidater for slike koblinger. Har selv benyttet de på invertere.

I Australia er de nesten standard ved siden av hengerkontakten for å lade camper under kjøring.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Som Knut skriver: "I Australia er de nesten standard ved siden av hengerkontakten for å lade camper under kjøring".

Släpvagnskontakten behövdes till släpvagnen, varför denna aktuella kom till bruk för strömförsörjning av campern:
IMG_0278 (Large).JPG

aake

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Har använt dessa kontakter för inkoppling av winsch och har då lött fast kontakterna men enligt Elfa ska de crimpas. Problemet är att tången är lite dyr, 4.899:-
Finns det billigare tång?
Batterikontaktdon 2 P | Elfa – Allt mellan antenn och jord.jpg
Presstång 6...70 mm² | Elfa – Allt mellan antenn och jord.jpg

F

F.d. 14324

Guest

Hej Jonas, här är en billigare presstång: Tång sexkantspressning 6-50mm2

Detta är min personliga favorit men priset avskräcker mig från att investera, dessutom har vi här i Västerås en båtfirma som hyr ut dem för ca 150 kr/helg och det passar mig perfekt med tanke på nyttjandegraden av en sån presstång.
Kanske lite långt för dig att åka hit för att hyra en tång bara... men ställplatsen i hamnen här ligger inte så långt från båtfirman! :D

Det fanns ännu billigare alternativ när jag kollade för nåt år sedan, jag har för mig att biltema, jula och swedol kunde ta hem lågprisvarianter men det blev aldrig aktuellt för min del.

mvh jocke

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Tack för det Sjöberg!
Det blir att även i fortsättningen löda fast kontakterna. Är lite omständigt men sitter ju garanterat bra. Kör med lödpenna och varmluftspistol för att få upp temperaturen. Tången lockar inte med det priset...

KOKKAKI

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025

Hej!
Hör med elverket i Växjö dom har denna typ av pressverktyg så dom hjälper dig säkert. Du kanske till o med får låna hem den över helgen. Muta med fika!!

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2026

Tack för det Sjöberg!
Det blir att även i fortsättningen löda fast kontakterna. Är lite omständigt men sitter ju garanterat bra. Kör med lödpenna och varmluftspistol för att få upp temperaturen. Tången lockar inte med det priset...

Nackdelen med att löda är att du får en sprödare förbindning. Dessutom risk för korrosion om surt flussmedel användes. Klämning är att föredra. Be en bilelektriker att hjälpa dig.

Nyhlen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2025

När det gäller anslutningar som skall överföra höga strömmar gäller bultad eller pressad anslutning.
Vid minsta övergångsresistans mjuknar en anslutning som är lödad. Skall man pressa ska det vara en riktig presstång annars riskerar man övergångsresistans som ger överhettning och brand
/Thomas

Toppen