• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kontakt för anslutning av solcell

H

heanders

Guest
Hej!

Jag har ett elblock typ EBL225 och behöver en kontakt för anslutning av solcellen, var hittar jag en sådan?

Hasse

Boo

HBK Medlem (P)
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2025
Sv: Kontakt för anslutning av solcell

Jag har liknande elblock (EBL226), antar att de inte är så olika. Misstänker att du menar anslutning till elblocket EFTER regulatorn. När jag monterade min solcell så satte jag en CTEK D250S Dual-regulator där sedan solcellen och bilens generatorström anslöts. Gjorde då också några andra små förändringar så att både laddström från bilen och cellen gick via CTEK-en. Bl a "Batterietrennrelais" kopplades bort och jag förstärkte ledningsdragningen inne i EBL-en från inre 25A-säkring till shunten. Men det är kanske inget som är aktuellt i ditt fall.
Från regulatorn gick sedan "solcellsströmmen" till elblockets ingång med beteckningen Molex Minifit SR 2-fack (ansluning för yttre laddare - Zusatzladegerät). Det är antagligen denna typ av plastplugg med två lösa stift (för lödning) du är ute efter.
Så sök på Molex Minifit SR 2 på nätet. Jag tror att jag köpte den på ELFA när de hade sin butik kvar i Mölndal förra våren. Nu måste man väl beställa via postorder med dyra omkostnader. Kanske kan du finna kontaktstycket någon annanstans billigare.
/Boo

Boo

HBK Medlem (P)
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2025
Sv: Kontakt för anslutning av solcell

Titta på Elfa Distrelec-s hemsida, tror kontakthuset har nr 44-224-08 (kostar 15.50 + moms) och du behöver förstås också kontatstift (44-025-30).
/Boo

Toppen