lenmar
HBK Medlem
Läser på en del trådar om tillämpningen av konsumentlagarna.
Konsumentköp- och Konsumenttjänstlagen är 2 olika lagar och de är icke dispositiva, lagarna är således tvingande, det vill säga att näringsidkare får inte avtala sämre villkor för konsumenten än de som stipuleras i lagarna.
För Konsumentköplagen gäller bl.a.:
20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att
varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om
inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller
felets art.
En del företag förbättrar ju garantin till ex.vis 1 år, viktigt att då ta reda på vad som ingår i den förstärkta garantin.
För Konsumenttjänstlagen gäller bl.a.:
1.arbete på lösa saker (till exempel reparation av bil eller tv),
2.arbete på fast egendom, på byggnader eller andra anläggningar på mark eller i vatten eller på andra fasta saker (till exempel husrenoveringar eller målningsarbeten),
3.förvaring av lösa saker (till exempel magasinering av möbler eller förvaring av båt).
Det är ju populärt att tillämpa ROT avdraget och då gäller Konsumnettjänstlagen vid köp av tjänsterna.
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.
Det är ju populärt att tillämpa ROT avdraget och då gäller Konsumenttjänstlagen vid köp av tjänsterna.
Intressant att läsa dessa båda lagar,
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1985:716
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1990:932
Hälsn/Lennart
Konsumentköp- och Konsumenttjänstlagen är 2 olika lagar och de är icke dispositiva, lagarna är således tvingande, det vill säga att näringsidkare får inte avtala sämre villkor för konsumenten än de som stipuleras i lagarna.
För Konsumentköplagen gäller bl.a.:
20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att
varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om
inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller
felets art.
En del företag förbättrar ju garantin till ex.vis 1 år, viktigt att då ta reda på vad som ingår i den förstärkta garantin.
För Konsumenttjänstlagen gäller bl.a.:
1.arbete på lösa saker (till exempel reparation av bil eller tv),
2.arbete på fast egendom, på byggnader eller andra anläggningar på mark eller i vatten eller på andra fasta saker (till exempel husrenoveringar eller målningsarbeten),
3.förvaring av lösa saker (till exempel magasinering av möbler eller förvaring av båt).
Det är ju populärt att tillämpa ROT avdraget och då gäller Konsumnettjänstlagen vid köp av tjänsterna.
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.
Det är ju populärt att tillämpa ROT avdraget och då gäller Konsumenttjänstlagen vid köp av tjänsterna.
Intressant att läsa dessa båda lagar,
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1985:716
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1990:932
Hälsn/Lennart