• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Konsumentköplagen / ersättning garantirep.

stigge44

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1591
Medlemskap
2025
Forsbergs Fritidscenter lever inte upp till konsumentköplagen.

De betalar inte ut resekostnads ersättning vid inställelse till garantireparation (ny husbil) på deras verkstäder m.m. enl. Konsumentköplagen (info från platschef Bengt Petersson på Forsbergs Fritidscenter i Bjuv).

Finns det någon som har erfarenhet av detta med ersättning vid garantireparationer?????

Först får man levererat sig en husbil som är behäftad med ett antal garantifel ( en del av dessa borde varit åtgärdade vid leveransservicen av kompetent personal), sedan vill de inte stå för transport kostnaderna för alla gånger du måste besöka verkstad i Sverige och utomlands.

Hur mycket tid får man inte lägga för att få det reparerat och hur många husbilsdagar har du bilen på verkstad istället för att ha en härliga dagar på Västkusten???

Är det inte snart dags att det kommer fram någon typ av Husbilsmäklare eller jurist som vi husbilskonsumenter kan ansluta oss till innan köp av husbil eller husvagn???
Är detta något jag missat???:wideeyed:

:music-icon:Glädjen försvann med ny husbil från Forsbergs Fritidscenter!!!:swoon:

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Konsumentköplagen / ersättning garantirep.

Hej
Min erfarenhet efter ett par husbilsköp är att köparen får köra bilen till verkstaden på egen bekostnad för att få garantijobben utförda. Husbilslandet har dock fyllt upp bränsletanken för mig men semesterdagar, värdeminskning för körda mil etc har jag fått stå för. Detta tror jag är branchstandard för motorbranchen och stämmer också för ett större antal personbilsköp genom åren. Det kan tyckas fel men så är det nog. Har man sedan otur att få en bil med många fel blir det ganska mycket körande och åtgång av semesterdagar. I mitt fall ett tiotal dagar samt drygt 500 mil på två år. Just nu fungerar bilen och garantin är slut. Blir det mera problem blir det ännu dyrare. Husbilar kan lätt bli svarta hål om man har otur. Jag tröttnade efter senaste problemen och kollade på vad ett inbyte skulle bli. Det skulle i mitt fall betyda en värdeminskning på 600 tusen på två år och 2000 mil varav drygt 500 till och från verkstaden. Svart hål var namnet så det blev inget byte.:(. Håller nu tummarna för att alla problemen är över men med Fiat kan man aldrig veta tyvärr.

Senast ändrad:

lenmar

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2025

Det finns tyvärr inget stöd i Konsumentköplagen att ersättning utgår för ex.vis resor. I lagen finns heller ingen garanti utan man skriver om ett fel som visar sig inom sex månader skall anses ha funits från början. Lagen säger sedan att man har 3 års reklamationsrätt.
Lagen är icke disposistiv vilket innebär att den är i sin helhet tvingande, kan bara förbättras. Typ att leverantörer förstäker med Garanti. Läs dessa noggrant.

Vad du kan göra är att begära skadestånd för de obehag extra kostnader du haft.

Lätt att förbigå Garantin när man köper, man är ju lite het på gröten då och vill normalt ha snabb leverans.

Lennart

Mats C

HBK Medlem
Kommun
Götene
HBK-Nr
4927
Medlemskap
2025

Det finns stöd i Konsumentköplagen (KKL) för diverse ersättningar, exempelvis resor.

Förutsättningen är att varan är behäftad med fel. Påföljder vid fel regleras i 22§ KKL. Här nämns bland annat avhjälpande (reparation) och skadestånd.

Reglerna för skadestånd finns i 30 § KKL. Där finns reglerat vad som gäller för att säljaren skall gå fri från skadestånd.

Skadeståndets omfattning regleras i 32 § KKL. Skadeståndsansvaret omfattar i princip alla köparens förluster på grund av felet. Exempelvis utgifter, inkomstförlust och prisskillnad.
Exempel på utgifter är telefonsamtal, porto och resor som föranleds av ett fel.

Har du tur är du med i Motormännen som kan ge bra juridiskt stöd.

Mats C

stigge44

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1591
Medlemskap
2025

För att klargöra vad som förevarit så var både jag och föreståndaren på Fors-
bergs Fritidscenter i Bjuv överens om att ersättning utgick enl. konsumentköplagen.
Men att han haft kontakt med ledningen i Hyssna och att de sagt att de inte betalade ut denna ersättning.

Jag var också i kontakt med konsumentrådgivningen som lämnade samma svar inför mitt sammanträffande med föreståndaren i Bjuv idag 2014.05.12.:rolleyes:

"Skadestånd
Du kan dessutom kräva skadestånd i vissa fall. Du har rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av felet på varan (utdrag ur konsumentköplagen)."
OK! Får väl driva det som skadestånd med rätt till ersättning enl. konsumentköplagen.

berkri

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028

Fick svar från en firma i Örebro att ersättning för resa till verkstaden för garantifel utgår endast om företaget bestämmer en tid och dag för reparation!? Inte när du själv väljer en dag då du har tid!
Dom hittar på egna regler och hoppas att ingen bryr sig att kolla eller bråka.
Vi behöver en riksomfattande jurist inom de egna leden - en s.k. Husbilsombudsman som kan hjälpa oss då vi blir rånade, överkörda och misshandlade!!!

stigge44

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1591
Medlemskap
2025

Följande svar har jag nu läst från Bengt Petersson, Forsbergs Fritidscenter i Bjuv i frågan.

"Efter samråd med huvudkontoret har man beslutat att avstå någon form av kommentar."

Detta känns ju som man skall vara tacksam för att man bara behövde åtgärda omkring 20 fel på en ny bil i Bjuv och ett i Malaga, Spanien (byte av läckande kökskran) allt detta gjordes med 6 st verkstadsbesök!!!

Nu kommer frågan varför skulle jag eller någon köpa sin nya bil på Forsbergs Fritidscenter?????
Eller de andra har samma attityd mot sina kunder???????
( Då jag var garanti kund hos Bengt i Örkelljunga tankades bilen vid garantibesök, fast bilen var köpt begagnad hos Vidlunds i Bjuv!!!).

Som novis i branchen tog jag ingen ekonomisk status på företaget före köp,
det är mycket att tänka på vid nybilsköp!!!!!!

Mats C

HBK Medlem
Kommun
Götene
HBK-Nr
4927
Medlemskap
2025

Då du känner att du har rätt är det självklart att du skall anmäla till ARN.
Tänk på att milersättning skall vara den verkliga kostnaden du har.

Mats C

Toppen