• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Konstigt!

F

F.d. 29756

Guest
Under resa söderut genom Polen, nådens år 2008, kom vi att besöka den fantastiska naturskogen i Bialowieska intill den Vitryska gränsen. Vi fann en bra ställplats i det lilla samhället Bialoweiska.
Efter tre sköna dagar i denna skog som jag besökte i min ungdom så ville vi se gränsen till Vitryssland som låg några kilometer bort.Vi åkte efter en mindre väg och ser 100 meter framför en bom och bakom denna en byggnad.
Vi ville inte åka fram utan jag började vända på den smala vägen då min hustru ser en uniformsklädd person på väg mot oss som dessutom vinkade.
Jag ville åka tillbaka men min hustru tyckte vi skulle höra vad han ville.
Fram kommer en ung man iförd en oklanderlig uniform men vassa pressveck och en stilig alltför stor uniformsmössa och säger "förmodligen" att vi befinner oss på ej tillåten plats och vill ha 100 zloty (ca 250 skr.)
Vi förklarar att vi anser oss vara i Polen. Han stod verkligen på sig och det blev en lång "trespråkig"överläggning.
Så småning om blev den unge mannen på det klara med att vi inga kontanter hade och att vi måste åka 45 km. till Hajnowka för att ta ut pengar på vårat visakort. Han förstod väl att han inte skulle få se oss igen så äntligen gjorde han en oklanderlig honnör och vi lämnade platsen.
Vi tror att han bara gjorde vad som kanske är vardag i Polen, att plocka pengar av folk där det bara går.
Eller kan det vara så att i uppdelningen av Europa så förhandlar östblocket sig
någon rättighet eller överhöghet över någon gränsnära areal?

Är det någon som kan ge svar på denna fråga eller är det bara vi som inte förstår att detta är rent och skärt korruptivt beteende?

F

F.d. 50097

Guest
Sv: Konstigt!

Min gissning är att det bara är någon som försökt tjäna lite extra fickpengar. Oavsett vilket jobb han eventuellt utförde i sin uniform så var väl lönen inte så hög, och han provade om det skulle gå att få lite extra... Ett inte helt ovanligt beteende i de här trakterna. Fast det är förstås bara min gissning.

/Helena
www.freedomtravel.se

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Konstigt!

Finns många sätt att tjäna en slant.
Var ute för nåt liknande när jag sent en natt med båten kom in till hamnen i Torres del Greco (Ialien). En hjälpsam grabb kom snabbt fram och hjälpte till med förtöjningen och begärde sedan motsvarande c:a 350:- Kronor!!
När jag sade att jag inte hade några pengar ville han lossa förtöjningarna. Men, "pengar kan du få imorgon efter att banken har öppnat", det löste problemet för natten.
På morgonen fanns grabben och hans parkerade moped kvar på kajen och vid min landgång sa jag att jag skulle gå till banken, hämta pengar och handla.
Min första anhalt blev en typ "polisstation" som fanns på andra sidan hamnen och när grabben som noga hade föjd mina förehavanden såg att jag gick in på polisstationen blev det väldigt bråttom att få igång moppen och lämna hamnområdet.

Jag slapp utgiften på 350:-, men samtidigt så vågade jag inte lämna båten för att ta mig till Pompeji som egentligen var den ursprungliga anledningen till just besöket i denna hamn.;)

(Detta hände 1995)

Senast redigerad av en moderator:
Toppen