• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Konstigt svar från SCHAUDT i Tyskland

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Skickade min EBL551 till SCHAUDT i Tyskland för reparation. Fick igen den och betalade också 4000 för reparationen. Har kopplat in den i bilen och allt fungerar.
Det var ett uttag på EBL'en som inte var ansluten alls.
Ställde denna fråga till dom:
"I’m now beginning to mount my EBL 551
I have one question about a place to connect a wire to.
On the EBL there is a connection point marked “Fühler aufbau Batt”
What shall I connect that too or is it not in use ?"

"Fühler aufbau Batt" är ett uttag på EBL'en

och fick följande kryptiska svar som jag inte kan tolka korrrekt:

"This is the connection for the sensor wire to measure the voltage at the panel.
Please connect a smal wire (1,5 qmm) to plus and minus Fühler Aufbau to plus and minus battery leisure."

Ställde en motfråga vad dom menade och fick till svar att jag skulle gå till en verkstad som reparerar husbilar istället. Blev lite förgrymmad med ett sånt svar.
Kan någon tolka vad dom menade ?

F

F.d. 1470

Guest
Sv: Konstigt svar från SCHAUDT i Tyskland

Borde inte vara någon konstigt. Till för att mäta spänningen på förbrukningsbatteriet, koppla en kabel till + och - på batteriet från motsvarande i denna kontakt.

Anders

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Ja såpas skulle jag också tolka det. En kabel från uttaget på EBL'en till plus på¨batteriet. Men vilken kabel skall anslutas till minus på batteriet då det bara finns ett uttag på EBL'en. Kan ju inte ansluta samma kabel till plus o minus ?? Menar dom då att hela EBL'en skall jordas,men det är den ju alltid.
Det är uttaget "Fühler aufbau_Batt" jag menar
Fick detta svar nu på tyska också:
" Es gibt EBL 551 mit Anschlüssen Plus Fühlerleitung und Minus Fühlerleitung.
Wenn bei Ihrem Gerät nur eine Plus Leitung vorgesehen ist, schliessen Sie diese einfach an und alles ist bestens."

Så här ser uttaget ut på EBL'en:

Bilagor

• IMG_0799.JPG
    IMG_0799.JPG
    2,1 MB · Visningar: 26
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Ja det finns ju det. Uttaget till vänster där det ståt "Masse". Det jag reagerade mot var deras svar att blanda in flera kablar. Min fråga var bara vart skall det uttaget anslutas till.

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026

Du behöver väl bara en plus direkt till batteriet, minus har den ju redan. :)

Det är väl det som menas i sista raden?
-Anslut bara plus och det blir allra bäst:D

Wenn bei Ihrem Gerät nur eine Plus Leitung vorgesehen ist, schliessen Sie diese einfach an und alles ist bestens."

F

F.d. 53009

Guest

Vitsen med att ha separata ledningar mellan voltmetern på panelen och bodelsbatteriet är ju att det inte går några andra strömmar genom dessa ledningar vilket skulle orsaka spänningsfall och felvisning. Detta gäller ju både plus och minusledningarna. Minusledningen kanske går någon annan väg.

På ett schema till EBL-99 som jag har går det en separat minusledning ända till batteriet. Ledningen till pluspolen har en säkring på 2 A som sitter vid batteriet.

Birger

Toppen