• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem Konstigt el-fel?

Classe Sjögren

HBK Medlem
Kommun
Vaxholm
HBK-Nr
42179
Medlemskap
2025
Hej.
Ny i Husbilsklubben och tänkte fråga om någon har råkat ut för samma fel som mig på sin husbilen?
Det är en Hymer T 698 CL 2014 Fiat Ducato. Mitt problem är att säkringen 20 AMP vid startbatteriet går sönder så fort jag vrider på tändningen.
Byter jag säkringen och inte sladden (230v)i till bilen är i på bilen händer ingenting, tändningen fungerar inte alls, när jag stoppar i sladden och vrider på tändningen så sticker säkringen direkt. Värt kanske att ta med är att jag glömt radio/backkamera på och efter det har felet uppståt! (Haft bilen ca 6 mån).
Kan det kanske vara så att spänningen i start batteriet är för lågt och det går bakström från bodelsbatteriet och orsakar någon typ överslag/kortis pga dålig spänning i startbatteriet, det är en ren killgissning . Så länge jag inte vrider på nyckeln så fungerar nyckelfjärren till låsa dörrarna och innerbelysningen. Som sagt är det någon med erfarenhet från liknande el-fel eller rent av vet vad felet är så tas det tacksamt emot.
Vår första camping med husbilen var i Björkliden över Nyår, det var fantastiskt o vinter campa och allt fungerade perfekt.
Mvh Ny medlem
//Classe

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Välkommet till husbilsklubben vill jag börja med.

Ingen 230 till bilen så händer inget, det tyder ju på att ditt startbatteri är kasst. Har du provat att använda startkablar. Kolla även så att batterikablarna sitter riktig fast på bildelsbatteriet, det kan hända att det är lite löst och då behövs inte mycker ärg för att det ska sluta att leda. Prova även som ovan att sätta en separat laddare till bildelsbatteriet och se om den laddar.

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Missade att du glömt backameran på, då är säkert batteriet helt urladdat och kanske till och med (tyvärr ganska troligt) kasst. Prova med startkablar och rejäla kablar. Funkar det så är det batteriet som är heldött.

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Hej.
Ny i Husbilsklubben och tänkte fråga om någon har råkat ut för samma fel som mig på sin husbilen?
Det är en Hymer T 698 CL 2014 Fiat Ducato. Mitt problem är att säkringen 20 AMP vid startbatteriet går sönder så fort jag vrider på tändningen.
Byter jag säkringen och inte sladden (230v)i till bilen är i på bilen händer ingenting, tändningen fungerar inte alls, när jag stoppar i sladden och vrider på tändningen så sticker säkringen direkt. Värt kanske att ta med är att jag glömt radio/backkamera på och efter det har felet uppståt! (Haft bilen ca 6 mån).
Kan det kanske vara så att spänningen i start batteriet är för lågt och det går bakström från bodelsbatteriet och orsakar någon typ överslag/kortis pga dålig spänning i startbatteriet, det är en ren killgissning . Så länge jag inte vrider på nyckeln så fungerar nyckelfjärren till låsa dörrarna och innerbelysningen. Som sagt är det någon med erfarenhet från liknande el-fel eller rent av vet vad felet är så tas det tacksamt emot.
Vår första camping med husbilen var i Björkliden över Nyår, det var fantastiskt o vinter campa och allt fungerade perfekt.
Mvh Ny medlem
//Classe
Ifall du tar dig till Åkersberga (kanske inte med husbilen) så kan du få låna ett startbatteri av mig och ta med och se ifall det fungerar då.

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Nu står den på laddning, batteriet var nybytt jag köpt bilen och det ser nytt ut, tack för alla tips o hjälp återkommer när jag laddat och rapporterar utfallet
Tyvärr så kan batteriet se hur nytt ut som helst men om det har varit helt urladdat så kan det mycket troligt vara kasst ändå.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Tändningsläge.
Troligen har du en simulerad D+ som då sammankopplar start- och bo-batteri i EBL, och det sker en strömrusning "baklänges" >20A.
Prova att starta med den säkringen urtagen, låt motorn vara igång och ladda några minuter så spänningen stiger i startbatteriet, prova sedan med motorn fortfarande igång att sätta tillbaka säkringen.

Senast ändrad:

Classe Sjögren

HBK Medlem
Kommun
Vaxholm
HBK-Nr
42179
Medlemskap
2025
Troligen har du en simulerad D+ som då sammankopplar start- och bo-batteri i EBL, och det sker en strömrusning "baklänges" >20A.
Prova att starta med den säkringen urtagen, låt motorn vara igång och ladda några minuter så spänningen stiger i startbatteriet, prova sedan med motorn fortfarande igång att sätta tillbaka säkringen.
Toppen! Ska prova det

VanErok

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Hej.
Mvh Ny medlem
//Classe
Köp nytt startbatteri, Du har HBK rabatt på batterilagret.

Classe Sjögren

HBK Medlem
Kommun
Vaxholm
HBK-Nr
42179
Medlemskap
2025
Lite återkoppling. Laddat batteriet med CTEK laddare och den visar efter ett 2 dygn att batteriet inte tar laddning . Provar en annan laddare eftersom säljaren sa att det var nytt (Global) så det inte är fel på laddaren. Återkommer med resultat

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Lite återkoppling. Laddat batteriet med CTEK laddare och den visar efter ett 2 dygn att batteriet inte tar laddning . Provar en annan laddare eftersom säljaren sa att det var nytt (Global) så det inte är fel på laddaren. Återkommer med resultat
Om spänningen på batteriet är riktigt låg startar elektroniska laddare inte någon laddning för de uppfattar batteriet som defekt.
Du kan ladda lite med startkablar från en annan bil och sedan ansluta laddaren igen, alternativt om du har tillgång till en riktigt gammal
laddare utan eletronik och låta den stå på ett par dygn.

Classe Sjögren

HBK Medlem
Kommun
Vaxholm
HBK-Nr
42179
Medlemskap
2025
Om spänningen på batteriet är riktigt låg startar elektroniska laddare inte någon laddning för de uppfattar batteriet som defekt.
Du kan ladda lite med startkablar från en annan bil och sedan ansluta laddaren igen, alternativt om du har tillgång till en riktigt gammal
laddare utan eletronik och låta den stå på ett par dygn.
Hej jo jag vet att det är så, men när jag koppla på den så gick laddningen igång och jag väntade en stund för o se att den fortsatte ladda vilket den gjorde. Ska kolla med den andra jag satt dit om den funkar, sen får jag leta något gammal hederlig laddare

Toppen