• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Konstiga elkablar, slarv från många!

F

F.d. 53328

Guest
Trots väder O vind så har vi varit ute och åkt i tre veckor. Det som jag noterat både på Öland-Ronneby-Ysatd-Höganäs var många konstiga elkablar som skarvats och inte minst kabelvinda röd för innomhusbruk som vissa använde ute.
Ställplatsen på Öland Sandvik var det flera som hade undermåliga kablar och skarvade så att jordflrsbrytare gick för flera ekipage , vatten rann in!!
Höganäs ställplats var bra och fin, men ack så konstiga dragningar det gjordes, en person ville hjälpa ett par som var ute första gången med husbil, och han påpekade att de inte kunde koppla kablar för innomhusbruk för att kabeln inte räckte över asfalten . Vilken utskällning han fick, och deras vänner i andra husbilen tyckte inte att han skulle lägga sig i. Men till slut gav de med sig och stod utan el och åkte på morgonen . Någon hade läst lusen av dem, drabbas de, så kan andra drabbas!
El Trocardero

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Konstiga elkablar, slarv från många!

Varför vara så noga med en dum brist och dumhet när man kan tillåta en annan farligare, dumhet och bli trakkad när man påpekar.

F

F.d. 30629

Guest

Här i Norge får man se en del lustiga dragningar med inomhusgrenar i plastpåsar som gör att det sitter tre bilar på ett uttag, sladdar över vägar osv.

Kompis

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2026

Men hvem er det som får det endelige ansvaret om noe går galt.
Utleier kan vel ikke gå fri for alt ansvar og vise til at det skal være max 25 m, 2,5mm2.......

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

jo det är sant som det är sagt, men det är väl inte konstigt med det när det slarvas med brand avstånden.

F

F.d. 24882

Guest

Det har aldrig prövats i rätten vem som har det slutliga ansvaret om något går fel, men vi rekommenderar att man har ordentlig kabel precis som du skriver. Max 25m 2.5m2 kabel

Campingarna ansvarar fram till eluttaget och enligt elföreskrifter skall sakkunnig besiktiga anläggningen varje år, de flesta försäkringsbolag ställer oftast som krav att en auktoriserad besiktningsingenjör skall göra det minst var 18:e månad.

Då vi ansvarar för hela anläggningen fram till eluttaget i stolpen så är vi starkt rekommenderade att inte låna ut elutrustning så som elkablar eller omkopplingsdon CEE-Schuko, då vi ansvarar för den utlånade utrustningen och då även vad som kan hända i vagnen/bilen.

Vi är många som regelbundet går runt och pratar med våra gäster och informerar om att deras kablage ej följer de regler vi sätter upp, jag har i år konfiskerat ett antal rent farliga kablar och skarvade kablar som hade kunnat orsaka en olycka.

Jag rekommenderar alla att ha korrekt kablage utan några skarvar, samt inte använda sladdvindor.

Hade en gäst som kom in i receptionen en morgon och var något arg för att de inte hade ström i vagnen och inte haft under hela natten, vid kontroll så var det rätt ström i stolpen vilket gjorde att jag kollade kablaget.

En riktigt fin kabel från stolpen in i förtältet, kopplat i en sladdvinda som inte höll måttet, i den 4st uttag varav alla var ikopplade, en som gick till vagnen, en till en värmare i tältet en till tv och en till ytterligare en förgreningsdosa med 6 uttag.

Säkringen/jordfelsbrytaren i sladdvindan hade löst under natten, vilket jag är väldigt glad för, jag kunde knappt ta i sladdvindan utan att bränna mig.

Gästen var något röd i ansiktet när jag påvisade vad jag hittat, och har nu köpt en fin 20m 2.5m2 kabel med CEE i båda sidorna och drar ström från vagnens uttag i framtiden.

Det hade kunnat gå mycket värre, när nattvärdarna hade gått runt hade de bara sett den fina kabeln från stolpen till vagnen och inte tänkt mer på det.

Men hvem er det som får det endelige ansvaret om noe går galt.
Utleier kan vel ikke gå fri for alt ansvar og vise til at det skal være max 25 m, 2,5mm2.......

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Intressant tråd på ett välkänt ämne, men tråden blev inte så lång denna gång och tur var väl det. Jag har väntat tills den rullat ut innan jag skriver i den. Kan bara hålla med dig Thomas men då jag lyfte denna fråga i en annan tråd så hamnade jag i motvind om det inte var storm. Tyvärr så är det dålig information från Elsäkerhetsverket och dom som skriver standarden SEK vill ha betalt för den bok som reglerar denna kabel. Så det blir något av moment 22. Man gav ut en broschyr förra året men den vänder sig inte till användarna utan till anläggningsinnehavaren som kan vara campingägaren.

Eznug, har har du läst denna tråd http://www.husbilsklubben.se/forums/t77237-2/#post624232 och http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/276419 och http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/506735 ?

Angående ansvar på denna kabel så det närmaste jag hittar är om man jämför med en anslutningskabel till motorvärmare. Där kan man läsa detta Elsäkerhetsverket

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Var i Kroatien veckan efter midsommar i år, på en camping i Pula som hette Stoja. Varje eftermiddag (mellan 16.00-19.00) kom en som det stod på brickan på bröstet "Securité" och kontrollerade elkablar, anslutningar och så ingen grillade med egna kolgrillar (det fanns flera anlagda grillplatser en bit bort från vagnarna o bilarna). Första gången vi sett detta och inte förväntade vi oss att det skulle ske därnere. Detta innebär att vi gärna kommer tillbaka då man känner sig någorlunda säker.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Ansvar: Det är alltid innehavaren av elanläggningen (husbilen) som är ansvarig för skador som orsakas av denne.

Men varför använda 230V på sommaren - Solen lyser ju minst 18 timmar. :)

Eller så lyser blixten och då ska man definitivt inte koppla husbilen till ett jordat uttag. Min erfarenhet är att TV går åt skogen. :mad:

På med solpanel och lev ett liv i oberoende. :yes:

F

F.d. 29775

Guest

Vi har varit på många campingplatser i de 8 år vi har haft husbilen,
främst i Italien och Frankrike och har här sett alla möjliga
fantasifulla kopplingar och sladdar, skarv på skarv, inomhus kopplingar /sladdar liggande på jorden, även under åskväder och regn, det finns ingen
gränser för kreativiteten när det gäller att skaffa ström :twitcy:
Har i alla dess år aldrigsett någon kontrollant eller någon
som har kommenterat/ändrad dessa kopplingar och vi har slutat leka polis, det är tyvärr nog en 'mission impossible'.:swoon:

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Hej
visst kan man träffa på en del konstiga "elinstallationer" utomlands.

Mvh. Klas

Bilagor

• 20141201_094326.JPG
    20141201_094326.JPG
    4,5 MB · Visningar: 15
F

F.d. 22215

Guest

Köpte tidigare i år en VW-campingbuss där det medföljde en röd kabelvinda 1.5 mm2 med thermosäkring, väldigt praktisk men är den bara för inomhusbruk??

F

F.d. 55397

Guest

Köpte tidigare i år en VW-campingbuss där det medföljde en röd kabelvinda 1.5 mm2 med thermosäkring, väldigt praktisk men är den bara för inomhusbruk??

Går inte att svara på, det beror på märkning, tjocklek på isolering, hur kontaktdon ser ut.

Även ålder/slitage påverkar om den är lämplig att använda ute, även om den en gång var gjord för det.

Säkrast är att köpa en ny ordentlig, då vet du.

F

F.d. 22215

Guest

Går inte att svara på, det beror på märkning, tjocklek på isolering, hur kontaktdon ser ut.

Även ålder/slitage påverkar om den är lämplig att använda ute, även om den en gång var gjord för det.

Säkrast är att köpa en ny ordentlig, då vet du.

Tack för svar :) Har bara sett rätt ofta på detta forum åsikten om att röd kabelvinda ej skall användas utomhus. Märkningen är obefintlig på min vinda, därför är jag osäker. Har bättre kablar men denna röda kabelvinda som följde med är väldigt utrymmessnål i min lilla bil.

F

F.d. 27056

Guest

På min röda kabelvinda sitter det en etikett där det klart och tydligt står " godkänd för utomhusbruk".
Där emot på den blåa jag har hemma står det " endast för inomhusbruk".

F

F.d. 22215

Guest

Får nog anta att min är för inomhusbruk när den ej har någon märkning :(

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Ansvar: Det är alltid innehavaren av elanläggningen (husbilen) som är ansvarig för skador som orsakas av denne.

Eller så lyser blixten och då ska man definitivt inte koppla husbilen till ett jordat uttag. Min erfarenhet är att TV går åt skogen. :mad:

Intressant inlägg angående ansvar. Kan du hänvisa till din källa? Elsäkerhetsverket, SEK, domstolsbeslut eller försäkringsärende.

Orelevant inlägg, finns kanske dom vill köra sin AC eller sin CPAP-maskin.

Är det bättre med ett ojordat uttag?

Texten passar inte med rubriken.

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025

Varför ska man inte ha jordat uttag när det blixtrar och åskar ?
Var är alternativet ?
Chassit är väl inte kopplat till jord?
Baraför solen lyser Finns det människor som måste eller vill har pulver i sladden för det är bekvämt och enkelt .
Jag vill ha samma komfort i husbilen som i tv-soffan .

Senast ändrad:
F

F.d. 55397

Guest

Man ska alltid ansluta med jordade sladdar.

(TV'n hade brunnit upp även med ojordat)

Toppen