• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

konstant ström ciggutag

F

F.d. 24476

Guest
Hej alla glada husbilsvänner
Någon som vet hur jag gör så att det blir konstant ström på cigguttagen i panelen på vår fiat ducato år2013. Mvh Per

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: konstant ström ciggutag

Jag fick gjort det på Thor Nillson bilfirma i Sjöbo. De drog fram en ny kabel från säkringssådan.
Har läst någonstans att det räcker att flytta kabeln i säkringslådan till ett fast ledigt. Vet inte hur sant detta är.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Tänk på att om du kopplar in ciguttagen i instrumentbrädan så att de har ständig ström från bilbatteriet så finns risk att du inte kan starta när du skall åka. Detta beror förstås på vad du kopplar in och hur länge.

Ett säkrare sätt är att koppla bort bilbatteriet och låta bodelsbatteriet försörja ciguttagen. Det är faktiskt ganska enkelt att göra men kan ta lite tid eftersom det är en del av inklädnaden runt omkring uttagen som måste demonteras. Sedan är det ganska enkelt att bra en kabel via en av tröskellådorna som måste demonteras. Under dessa finns färdiga kabelkanaler som lätt rymmer en extra, 2,5 eller 4 kvmm tvåledare.

nelly

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
3935
Medlemskap
2025

Det sitter en skruv under gummit i den nedsänkta hållaren, sen kan du ta bort
den o lossa kablen till cigguttaget o lägga en ny kabel bort till säkrings hållaren,där finns ett tomt kabelsko stift att ansluta den nya kablen,sätt en
hängsäkring i mellan.

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025

Hej.
Jag har dragit en kabel från bodelsbatteriet (som i min bil sitter under passagerarstolen) via de kabelkanaler som nämnts tidigare. Det är lite plock att ta bort några paneler osv. men det är ganska lätt ändå. Glöm inte att säkra av det hela med typ hängsäkring eller liknande. Fördelen är att startbatteriet inte belastas av detta så du står utan batteri när du skall starta bilen.
Mvh / Roland

T

trino

Guest

Hei

Jeg gjorde det slik som dette i sikringsskapet på venstre side. Har da konstant 12V i begge uttakene på dashbordet.

NB Flytt sikringen til sikringssladden som monteres.

Bilagor

• 12V uttak koplingskjema.jpg
    12V uttak koplingskjema.jpg
    47,6 KB · Visningar: 22
Toppen