• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Konsekvenser med uppvägning

staffana

FD HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022
Det står hur mycket som helst i vårt eminenta forum om uppvägning.

Jag saknar dock en konsekvensbeskrivning och skall försöka konkretisera mig genom min egen situation:

Vi har en Fiat Ducato -05 som har en totalvikt av 3.500 kg. Nu har vi vägt den vid flera tillfällen och utan fulla tankar och med minimal utrustning utöver fast monterad utrustning som AC, cykelställ och markis så kommer vi upp i 3.400 - 3.450 kg. Det ger ingen stor marginal för att fylla diesel, vatten och ta med lite mer.

Jag har då kollat med Adria, som skall ha 1.500:- för ett intyg förutsatt att vi har 16 tums hjul. Det är ju en överkomlig summa för att få bilen registrerad för 3.850 kg.

Men vad blir då konsekvenserna?

1. Vi kan lasta mer och skall vara observanta på axelbelastningen. Bilen bör då trafiksäkerhetsmässigt vara OK!

2. Jag förstår att skattesatsen blir högre om man kollar på trafikverkets hemsida.

3. Försäkringen har jag inte kollat, men den blir väl lite högre också?

4. Körkortskraven skall väl nu vara desamma, men vad vet vi om nästa år?

5. Här hemma antar jag att man inte får köra på alla vägar, men hur stor begränsning är det?

6. Utomlands vet jag inte om man särbehandlas för att man väger mer än 3.500 kg på landsvägar, betalvägar och tillträde till olika miljözoner. Vad gäller?

7. Gäller miljömärket som man köper när bilen är registrerad för 3.500 kg även om den vägs upp?

8. Vad jag förstår skall broavgifter och färjeavgifter enbart baseras på längd eller har jag fel?

9. Finns det begränsningar om när man får köra om bilen väger över 3.500 kg?

Jag tror att det skulle vara värdefullt i dessa tider att få alla dessa frågor belysta och även de som jag glömt att ta upp.

Jag är väl inte ensam om dessa funderingar.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Konsekvenser med uppvägning

Nu kryp den gamle tradarchaffisen i mig fram och detta tror jag mig med stor säkerhet kunna en del av svaren.;)
Men det kan naturligtvis finnas undantag i de snåriga regler som finns när det gäller klassning av fordon

5. Här hemma antar jag att man inte får köra på alla vägar, men hur stor begränsning är det?
Svar: Här gäller inget annat än de begränsningar för axeltryck och totalvikt som gäller för alla fordon.
--------------------------------------------------------------------------
8. Vad jag förstår skall broavgifter och färjeavgifter enbart baseras på längd eller har jag fel?
Svar: När det gäller färjor så är det alltid längden och i vissa fall även höjden som gäller.
--------------------------------------------------------------------------
9. Finns det begränsningar om när man får köra om bilen väger över 3.500 kg?

Svar: Ja om du kommer upp i viktklass tunga fordon 7 ton. Då gäller vad jag vet kör och vilotider, begränsad hastighet (80 km/h i Sverige) plus att du skall ha färdskrivare i bilen.
--------------------------------------------------------------------------
Nej du är nog inte ensam om dessa funderingar.
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Konsekvenser med uppvägning

Det står hur mycket som helst i vårt eminenta forum om uppvägning.

Jag saknar dock en konsekvensbeskrivning och skall försöka konkretisera mig genom min egen situation:

Vi har en Fiat Ducato -05 som har en totalvikt av 3.500 kg. Nu har vi vägt den vid flera tillfällen och utan fulla tankar och med minimal utrustning utöver fast monterad utrustning som AC, cykelställ och markis så kommer vi upp i 3.400 - 3.450 kg. Det ger ingen stor marginal för att fylla diesel, vatten och ta med lite mer.

Jag har då kollat med Adria, som skall ha 1.500:- för ett intyg förutsatt att vi har 16 tums hjul. Det är ju en överkomlig summa för att få bilen registrerad för 3.850 kg.

Men vad blir då konsekvenserna?

1. Vi kan lasta mer och skall vara observanta på axelbelastningen. Bilen bör då trafiksäkerhetsmässigt vara OK! JA, helt klart!

2. Jag förstår att skattesatsen blir högre om man kollar på trafikverkets hemsida. 5018:-, samma vill jag påminna mig!

3. Försäkringen har jag inte kollat, men den blir väl lite högre också? Nej, samma kostnad!

4. Körkortskraven skall väl nu vara desamma, men vad vet vi om nästa år? Förändras inte!

5. Här hemma antar jag att man inte får köra på alla vägar, men hur stor begränsning är det? Helt försumbar begränsning!

6. Utomlands vet jag inte om man särbehandlas för att man väger mer än 3.500 kg på landsvägar, betalvägar och tillträde till olika miljözoner. Vad gäller? Hastigheter blir som för lastbil, bortsett från ex motorväg i Tyskland där gäller 100km/t!

7. Gäller miljömärket som man köper när bilen är registrerad för 3.500 kg även om den vägs upp? JA!

8. Vad jag förstår skall broavgifter och färjeavgifter enbart baseras på längd eller har jag fel? JA, längd gäller!

9. Finns det begränsningar om när man får köra om bilen väger över 3.500 kg? Nej!

Jag tror att det skulle vara värdefullt i dessa tider att få alla dessa frågor belysta och även de som jag glömt att ta upp.

Jag är väl inte ensam om dessa funderingar.

Mina svar med fet stil i anslutning efter dina frågor ovan och nedan!
Ex på övrigt;
10. Motorvägsavgifter i ex Tjeckien ökar med vikt (och även antal axlar)!
11. Österrike samma sak men man behöver inte köra på betalvägar, ingen nackdel tycker jag!
12. Vissa stadskärnor har viktbegränsningar, men det har vi inte haft några problem med alternativ finns alltid!
/ Hälsn, Relax
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Konsekvenser med uppvägning

Krävs det inte att man ska registrera som PB2 för att få köra den med B-kort över 3500kg? Eller görs det automatiskt vid uppvägning?

Edit: Man KAN ju i så fall få problem om den NU är reggad som lätt lastbil och man får köra den på sitt B-kort OM man inte haft körkortet sen innan aug -97 eller när det nu är.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Konsekvenser med uppvägning

Krävs det inte att man ska registrera som PB2 för att få köra den med B-kort över 3500kg? Eller görs det automatiskt vid uppvägning?

Edit: Man KAN ju i så fall få problem om den NU är reggad som lätt lastbil och man får köra den på sitt B-kort OM man inte haft körkortet sen innan aug -97 eller när det nu är.
:confused: Lätt lasbil (Totalvikt max 3500 kg) kräver väl inte mer än B-kort oavsett när detta är utfärdat:confused:
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Konsekvenser med uppvägning

När det gäller broavgifter så kan dessa baseras även på vikten. T.ex stora bältbron.
Lasse
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Konsekvenser med uppvägning

Krävs det inte att man ska registrera som PB2 för att få köra den med B-kort över 3500kg? Eller görs det automatiskt vid uppvägning?

Edit: Man KAN ju i så fall få problem om den NU är reggad som lätt lastbil och man får köra den på sitt B-kort OM man inte haft körkortet sen innan aug -97 eller när det nu är.

Den skall registreras som PBkl2 hos bilprovningen, om man reg. till över 3500 kg och har för lätt lastbil. Missar man att påtala detta, så blir det en ombesiktning.
mvh Stig
 

staffana

FD HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022
Sv: Konsekvenser med uppvägning

Hej Lasse G,

Från Adria fick jag beskedet att den registreras som PB 2 i samband med omregistreringen. Nu är den LB!
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Konsekvenser med uppvägning

:confused: Lätt lastbil (Totalvikt max 3500 kg) kräver väl inte mer än B-kort oavsett när detta är utfärdat:confused:

Nej, men väger man upp den blir den över 3500 kg och måste då reggas om till PB2. För att få köra PB2 måste man ha haft B-kort minst sen aug -97. (Eller där omkring.) Har man tagit sitt B-kort SENARE än detta eller haft det återkallat av nån anledning så får man då plötsligt inte köra sin husbil längre.

Den är ju då alltså inte en lätt lastbil längre, utan en Personbil klass 2.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Konsekvenser med uppvägning

Åker du i Tyskland skall du t.ex:

- medföra klossar att ställa under däcken för att hindra att bilen inte står stadigt när parkerat

- medföra en speciell varningslampa om du måste stanna på vägen under mörkret ( som tillägg för varningstriangel

- inte kunna parkera som vanligt i städerna med personbilsreglerna

- inte köra om om det är förbjudet för lastbilarna (mycket vanligt!)

-inte kunna köra på alla vanliga vägar (mer och mer begränsad på 3,5 t

- medföra en del mer specifikt utrustning som jag nu inte kommer ihåg

I Danmark börjar det bli begränsat att köra till städerna, t.ex Köpenhamn
för att inte tala om UK (London...), lägtre hastighet på motorvägarna = 80km/t

I Frankrike tvingas du oftare och oftare på betalvägar eller runtvägar runt städerna

osv osv.

Det verkar att max 3,5 ton blir melodin i framtiden om man vill vara fri(are):)....

hälsning
jyrki
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Konsekvenser med uppvägning

Man får tänka på för och nackdelar. Men att åka omkring med stor övervikt kan bli en kostsam historia. För att inte tala om den ständiga oron i magen när man vet om att man har övervikt. Så det kan vara så att man inte har så många val val , köra olagligt / eller ta konsekvenserna med uppvägning. Man får välja det minst dåliga.Vi har gjort vårat val , uppvägning från 3500 till 3850.
MVH Gunilla
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Konsekvenser med uppvägning

Ok LasseG då förstår jag. Själv har jag A BE CE Behörighet och körtkortet togs när det var vänstertrafik i Sverige (1964) :) Så jag tänker inte på de olika behörigheterna jag få ju köra allt utom Buss.
 

staffana

FD HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022
Sv: Konsekvenser med uppvägning

Tusen tack för alla goda råd och all information.:)

Precis som jag sa i början och som många andra sagt:

DET HÄR ÄR ETT EMINENT FORUM!!

Så till sakfrågan.

Vi vill inte ligga på gränsen med ständig oro för överviktsproblematiken, som i andra forum diskuterats livligt så det blir nog en uppvägning.

Vi köpte för övrigt en kompressor och starthjälp hos Biltema. Den är även försedd med varningslampor så där var vi nog ute i god tid!
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Konsekvenser med uppvägning

Frågade i en annan tråd om någon visste hur många som har bötfällts för överlast.
Nu har vi en gammal bil som inte går att väga upp,så det blir till att köra olagligt i fortsättning också,vad skall man annars göra skuva bort markisen nej, lämna ölen hemma nej, hustrun vill hellre inte avstå från sina stekpannor. Så det blir till att bare å åk.
Tommy R
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Konsekvenser med uppvägning

Frågade i en annan tråd om någon visste hur många som har bötfällts för överlast.
Nu har vi en gammal bil som inte går att väga upp,så det blir till att köra olagligt i fortsättning också,vad skall man annars göra skuva bort markisen nej, lämna ölen hemma nej, hustrun vill hellre inte avstå från sina stekpannor. Så det blir till att bare å åk.
Tommy R

Lite så resonerar jag också.
SÅ himla vanligt med vägningskontroller är det ju inte, och så länge bilen inte ser helt nerlastad ut så tror jag inte det är nån större fara att väga lite för mycket!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.502
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Konsekvenser med uppvägning

Man kan nog fundera igenom sina behov och spara mycket vikt. Plast i stället för porslin och glas t.ex. Mycket "bra att ha grejor" som inte använts på flera år. Tillbehör för att bädda ned dinetter m.m. som aldrig används. Mer radikalt är en kortare markis eller ingen alls, och eventuellt ersätta den med ett soltak?! Aldrig köra bilen med alla tankar fulla samtidigt, kör man i sin närhet behövs det ju inte 70-80 liter diesel i tanken. Försöka tömma gråvattentanken på lämpligt ställe så ofta som möjligt. Kanske bara fylla vattentanken till hälften vid korta resor? Aldrig starta långresor med full vattentank, utan fylla på efter hand eller när man kommit till målet? Alltid fundera över vikten när man köper utrustning till bilen. Dubbla eller flera batterier tillsammans med flera solceller väger väldigt mycket, man kan kanske välja det ena eller det andra, men inte bägge. Ett bra batteri tillsammans med en skaplig solcell bör räcka bra på sommaren om man använder gasolen till matlagning, kaffekokning mm. Det här blir tillsammans hundratals kilo som kan sparas utan att det ger några problem för användaren?! :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Konsekvenser med uppvägning

Klart vi inte skall överdriva detta med "överlast". Har inget minne av att när jag drog omkring med Husvagn att det ens fanns på kartan, där åkte det med både det ena och det andra i vagnen;)

Och som skrivits tidigare, det finns väl ingen som helst anledning att släpa runt på ex.
100 L vatten under körning:wideeyed: Det räcker väl att ha med några liter för fikat/matlagning på vägen, för att sedan fylla upp på ställplatsen eller så nära denna som möjligt.

Själv tömmer jag alltid gråvattnet och onödigt färskvatten innan avresa från ställplats om det finns möjlighet till det, annars så snart det går.
Dessutom bör man nog inte vara mer pyltokig än vad bilens totalvikt tillåter.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.502
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Konsekvenser med uppvägning

Många av oss är nog lite pryltokiga, och det är nog sällan kopplat till vad bilen får lasta. :D
 
F

F.d. 55383

Guest
Sv: Konsekvenser med uppvägning

FIAT har inte låtit mig väga upp vår 08. Därför var vi tvungna att byta bil.

Stefan
 
F

F.d. 25368

Guest
Sv: Konsekvenser med uppvägning

Hej Stefan
Varför vill inte Fiat höja totalvikten?, jag har ställt samma fråga och svaret var att det går inte.. varför inte undrade jag, det går inte blev svaret igen:confused:

Enligt typ skylten kan axlarna klara 3850kg för mina nuvarande 3500Kg är på gränsen

Ha det
 
Toppen