Det står hur mycket som helst i vårt eminenta forum om uppvägning.
Jag saknar dock en konsekvensbeskrivning och skall försöka konkretisera mig genom min egen situation:
Vi har en Fiat Ducato -05 som har en totalvikt av 3.500 kg. Nu har vi vägt den vid flera tillfällen och utan fulla tankar och med minimal utrustning utöver fast monterad utrustning som AC, cykelställ och markis så kommer vi upp i 3.400 - 3.450 kg. Det ger ingen stor marginal för att fylla diesel, vatten och ta med lite mer.
Jag har då kollat med Adria, som skall ha 1.500:- för ett intyg förutsatt att vi har 16 tums hjul. Det är ju en överkomlig summa för att få bilen registrerad för 3.850 kg.
Men vad blir då konsekvenserna?
1. Vi kan lasta mer och skall vara observanta på axelbelastningen. Bilen bör då trafiksäkerhetsmässigt vara OK!
2. Jag förstår att skattesatsen blir högre om man kollar på trafikverkets hemsida.
3. Försäkringen har jag inte kollat, men den blir väl lite högre också?
4. Körkortskraven skall väl nu vara desamma, men vad vet vi om nästa år?
5. Här hemma antar jag att man inte får köra på alla vägar, men hur stor begränsning är det?
6. Utomlands vet jag inte om man särbehandlas för att man väger mer än 3.500 kg på landsvägar, betalvägar och tillträde till olika miljözoner. Vad gäller?
7. Gäller miljömärket som man köper när bilen är registrerad för 3.500 kg även om den vägs upp?
8. Vad jag förstår skall broavgifter och färjeavgifter enbart baseras på längd eller har jag fel?
9. Finns det begränsningar om när man får köra om bilen väger över 3.500 kg?
Jag tror att det skulle vara värdefullt i dessa tider att få alla dessa frågor belysta och även de som jag glömt att ta upp.
Jag är väl inte ensam om dessa funderingar.
Jag saknar dock en konsekvensbeskrivning och skall försöka konkretisera mig genom min egen situation:
Vi har en Fiat Ducato -05 som har en totalvikt av 3.500 kg. Nu har vi vägt den vid flera tillfällen och utan fulla tankar och med minimal utrustning utöver fast monterad utrustning som AC, cykelställ och markis så kommer vi upp i 3.400 - 3.450 kg. Det ger ingen stor marginal för att fylla diesel, vatten och ta med lite mer.
Jag har då kollat med Adria, som skall ha 1.500:- för ett intyg förutsatt att vi har 16 tums hjul. Det är ju en överkomlig summa för att få bilen registrerad för 3.850 kg.
Men vad blir då konsekvenserna?
1. Vi kan lasta mer och skall vara observanta på axelbelastningen. Bilen bör då trafiksäkerhetsmässigt vara OK!
2. Jag förstår att skattesatsen blir högre om man kollar på trafikverkets hemsida.
3. Försäkringen har jag inte kollat, men den blir väl lite högre också?
4. Körkortskraven skall väl nu vara desamma, men vad vet vi om nästa år?
5. Här hemma antar jag att man inte får köra på alla vägar, men hur stor begränsning är det?
6. Utomlands vet jag inte om man särbehandlas för att man väger mer än 3.500 kg på landsvägar, betalvägar och tillträde till olika miljözoner. Vad gäller?
7. Gäller miljömärket som man köper när bilen är registrerad för 3.500 kg även om den vägs upp?
8. Vad jag förstår skall broavgifter och färjeavgifter enbart baseras på längd eller har jag fel?
9. Finns det begränsningar om när man får köra om bilen väger över 3.500 kg?
Jag tror att det skulle vara värdefullt i dessa tider att få alla dessa frågor belysta och även de som jag glömt att ta upp.
Jag är väl inte ensam om dessa funderingar.