Hej, du skriver, benämns i bruksanvisningen och valfritt, vet du att den är inkopplad så att just den infon används från din laddare i din bil. Det kan ju finnas något annat (en bra placerad mätshunt) som håller reda på batteribanken/displayen i bilen, för ev. endast laddningsinfo från en av laddmöjligheterna finns det ju inte så mycket nytta med om det inte finns kontroll på annan laddning och förbrukning också som summeras i bilens display.
Men om den ev. skulle användas till just bara Voltinformationen för batterierna så kan det vara så. Men du ser väl säkert Voltinfo även om den inte har 230V och laddar, och i så fall kan du ju ev. koppla bort strömmen till den och använda en annan laddare för laddning och den till voltmätning bara.
Det finns ju ofta också info som kan hämtas från ex. en solpanelsregulator som man inte heller har direkt ensam nytta av utan kollas i stället av bodelens batterimätare.
M.v.h. JANKRO.
Porten är ansluten med en kabel, har inte möjlighet att just nu testa med att dra ut kabeln.
Numera kollar jag batteriernas spänning i bodelsbatteriernas app, samt startbatteriets spänning i Victronshuntens app.
I Truma panelen/displayn visas bl.a. batterierna spänning (visas även när laddaren inte är ansluten), nivå färskvatten/gråvatten samt att panelen fungerar som en slags huvudbrytare.
Sen ska det finnas en funktion som bryter strömmen när spänningen går ner till 10,8 volt (kanske lite för sent)
Om jag byter laddare till en där jag inte kan ansluta TIN-bus så förmodar jag att att spänningen inte visas i displayn samt att 10,8 volt frånkopplingen inte fungerar.
Det har jag inga problem med bara det inte är något annat vitalt som påverkas.