• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

F

F.d. 9344

Guest
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Detta med att bilverkstäder får släcka tvåor är väl en alldeles utmärkt avreglering, varför betala extra för en ombesiktning när verkstaden fixat felet.
Jag hoppas och tror du skämtar med att: detta måste stoppas.

I det håller jag med dig fullständigt de gör det jobb som någon annan har bestämt måste göras.
Inte det de själva kommit på är nödvändigt om du förstår vad jag menar.

Jag tycker det är helt OK att få sina eventuella tvåor släckta av en verkstad, bekvämt och bra.
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

I det håller jag med dig fullständigt de gör det jobb som någon annan har bestämt måste göras.
Inte det de själva kommit på är nödvändigt om du förstår vad jag menar.

Jag tycker det är helt OK att få sina eventuella tvåor släckta av en verkstad, bekvämt och bra.
Det är nog bra att få släckt 2 men se då till att de har bytt delen och inte bara tagit betalt för ett jobb som ej blivit utfört.
Det är inget ovanligt men lite fusk här och där.:wideeyed:2179
Jag hade nog hellre åkt till bilprovningen och kollat så delen var fixad.
:music-icon:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

De som fuskar med med att "släcka 2-or" är nog nästan lika sällsynta som svalor på Svalbard. I alla fall fuskar de nog bara en gång. :rolleyes:
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Visst, bilverkstäderna är ju kända för hederlighet!

Jappe

Framåt jul så har du nog dömt ut samtliga yrkesgrupper och stora delar av de som har med folkhälsa att göra, samt hela livsmedelsindustrin inklusive kontrollmyndigheten.
Är det inte besvärligt att vara så misstänksam mot så mycket?
Givetvis finns det bra och dåliga verkstäder men att döma en hel yrkesgrupp som ohederliga i en mening är för mig brist på respekt, förmodar att du som andra har hittat en bilmekaniker som du litar på eller?

Hade Lars
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Framåt jul så har du nog dömt ut samtliga yrkesgrupper och stora delar av de som har med folkhälsa att göra, samt hela livsmedelsindustrin inklusive kontrollmyndigheten.
Är det inte besvärligt att vara så misstänksam mot så mycket?
Givetvis finns det bra och dåliga verkstäder men att döma en hel yrkesgrupp som ohederliga i en mening är för mig brist på respekt, förmodar att du som andra har hittat en bilmekaniker som du litar på eller?

Hade Lars

Ja tack, jag har hittat en bra verkstad i Spanien! :D Jag är snart på väg dit för lite underhåll på husbilen!

Jappe
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Njaaa.. staten är regeringen, myndigheter, riksdagen och de svenska lagarna.... hoppas jag inte trampar någon på foten....
Och de som bor i landet kallas befolkning..... så ser jag på det....
Och ibland är inte befolkningen nöjda med vad staten gör.... vi kan känna oss överkörda av staten....Och ibland kör staten över oss.... utan att den Svenska befolkningen märker det förrän det är försent....:twitcy:


Är inte staten lika med alla som bor i LANDET:confused::confused::confused:

puss o Kram Johnny
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Eller som man också säger sitter på "två stolar"..... jag trodde att man försökte att frångå detta..... Detta kallas också att man är djävig.... :twitcy: när man sitter på två stolar

Knut.


Så blev det i Norge då. Men hur blev det med priset för besiktning av fordon?
Finns det någon statistik i Norge som visar om antalet underkända fordon ökat sedan denna reform?

En sak borde vara ganska säker, om jag drivet ett företag som tjänar pengar på att reparera bilar så vill jag naturligtvis ha så mycket jobb som möjligt.
Blotta misstanken att jag får anmärkning vid en besikning som en sådan aktoriserad verkstad utför är ju inte tilltalande precis.

Nej säkerhetskontroller av fordon tycker jag skall utföras av oberoende myndighet.

Inte av en som är "part i målet".
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Lars i Lars o Annica!

Den här meningen gillar jag!

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth!

Lätt slarvig översättning:

Oreserverad respekt för auktoriteter är sanningens största fiende!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Hade ingen aning om att bilverkstäder i Spanien kan släcka en 2-a, i alla fall när inte ens alla svenska bilverkstäder åtnjuter detta förtroende.;)
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Lars i Lars o Annica!

Den här meningen gillar jag!

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth!

Lätt slarvig översättning:

Oreserverad respekt för auktoriteter är sanningens största fiende!

Jappe

Den meningen gillar jag också, däremot har vi olika syn på det här med auktoriteter.
Jag ser inte min bilmekaniker som auktoritär, utan en duktig yrkesman som jag har förtroende för.

Hade Lars
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Framåt jul så har du nog dömt ut samtliga yrkesgrupper och stora delar av de som har med folkhälsa att göra, samt hela livsmedelsindustrin inklusive kontrollmyndigheten.
Är det inte besvärligt att vara så misstänksam mot så mycket?
Givetvis finns det bra och dåliga verkstäder men att döma en hel yrkesgrupp som ohederliga i en mening är för mig brist på respekt, förmodar att du som andra har hittat en bilmekaniker som du litar på eller?

Hade Lars

Jag försöker inte "döma ut" samtliga yrkesgrupper! Däremot har jag börjat intressera mig för vissa samband! Exempelvis sambandet mellan livsmedelsindustrin och den myndighet som ska tala om för oss vad som är nyttigt att äta, Livsmedelsverket!

Kopplingen mellan matindustrin med Unilever och Nestlé i spetsen och läkemedelsindustrin är ännu intressantare! (ILSI). http://www.husbilsklubben.se/forums/t61730-18/#post497844

Ett annat förhållande som "roar" mig att undersöka är kopplingen mellan husdjursfoderindustrin och djurläkarna, veterinärerna! Jag har faktiskt väldigt svårt att förstå att inte veterinärerna känner till att katten är karnivor (nytt ord för mig, betyder köttätare)! Den mat som tillhandahålls i veterinärshoparna är uppenbarligen hälsovådlig för katter! Hundar är tåligare. Detta dyra djurfoder som förmodligen är lika uselt som det billiga foder som finns i livsmedelsladorna krängs hämningslöst av dessa "djurens välgörare"!

SpannmÃ¥l – kolhydrater | Kattens näringslära

Överskottet på spannmålsprodukter i världen, till stor del bestående av vete och majs används glatt till kattfoder trots att den sortens "mat" är så långt från kattens naturliga föda man kan komma!! Billig i mataffären, dyr i veterinärshopen! Jag undrar hur stor skillnaden i kvalitet är egentligen men det spelar ingen roll! Dessa spannmålsprodukter är inte bra mat för katter!

Först sälja uselt foder! Sedan vänta på att djuret blir sjukt av det så det måste "få" (det är långt ifrån gratis) vård! Lysande affärsidé men knappast etiskt!

Jappe
 
Senast ändrad:

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Det är nog bra att få släckt 2 men se då till att de har bytt delen och inte bara tagit betalt för ett jobb som ej blivit utfört.
Det är inget ovanligt men lite fusk här och där.:wideeyed:2179
Jag hade nog hellre åkt till bilprovningen och kollat så delen var fixad.
:music-icon:

Muthärvan vid Bilprovningen växer - Malmö - Sydsvenskan-Nyheter Dygnet Runt

Och där kunde du kanske stött på en kille av denna kaliber....

Hade Lars
 

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
384
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2024
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Njaaa.. staten är regeringen, myndigheter, riksdagen och de svenska lagarna.... hoppas jag inte trampar någon på foten....
Och de som bor i landet kallas befolkning..... så ser jag på det....
Och ibland är inte befolkningen nöjda med vad staten gör.... vi kan känna oss överkörda av staten....Och ibland kör staten över oss.... utan att den Svenska befolkningen märker det förrän det är försent....:twitcy:

Får beklaga mitt ordval:):):)

Puss o Kram Johnny
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Muthärvan vid Bilprovningen växer - Malmö - Sydsvenskan-Nyheter Dygnet Runt

Och där kunde du kanske stött på en kille av denna kaliber....

Hade Lars
Ett rakt svar Jag skulle omedlbart kallat på Polis gjort en anmälan på plats även till bilprovningen chefen på platsen.
En sådan person skall bort omedelbart så han/hon inte släcker liv istället för 2or
Sen borde han få en smäll mitt i plytet enbart för att han/hon för egen vinning leker med mäniskoliv.
2179 :music-icon:Om jag fått en 2a kollar jag bilen själv innan jag betalar för rep.
Hängslen och livrem vet du.
 
Senast ändrad:
Toppen