• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kondens

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Alla bilar får ju mer eller mindre kondens, det vet jag.
Efter att ha fått tips om att ha ett Masa-täcke på fronten så inhandlades ett sådant och testades förra helgen.
Värmen i hytten blev betydligt bättre och nästan ingen kondens på rutorna.

Det var ju bara positivt, tills jag öppnade garaget och fann ca 5mm kondens vatten på golvet.
Detta är säkerligen kallaste ytan nu eftersom golvet är en stor oisolerad plastbalja.
Går detta att lösa eller är det inget att bry sig om (se till att man inte har något på golvet som drar till sig fukt) och torka ur med jämna mellanrum?
Hur har ni det?
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Kanske kunde vara en ide för dig, att borra upp hål för någon typ av båtgenomföring (med nät) i garaget?
Ev vatten blir då inte stående så lätt och så får du kanske lite luftcirkulation i utrymmet på köpet.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Alla bilar får ju mer eller mindre kondens, det vet jag.
Efter att ha fått tips om att ha ett Masa-täcke på fronten så inhandlades ett sådant och testades förra helgen.
Värmen i hytten blev betydligt bättre och nästan ingen kondens på rutorna.

Det var ju bara positivt, tills jag öppnade garaget och fann ca 5mm kondens vatten på golvet.
Detta är säkerligen kallaste ytan nu eftersom golvet är en stor oisolerad plastbalja.
Går detta att lösa eller är det inget att bry sig om (se till att man inte har något på golvet som drar till sig fukt) och torka ur med jämna mellanrum?
Hur har ni det?
Hej !
jag har för mig att du köpte Sunlight ..jag hade det också och hade samma problem ...redan första fukttest föreslog verkstad att tar bort gummimatta från golvet ...jag köpte platåmatte från Bauhaus och markisolering typ sittunderlägg la dom under gummimatta då försvann fukten.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hej !
jag har för mig att du köpte Sunlight ..jag hade det också och hade samma problem ...redan första fukttest föreslog verkstad att tar bort gummimatta från golvet ...jag köpte platåmatte från Bauhaus och markisolering typ sittunderlägg la dom under gummimatta då försvann fukten.
Stämmer.
La du, från orginalgolvet, Platon matta/isolering/gummimatta?
Funderade på om man skulle isolera baljan men då kanske fukten hamnar någon annanstans...
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Kanske kunde vara en ide för dig, att borra upp hål för någon typ av båtgenomföring (med nät) i garaget?
Ev vatten blir då inte stående så lätt och så får du kanske lite luftcirkulation i utrymmet på köpet.
Jag funderade på det också. Borra ett hål i varje ände av golvet så fukten rinner ut. Ytterliggare fördel är att smältvatten från skidor rinner ut.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Bäckis... Har du inte värme i garaget?
Det borde det vara, sen är frågan var all fukt kommer ifrån, kan det vara cirkulation från bodelen som är så fuktig?, detta i kombo med för lite värme i garaget kan skapa din kondensering.
Kanske kan du öka ventilationen i bodelen.
Jag har en slang från pannan som går in i garaget men eftersom golvet i garaget är oisolerat så kondenserar det där.
När jag inte hade Masa på blev nästan all kondens på framrutan och nästan inget i bagaget.
Funderar på att testa att stoppa i avfuktaren från tvättstugan och köra några gånger per dygn...
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag har en slang från pannan som går in i garaget men eftersom golvet i garaget är oisolerat så kondenserar det där.
När jag inte hade Masa på blev nästan all kondens på framrutan och nästan inget i bagaget.
Funderar på att testa att stoppa i avfuktaren från tvättstugan och köra några gånger per dygn...
Lägg liggunderlag eller något annat isolerande på golvet i garaget. Då får du ingen "kall vägg" som kondenserar fukten. De flesta bilar har ju en beklädnad på insidan av väggar och golv just för att hindra fuktutfällning. Något man utnyttjar på båtar är att låta luft som kommer in i boutrymmet först passera en kall vägg. Då avfuktas luften genom att det blir kondens på väggen. Kondens som man sedan leder bort. Luften går sedan in i boutrymmet och värms upp med t.ex. en värmare. Så, i ditt fall, var får Truma sin luft som den sedan värmer?

MVH
Hans
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Ja Skalman har rätt! Det är detta det handlar om..( på något sätt? ).
Den luft som ska värmas.. ska tas utifrån... för den innehåller mindre mängd fukt förutsatt att det är kallt ute... o det är det säkert om du kör din värmare. Det handlar om relativ fuktighet.
Läs Skalmans svar.... lösningen finns där men kanske inte bara i att isolera ännu mera, det kan man i o för sig också göra. In med luft utifrån som håller mindre mängd fukt.
75 procent relativ fuktighet vid 20 grader eller 75 procent vid 5 grader är inte samma mängd fukt. Mindre mängd fukt vid 5 grader.
Mitt svar blev lite rörigt men gå i Skalmans riktning där nånstans har du lösningen.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Kondenseringen skedde tidigare på rutorna pga kylan ute. Är det en kall yta någon annan stans kommer kondensen att ske där istället. Kondensen har i princip upphört på rutorna och fukten kommer att öka i bilen. Luften från slangen ut till garaget kommer att innehålla mer fukt än tidigare. Då kommer kondenseringen att ske där i stället pga av de kalla ytorna.

Det är min teori.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Lägg liggunderlag eller något annat isolerande på golvet i garaget. Då får du ingen "kall vägg" som kondenserar fukten. De flesta bilar har ju en beklädnad på insidan av väggar och golv just för att hindra fuktutfällning. Något man utnyttjar på båtar är att låta luft som kommer in i boutrymmet först passera en kall vägg. Då avfuktas luften genom att det blir kondens på väggen. Kondens som man sedan leder bort. Luften går sedan in i boutrymmet och värms upp med t.ex. en värmare. Så, i ditt fall, var får Truma sin luft som den sedan värmer?

MVH
Hans
Truman sitter under sängen och tar sin luft just från garaget.
Sedan blåser den in ca 80% i boutrymmet och resten i garaget.
Har aldrig varit med om att Truman skulle ta sin luft utifrån för att värma upp och blåsa in även om det skulle vara optimalt ur avfuktnings synpunkt.
Går säkert åt tre gånger så mycket gasol.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Kondenseringen skedde tidigare på rutorna pga kylan ute. Är det en kall yta någon annan stans kommer kondensen att ske där istället. Kondensen har i princip upphört på rutorna och fukten kommer att öka i bilen. Luften från slangen ut till garaget kommer att innehålla mer fukt än tidigare. Då kommer kondenseringen att ske där i stället pga av de kalla ytorna.

Det är min teori.
Min också.
Och isolerar jag där kommer det säkert kondensera någon annanstans. Typ som takdropp från takluckorna...
Man kanske ska göra en kombo.
Ta två hål i lastrummsgolvet för vatten att rinna ut och göra ett dubbelgolv i utrymmet som låter luft cirkulera ner under.
Då blir det varmare i garaget och kondens vattnet hamnar på ett ställe.
Golvet är ju gjort av plast så det är ju inget som blir fuktskadat.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja det är ju helt klart vad det beror på garaget fungerar ju som avfuktare eftersom luften cirkulerar runt och det är kallaste punkten bättre på ett plastgolv som går att dränera än någonstans i väggen. Fukt i ångform kan ta sej nästan vart som helst och gör det också.
Ta en cocacola flaska av plast och låt den stå länge så ser man att den blir skrynklig när man stoppar den i återvinnings automaten får man ofta öppna korken och släppa in luft för att det ska att läsa etiketten. Så plast är inte helt tätt glas är bättre, snart börjar väl någon ta fram räknestickan och se hur mycket monopolets produkter förlorat i skatteintäkt genom migration av skattebaserade lösningsmedel.
 
Senast redigerad av en moderator:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Att öka på ventilationen kan minska problemet.
Rekommenderat flöde av ny uteluft i sovrum är 4L/s per person, I kök gäller 10L/s, helst då med undertryck så fukten inte trycks in i boinredningen.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ett ökat luftutbyte borde nästan kunna förvärra problemet då man tar in ny fukt i bilen. Kondensen uppstår ju främst för att den uppvärmda luften i bilen möter en yta som är väldigt mycket kallare(oisolerad) än luften i bilen vilket får fukten att fälla ut på ytan. Ytan fungerar då som en typ av luftavfuktare.
Om man inte vill ha denna automatiska avfuktare i bilen är rimligen det bästa att försöka höja temperaturen på ytorna (golv, väggar, tak) genom isolering. Då flyttas daggpunkten in i väggen och fuktutfällningen uteblir.
Dom flesta bodelsfönster och takluckor är ju isolerade så där blir det ju inte samma problem som vid oisolerade bilfönster och kanske ett oisolerat garagegolv.
Jag skulle definitivt gå på Skalmans förslag och isolera golvet.
 
Toppen