• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kondens vid taklucka, vinterförvaring utomhus

twimp

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Göteborg
Hej! Har precis köpt en Fiat Riviera -95, som nu står avställd under vintern utomhus. Har ett jula överdragstäcke på den just nu för att undvika att regn ska tränga in. Bor i Göteborg så det är i princip fuktigt hela tiden, ingen snö utan bara mycket regn. Märkte sist jag var inne att runt ena takluckan var det extremt mycket kondens, på plasten men också på själva taket, iallafall en decimeter på vardera sida var riktigt blöt och blev ordentligt blöt om handen då jag drog bort detta. Alltså mer än bara fukt, kändes som att det "läckt in" runt om, vilket inte heller är logiskt då jag har överdraget. Har två luckor (båda är stängda) och runt den andra var det helt torrt, ingen fukt alls! Yttertaket är av aluminiumplåt och vet med mig att chassi-märket inte är toppkvalite.
Vad kan detta bero på och vad tycker ni att jag ska göra?
Vet med mig att jag kan ha dragit åt överdraget lite hårt, ska lossa på detta för att få luft emellan.

Tacksam för svar!
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Ventilera!
Förslagen du har fått om att ha luft mellan täckning och bil skall du kombinera med ventilation. Om luften kan röra sig någorlunda fritt mellan inne och ute så försvinner kondensen. Eftersom du har täckning så kan du låta en taklucka stå öppen någon centimeter.

MVH
Hans
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Kjøp en luftpølse som du kan legge under bilen å blåse opp for å stenge for vinden. Fåes vel i flere lengder. Blås opp, legg den under Julatrekket så har du fall på taket så vannet renner av og lufting.
 
F

F.d. 22252

Guest
När jag köpte min bil hade jag fukt runt den ena luckan köpte en ny efter att jag försökt täta. Upptäckte då att tidigare ägare tätat med silikon.
Denna silikon låg bara på underlaget och kunde dras bort i långa strängar det var precis blött under men det var nästan omöjligt att se var det kom ifrån. Grundlig rengöring med silikonbortagningsmedel och butyl på den nya tackluckan så blev det tätt.
Man kan inte ventilera tillräckligt för att få bort vatten som ständigt rinner in har en elektrisk avfuktare som jag har i tvättstugan så jag har provat.
Har en bekant som inte löste problemet trots byte av lucka det blev mjukare hela tiden fast avfuktaren gick hela tiden vecka efter vecka det blev försäljning till vrakpris.
 

åkespångmyr

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Rättvik
HBK-Nr
35828
Medlemskap
2024
Dagens vintrar bidrar till kondens i husbilar/husvagnar. Vid temperaturskifte ifrån kallt väder till varmt, så blir det kallare i husbilen än ute, det innebär att när den varmare ev fuktiga luften går in genom ventilationen runt takluckorna å möter den kalla luften i husbilen så kondenserar den emot taket.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Dagens vintrar bidrar till kondens i husbilar/husvagnar. Vid temperaturskifte ifrån kallt väder till varmt, så blir det kallare i husbilen än ute, det innebär att när den varmare ev fuktiga luften går in genom ventilationen runt takluckorna å möter den kalla luften i husbilen så kondenserar den emot taket.
Hej,
Det är en god tanke, men då skulle den varmare lätta luften tränga undan den tyngre kallare luften för att komma ner. Det tål att fundera på.
//Conny
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Varm luft stiger uppåt relativt kall luft så varm luft kan svårligen komma ner genom en taklucka om inte den får hjälp av undertryck (fläkt t.ex.)

MVH
Hans
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Varm luft stiger uppåt relativt kall luft så varm luft kan svårligen komma ner genom en taklucka om inte den får hjälp av undertryck (fläkt t.ex.)
MVH Hans
Hej,
Ja, det var ju den motsägelsen jag påpekade. Och vinden under både taket och överdragstäcket är nog försumbar. Däremot kan jag tänka mig att den kalla luften "rinner ut" någonstans nertill så att den ersätts med varm fukt luft upptill som kondenseras på kalla ytor som inte hinner med temperaturväxlingarna då energin som krävs för uppvärmning, mellan tummen och pekfingret, är proportionerlig mot densiteten och många hundra ggr. större än luftens.
//Conny
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hej,
Ja, det var ju den motsägelsen jag påpekade. Och vinden under både taket och överdragstäcket är nog försumbar. Däremot kan jag tänka mig att den kalla luften "rinner ut" någonstans nertill så att den ersätts med varm fukt luft upptill som kondenseras på kalla ytor som inte hinner med temperaturväxlingarna då energin som krävs för uppvärmning, mellan tummen och pekfingret, är proportionerlig mot densiteten och många hundra ggr. större än luftens.
//Conny
Inte helt omöjligt att det kan vara så.
Generellt från mina båt-år är att ventilation är det bästa botemedlet mot kondens när man står utan värme på vintern. Får man kondens så är ventilationen otillräcklig. Specialfall kan naturligtvis alltid finnas.

MVH
Hans
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det är bra om bilen lutar lite. Då rinner vattnet av. Om det är en bil med en alkov kommer det att stå vatten på taket om bilen lutar framåt. Om det är någon genomföring på taket kan det läcka där. Det kan vara svårt att hitta var läckaget är. Vattnet kan rinna långt från läckan innan det tränger in.
Det kan hjälpa att ha skåpluckor och innerdörrar öppna för att jämna ut fukt och temperatur i bilen.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Jag vet att man i extremare klimat bara ökar temperaturen ytterst lite för att slippa kondens i elektronik. Därför skulle det kanske räcka med en vanlig glödlampa vid takluckan. Men osvuren är bäst, och inget ord efter mig.
//Conny
PS
Förutom att den kalla ytan värms upp, så borde det fungera som en "skorsten" genom att den torrare kalla luften värms och stiger upp och ut, och tar med sig fukt.
DS
 
Senast ändrad:

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Här kan man förkovra sig om känner för det.
Hej,
Ja, det kan man verkligen!
Efter att ha läst om FuktRisk i Husvagnar och Fuktbuffring, ställde jag en fråga om två Torrbollar som under en vinter samlat in 8 dl vatten i en stängd Cameron med kapell (som jag redogjort på HBK.SE tidigare). Han (Bosse) bekräftade det som jag redan kommit fram till att det inte krävs någon luftväxling för att dra in fukt via värmepaketet. För "När man då avfuktar med Torrbollar så sänker man vattenångans partialtryck precis vid Torrbollen, vilket gör att vattenånga börjar strömma dit via diffusion genom luften för att utjämna sitt partialtryck där." Vidare "Därför brukar man lite skämtsamt säga att Torrbollar avfuktar hela världen utanför så länge inte utrymmet är hermetiskt tillslutet." - Hepp!

Det som jag däremot hade missat var att det i Cameron-fallet inte krävdes avfuktning av flera hundra kubikmeter luft som beräkningarna gav vid handen. Utan att kapellet medverkade till det som hände genom att samla upp och behålla markfukten.
//Conny
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
915
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Hej,
Ja, det kan man verkligen!
Efter att ha läst om FuktRisk i Husvagnar och Fuktbuffring, ställde jag en fråga om två Torrbollar som under en vinter samlat in 8 dl vatten i en stängd Cameron med kapell (som jag redogjort på HBK.SE tidigare). Han (Bosse) bekräftade det som jag redan kommit fram till att det inte krävs någon luftväxling för att dra in fukt via värmepaketet. För "När man då avfuktar med Torrbollar så sänker man vattenångans partialtryck precis vid Torrbollen, vilket gör att vattenånga börjar strömma dit via diffusion genom luften för att utjämna sitt partialtryck där." Vidare "Därför brukar man lite skämtsamt säga att Torrbollar avfuktar hela världen utanför så länge inte utrymmet är hermetiskt tillslutet." - Hepp!

Det som jag däremot hade missat var att det i Cameron-fallet inte krävdes avfuktning av flera hundra kubikmeter luft som beräkningarna gav vid handen. Utan att kapellet medverkade till det som hände genom att samla upp och behålla markfukten.
//Conny
Har en avfuktare stående i bilen. Vid temperatur över +5 grd samlar den in ca. 2 l per dag för att sänka RF till 60 %
Bor i Skåne, så det är inte många veckor med lägra temperatur
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Har en avfuktare stående i bilen. Vid temperatur över +5 grd samlar den in ca. 2 l per dag för att sänka RF till 60 %
Bor i Skåne, så det är inte många veckor med lägra temperatur

Hej,
Utan att veta vilken RF du annars hade haft så motsvarar det fukt i flera tusen kubikmeter. Så du måste ha en ovanligt stor husbil.
//Conny
PS
Ursäkta mig, men jag kunde inte låta bli :twitcy:
DS
 
Toppen