• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kondens mellan 2 glasfönster (blir frost)

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Det är så att 2 av fönstren i huset är av modell "snurra runt" och dom har samma tillverkare och det blir imma som blir frost när det är kallt .
På alla andra fönster som är av vanlig öppning blir det ingen frost .

Skillnaden är att fönsterbrädan går dikt an mot väggen = ingen värme från elementen kommer upp mot dom som är immiga .

Är det "felet" eller vad finns det som orsakar att det blir imma just på dessa 2 fönster .
Det är luftspalt mellan rutorna och så är det på samtliga .

Någon som har tips och trix ??

F

F.d. 50037

Guest
Sv: Kondens mellan 2 glasfönster (blir frost)

Hej och god fortsättning !

Ett tips gå in på www.elementflakten.se där tror jag att Du har en lösning att få igång cirkelationen, Du har möjligtvis inte tätat för mycket ?

Mvh
X-Dream

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Det låter som att fönsterbänken är boven i dramat. Beroende på material så finns det metoder att kringgå detta. Är det trä så kan du kanske såga upp en rad med hål så nära underliggande vägg som möjligt. Alternativt klyva brädan och montera den yttre delen på konsoler med en liten springa som kan släppa upp luft. Nästa metod är att lossa brädan, montera den på underliggande distanser och en bit ut från fönstret. Varmluften från radiatorn stiger upp mot fönsterbrädan, smyger in i mellanrummet mellan vägg och bräda och upp genom springan mellan brädans bakkant och fönsterkarm. Det senare kan dock vara lite platskrävande i en befintlig konstruktion.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Du har förmodligen problem med att det blir kondensvatten längst ned på insidan/rumssidan av fönstret. Det beror, precis som du befarar, att det saknas luftcirkulation och det blir kallras. F.ö. se Michaels svar.
Hälsningar

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Okay , då blir det att köra ut ett långt spår med överhandsfräsen så luften kommmer upp så får man hoppas att detta hjälper till .

Kondensen är alltså mellan rutorna .

Tackar så länge .

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Kondens och vatten MELLAN rutorna, kan också bero på att vatten kommer in mellan kittet och rutan. Då drar bottenbrädan åt sig fukten och sedan bildas kondens mellan rutorna. Åtgärdas med nytt mjukt kitt och kanske med bättre luftcirkulation (om det verkar tätt)

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Kondens och vatten MELLAN rutorna, kan också bero på att vatten kommer in mellan kittet och rutan. Då drar bottenbrädan åt sig fukten och sedan bildas kondens mellan rutorna. Åtgärdas med nytt mjukt kitt och kanske med bättre luftcirkulation (om det verkar tätt)

Jo det kan ju komma in så också men jag målade dom för 2 år sedan och målade in ca 2 mm in på rutan .
Jag har även provat och täta mellan rutorna utan förbättring så tätningen är borta igen .

Kanske skall slänga ut förnstrena/ramarna och sätta in 3 glas så slipper man eländet .

På söndag skall jag fräsa ur fönsterbrädorna iallafall .
som steg 1.

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Imma, som fryser när det blir kallt, mellan rutorna i en två-glas kopplad båge betyder att det saknas ventilation så att luften, i lämplig mängd, kan cirkulera från nederkanten av fönstret till ovankanten och ut. Det är m.a.o. alltför tätt i underkant och/eller ovankant.
Öppna bågen och se efter om det finns en liten springa där luften (uteluften) kan cirkulera mellan rutorna. Se till att inte bågen sitter alltför tätt mot under och ovanstycke i karmen. Det hindrar uteluften att cirkulera mellan rutorna.
Täta med en bra tätningslist så att inneluften hindras att komma in mellan rutorna. Det gäller att hitta rätt kant att täta mot när det gäller runtsvängande fönster.

EssoJ

F

F.d. 52962

Guest

Hej !! Det här med treglasfönster hjälper föga.Jag monterade treglasfönster,aluklädda med ventilation upptill.Äntligen tänkte jag!! Det hände inget ..Jag läste på nätet att man kan täta med silicon på insidan , men har glömt i år igen . Kanske någon som har provat??? Hvh Tore

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Bengt-Åke, jag har tyvärr inga andra tips än att byta dom till isolerglas.

Som du vet är du välkommen att inspektera hemma hos mig. Jag böt alla till isolerglas i aluminiumbåge och karm. Helt underhållsfritt.

F

F.d. 52962

Guest

Hej Håkan!! Har du enplanshus eller tvåplan??? Tore

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Bengt-Åke, jag har tyvärr inga andra tips än att byta dom till isolerglas.

Som du vet är du välkommen att inspektera hemma hos mig. Jag böt alla till isolerglas i aluminiumbåge och karm. Helt underhållsfritt.

Jo vi kommer byta alla efter hand och jag bytte 4 stycken förra året och det är "bara"10 kvar .

Huset är från 1934 och är tillbyggt 1974 och då kom dessa anskrämliga -70 tals fönster in .

Fördelen med 3 glas är att det hörs ju inte så mycket ljud utifrån heller .

Jag tittar förbi dej när är är hemma hos släktingarna .

Jag skall testa och isolera med en remsa på den sidan som man skruvar ihop dom för då är det lite tätare på sidorna och glipa uppe/nere så kanske det blir bättre ordning på cirkulationen .

Som det är nu så är kondensen nere i hörnet där gångjärnet är .

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Tore

Huset är 1 1/2plan med reducerad övervåning. Räknades tidigare som biyta pga takhöjden.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Tore

Huset är 1 1/2plan med reducerad övervåning. Räknades tidigare som biyta pga takhöjden.

Men ni har väl inrett eran också eller ? Det är ju takhjöd i mitten för mej iallafall 177cm och en liten bit ut i sidorna .
För erat är väl samma som på Kornvägen eller ?

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Visst är den inredd. 36kvm. Som mest var vi fem personer i familjen (3 barn) på plats. Då behövdes utrymmet på övervåningen. Nu är familjen lite mindre när 2 har flyttat hemifrån.

Måttet var tidigare över 190cm högt och 60cm brett blev boyta 1m utanför det måttet resten av golvytan blev biyta. Behöver jag säga att vårat breddmått blev 58cm. Vilken tur va. Hammare o spik.

Toppen