• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kondens i sovrum

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Hejsan!

Kollade på ny husbil på mässan och funderar nu på modeller som har separat toalett och duschrum i sovrummet, undrar om det är någon som har erfarenhet av denna modell när det gäller fukt och kondens i sovrummet? Fick känslan av att det kan bli fuktigt där om det inte går att få bort det när man duschat.

Mvh
Pelle 570

Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: Kondens i sovrum

Med tanke på hur många klantiga konstruktioner som sett dagen hittills så är din fråga klart berättigad Pelle. Ventilation är ett krav i såna utrymmen.
Fick en fråga i helgen om det finns öppningsbara fönster på toan, eftersom man måste vädra ut både lukt och fukt efter sig.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Precis min tanke och i en modell fanns inte ens taklucka i duschen så det borde ju bli förhöjd luftfuktighet i sovutrymmet .

F

F.d. 53012

Guest

Inga problem kan jag säga det finns både fläkt och fönster som man använder, även taklucka i duschen så det har vi inte märkt.

F

F.d. 53000

Guest

Vi var på ELMIA i torsdags och vi är nog lite fundersamma över modeller med toa och dusch i sovrummet ,det nog både kondens och lukter isom inte är önskvärda ,jag tror nog att de som ritar inte alltid tänker först utan bara vill hitta på något nytt .Yngve:wideeyed:

Leammi

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
737
Medlemskap
2025

Hej, vi har en Chartago med separat dusch och toa. Vi har inga problem med kondens eller lukter i vår bil, vad gäller toan så är den utrustad med en Sog, dvs en fläkt tar hand om alla lukter och suger ut dem genom toan med utsläpp på taket. Man behöver med detta system ej använda några kemikalier i tanken. Duschen har en taklucka som oavsett om den är stängd eller ej har full ventilation genom slitsar i luckan som alltid är öppna, ingår i bilens ventilationssystem. En Sog är enkel att eftermontera i alla husbilar, kostar ca 1500:- kr och är man lite händig monterar man den själv, kan verkligen rekomenderas!

F

F.d. 55256

Guest

Kan inte tänka mig att nya husbilar är så felkonstruerade.

Med tanke på så mycket problem det finns med nya hus och andra nya pryttlar skulle jag inte tro att husbilar är undantagna från skrivbordskonstruktörers ideer. När man ser på Elmia hur konkurrensen på marknaden mest består diverse skåp med blått ljus, ljusdioder i olika ramper och annat lull lull blir i alla fall jag ganska besviken.
Ove.G

B

Byggare Bob

Guest

Vi har en Rapido som vi hämtade ut i april 2010 med sep toalett och dusch (i sovdelen). Vi ha inte märkt av att det skulle bli speciellt fuktigt i bilen efter duschen men det finns ju såklart ventilation i taket på duschen. När det gäller toan har vi inte SOG, vad nu detta är. Men det verkar, efter vad någon säger här, vara ett bra komplement för att slippa alla kemikalier, om det nu är möjligt.
Betr toan, har jag sett att det tydligen går att koppla denna vidare till gråvattentanken. Tycker det skulle medföra problem eftersom de i regel kräver var sitt mottatningsställe. Men det finns förmodligen någon som har erfarenhet av detta också.
Lasse J

F

F.d. 55256

Guest

Vi har också en Rapido med toa och dusch. SOG är jättebra, vi fyller lite grönsåpa (ca o,5 -1 deciliter) och ca 1 liter vatten tanken när den är tömd. Luktar nästan ingenting. Kan verkligen rekommendera att installera det. Med takluckan på glänt efter dusch torkar det fort i duschutrymmet. Vi använder både toa och dusch under våra resor, ligger nästan aldrig på campingar.

Monteringsanvisning här kan ni se hur den ser ut och monteras.
Ove.G

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Med tanke på så mycket problem det finns med nya hus och andra nya pryttlar skulle jag inte tro att husbilar är undantagna från skrivbordskonstruktörers ideer. När man ser på Elmia hur konkurrensen på marknaden mest består diverse skåp med blått ljus, ljusdioder i olika ramper och annat lull lull blir i alla fall jag ganska besviken.
Ove.G

Jag tjuvtittade på många nya husbilars konstruktion av dusch- och toautrymmet innan jag konstruerade min egen. Det här var ju så länge sedan som 1995 men jag kan inte minnas att jag hittade någon som verkade riktigt genomtänkt. I mitt inlägg ligger alltså en hel del ironi.
:mcride:

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024

Vi har en Rapido. När det gäller toan har vi inte SOG, vad nu detta är.
Lasse J

Heisann!

Sikker på dette?

Ta ut toalett kassetten, og se om det på høyre side vegg er en ca 15 mm sort plastslange som går fra toppen i kassett rommet, ned langs siden der inne, og under bilen.

Min Itineo er en rimelg husbil laget av Rapido, og der er det std. Jeg trodde også at dette måtte ettermonteres, men forhandler viste meg at det var febrikk montert. :)

:mcride:

B

Byggare Bob

Guest

Hej Rusken,
kollar detta i morgon.
Tack för tipset!
Lasse J

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

hej jag efter monterade sog på min rapido 2010 ca1400kr kan bara rekomendera detta men vissa odörer kommer ändå mvh håkan

Toppen