• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kompressormatad kyl/frys - erfarenheter

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Om någon installerat en kompressordriven kyl/frys från Isotherm eller någon annan tillverkare så vore det kul om ni kan bidra med lite erfarenheter. Är mest intresserad av de lite större enheterna med separat frys. Exempel på kyl/frys är Isotherm CR165. Den borde passa i hålet efter de dometicprodukter som sitter i de flesta hel-/delintegrerade husbilar.

Vad jag vill veta är hur
- bra de kyler i kylskåp och frys, vilken temperatur klarar de av att hålla
- mycket ström de drar
- mycket de låter

Kjell
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Hej. Jag hade en isotherm box med kompressor. Det var en bra extrakyl att ha nar man var i varma lander. Den holl kylan battre an det gas drivna skapet. Forbrukningen var 3.5A i timman raknat pa dygn. ljudnivan var sa att den hordes, men inte stordes, Man vande sig vid den.

Nu star boxen i forrad, men det kan bli aktuellt att nyttja den igen, som reserv sits och extra kylformaga.


//Freddy
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Rent allmänt så är kompressorskåp betydligt mer effektiva än absorptionsskåp. De drar mycket mindre energi. Det är bl.a. därför de inte längre används i vanliga bostäder. Tillverkaruppgifter ger för ett Dometic-kylskåp en medelförbrukning på 133W på gasol och för CR165 är medelförbrukningen 30W.

Det stora problemet är att kylan genereras med el. Så att stå utan elstolpe en längre tid kräver en rejält genomtänkt balans mellan batterier (bly, LiFePO4) och deras laddning (t.ex. solceller, lös generator, Efoy, bilens generator under körning). Speciellt om man reser under den mörka delen av året också.

MVH
Hans
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Om någon installerat en kompressordriven kyl/frys från Isotherm eller någon annan tillverkare så vore det kul om ni kan bidra med lite erfarenheter. Är mest intresserad av de lite större enheterna med separat frys. Exempel på kyl/frys är Isotherm CR165. Den borde passa i hålet efter de dometicprodukter som sitter i de flesta hel-/delintegrerade husbilar.

Vad jag vill veta är hur
- bra de kyler i kylskåp och frys, vilken temperatur klarar de av att hålla
- mycket ström de drar
- mycket de låter

Kjell

Hej, jag har bytt min gasolkyl mot ett kompressormatat kylskåp. Det är en Waeco.
Den gamla kylen var monterad vid golvet och ovanför kylen fanns ett TV-skåp.
Bredden på kompressorkylen är densamma men den är högre och framför allt djupare.
Frysdelen är på 40 liter och kyldelen är på 180 liter. Den gamla frysen var på 21 liter och kylen 114 liter.
Jag byggde om hela stapeln och monterade kylen överst och gjorde en utdragbar låda av det utrymme som blev kvar.

Fördelarna och anledningen till bytet är:
* Betydligt större volym på kylen och framför allt på frysen.
* Minskad gasolförbrukning. (klarar 4 månader i Spanien/Portugal på en 10 kg:s gasolflaska, OBS har dieselvärmare)

Nu till dina frågor:
"- bra de kyler i kylskåp och frys, vilken temperatur klarar de av att hålla"
De stora skillnaderna är att när jag slår på kylen tar det kanske 10 minuter till full kyla och inte flera timmar.
Kylningen är bättre än gasolkylen. Kompressorn går tills den når inställd kyla.

"- mycket ström de drar"
Vid hög omgivningstemperatur får kompressorn arbeta längre tid. Likadant om man öppnar kylen ofta/länge.
Men om man har solceller så ger de som mest ström när man som bäst behöver det.
Kvälls- och nattetid då kylskåpsdörrarna mestadels är stängda och då drar den inte mycket ström typ 1,5 Ah/tim

"- mycket de låter"
På dagtid tänker man inte på ljudet. Visst man hör när kompressorn startar men det är så svagt att det inte är störande.
Mellan sängen och kylskåpet har vi garderoben, den dämpar ljudet effektivt. Nattetid och när vi är på resa och har kläder i garderoben så hör man i princip inte när kompressorn går.


Det är nu 7 år sedan jag gjorde ombyggnaden. Då var det betydligt glesare mellan "gasoltapparna" och gasolen var väsentligt dyrare än idag. Detta bidrog till att jag bytte den gamla gasolkylen mot en kompressormatad.

Sammantaget så har vi blivit riktigt bortskämda med storleken på kyl och frys. När vi tar husbilen för att storhandla så startar jag kylen vid affären. När vi handlat klart och fyller kyl/frys så är där normalkallt.

Det man bör tänka på är att det krävs en bra batteribank (200 Ah normalbatteri). Dessutom bra laddning ifrån solceller och gärna DC/DC laddning typ CTEK 250 SA.

Om man, som vi, står fritt utan el och rullar ofta så är det suveränt med en kompressormatad kyl. Om man istället föredrar att ligga länge utan elanslutning är nog gasolkylen att föredra.

Mvh RoyIMG_8623.JPG
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hej, jag har bytt min gasolkyl mot ett kompressormatat kylskåp. Det är en Waeco.
Den gamla kylen var monterad vid golvet och ovanför kylen fanns ett TV-skåp.
Bredden på kompressorkylen är densamma men den är högre och framför allt djupare.
Frysdelen är på 40 liter och kyldelen är på 180 liter. Den gamla frysen var på 21 liter och kylen 114 liter.
Jag byggde om hela stapeln och monterade kylen överst och gjorde en utdragbar låda av det utrymme som blev kvar.

Fördelarna och anledningen till bytet är:
* Betydligt större volym på kylen och framför allt på frysen.
* Minskad gasolförbrukning. (klarar 4 månader i Spanien/Portugal på en 10 kg:s gasolflaska, OBS har dieselvärmare)

Nu till dina frågor:
"- bra de kyler i kylskåp och frys, vilken temperatur klarar de av att hålla"
De stora skillnaderna är att när jag slår på kylen tar det kanske 10 minuter till full kyla och inte flera timmar.
Kylningen är bättre än gasolkylen. Kompressorn går tills den når inställd kyla.

"- mycket ström de drar"
Vid hög omgivningstemperatur får kompressorn arbeta längre tid. Likadant om man öppnar kylen ofta/länge.
Men om man har solceller så ger de som mest ström när man som bäst behöver det.
Kvälls- och nattetid då kylskåpsdörrarna mestadels är stängda och då drar den inte mycket ström typ 1,5 Ah/tim

"- mycket de låter"
På dagtid tänker man inte på ljudet. Visst man hör när kompressorn startar men det är så svagt att det inte är störande.
Mellan sängen och kylskåpet har vi garderoben, den dämpar ljudet effektivt. Nattetid och när vi är på resa och har kläder i garderoben så hör man i princip inte när kompressorn går.


Det är nu 7 år sedan jag gjorde ombyggnaden. Då var det betydligt glesare mellan "gasoltapparna" och gasolen var väsentligt dyrare än idag. Detta bidrog till att jag bytte den gamla gasolkylen mot en kompressormatad.

Sammantaget så har vi blivit riktigt bortskämda med storleken på kyl och frys. När vi tar husbilen för att storhandla så startar jag kylen vid affären. När vi handlat klart och fyller kyl/frys så är där normalkallt.

Det man bör tänka på är att det krävs en bra batteribank (200 Ah normalbatteri). Dessutom bra laddning ifrån solceller och gärna DC/DC laddning typ CTEK 250 SA.

Om man, som vi, står fritt utan el och rullar ofta så är det suveränt med en kompressormatad kyl. Om man istället föredrar att ligga länge utan elanslutning är nog gasolkylen att föredra.

Mvh RoyVisa bilaga 193926
Tack för ett utförligt svar! Gissar att din modell inte ingår i sortimentet längre men jag skall kolla vad Waeco har att erbjuda idag.
Kjell
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Kommer du ihåg vilka förändringar av ventilation och elförsörjning du gjorde?
Kjell

HEJ.
Ang ventilationen så monterade jag en fläkt för att bättra på cirkulationen.
Om husbilens högra sida står i stark sol brukar jag starta fläkten alt fälla ut markisen.
I övrigt gjorde jag just ingenting. Kompressorkylen utvecklar inte så mycket värme.

Ang det elektriska (12v) så kopplade jag om den gamla matningen så att kylen matas med ständig 12v från bobatterierna.
I original är det draget en ganska grov kabel för drift av gasolkylskåpet. Den kabeln använder jag till det nya kylet.
Här kompletterade jag med en brytare så att jag kan sätta på/stänga av kylen.

Dessutom kopplade jag in ett växlingsrelä för matningen.
När generatorn laddar (D+) så växlar kylens matning till startbatteriet och bobatterierna får då full laddning från Ctek DC/DC-laddaren.
Pss sparar jag 6-10 A när kompressorn är igång.

Vet jag att vi kommer att köra en längre sträcka brukar jag sänka temperaturen några grader för att kyla ner lite extra.
När vi sedan parkerar för natten så ställer jag termostaten på normal igen.
Då sparar man lite ström eftersom kompressorn då "vilar". /Roy
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Jag hade kompressorkylskåp 140 L Isotherm men gick tillbaka till gasol för att stannade jag längre tid på samma ställe och det blev molnigt 3 till 4 dagar så räckte inte strömmen trots att jag har 130 A litium och 300 W solpanel ..skåpet förbrukade ca 24A/dygn.... att det är samma oro om energi räcker till vad man än väljer..
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hej, jag har bytt min gasolkyl mot ett kompressormatat kylskåp. Det är en Waeco.
Den gamla kylen var monterad vid golvet och ovanför kylen fanns ett TV-skåp.
Bredden på kompressorkylen är densamma men den är högre och framför allt djupare.
Frysdelen är på 40 liter och kyldelen är på 180 liter. Den gamla frysen var på 21 liter och kylen 114 liter.
Jag byggde om hela stapeln och monterade kylen överst och gjorde en utdragbar låda av det utrymme som blev kvar.

Fördelarna och anledningen till bytet är:
* Betydligt större volym på kylen och framför allt på frysen.
* Minskad gasolförbrukning. (klarar 4 månader i Spanien/Portugal på en 10 kg:s gasolflaska, OBS har dieselvärmare)

Nu till dina frågor:
"- bra de kyler i kylskåp och frys, vilken temperatur klarar de av att hålla"
De stora skillnaderna är att när jag slår på kylen tar det kanske 10 minuter till full kyla och inte flera timmar.
Kylningen är bättre än gasolkylen. Kompressorn går tills den når inställd kyla.

"- mycket ström de drar"
Vid hög omgivningstemperatur får kompressorn arbeta längre tid. Likadant om man öppnar kylen ofta/länge.
Men om man har solceller så ger de som mest ström när man som bäst behöver det.
Kvälls- och nattetid då kylskåpsdörrarna mestadels är stängda och då drar den inte mycket ström typ 1,5 Ah/tim

"- mycket de låter"
På dagtid tänker man inte på ljudet. Visst man hör när kompressorn startar men det är så svagt att det inte är störande.
Mellan sängen och kylskåpet har vi garderoben, den dämpar ljudet effektivt. Nattetid och när vi är på resa och har kläder i garderoben så hör man i princip inte när kompressorn går.


Det är nu 7 år sedan jag gjorde ombyggnaden. Då var det betydligt glesare mellan "gasoltapparna" och gasolen var väsentligt dyrare än idag. Detta bidrog till att jag bytte den gamla gasolkylen mot en kompressormatad.

Sammantaget så har vi blivit riktigt bortskämda med storleken på kyl och frys. När vi tar husbilen för att storhandla så startar jag kylen vid affären. När vi handlat klart och fyller kyl/frys så är där normalkallt.

Det man bör tänka på är att det krävs en bra batteribank (200 Ah normalbatteri). Dessutom bra laddning ifrån solceller och gärna DC/DC laddning typ CTEK 250 SA.

Om man, som vi, står fritt utan el och rullar ofta så är det suveränt med en kompressormatad kyl. Om man istället föredrar att ligga länge utan elanslutning är nog gasolkylen att föredra.

Mvh RoyVisa bilaga 193926
Vi har 190 Ah i batteribanken, 200W solpanel och DC/DC-laddare. Så då bör det ju kunna fungera.
Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag hade kompressorkylskåp 140 L Isotherm men gick tillbaka till gasol för att stannade jag längre tid på samma ställe och det blev molnigt 3 till 4 dagar så räckte inte strömmen trots att jag har 130 A litium och 300 W solpanel ..skåpet förbrukade ca 24A/dygn.... att det är samma oro om energi räcker till vad man än väljer..
Vi står sällan mer än 1-2 dygn på samma ställe, så då bör det ju fungera.
Kjell
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
2B25A786-0D14-497D-BA15-C8E84BCC9FC4.jpeg
Jag slängde ut mitt gasolskåp för 3år sedan, tröttnade på den dåliga kyleffekten.
Hittade ett kompressorskåp som nästan hade samma mått (fick tillverka passbitar på 2cm på var sida bara).
Sedan drog jag en ny matning (+/-) från ellådan under bilen och drog dessa via ett relä som styrs av den befintliga tryckknappen i manöverpanelen.
Första året hade jag bara en 80W panel till ett 95Ah batteri. Det funkade om man använde bilen dagligen och det var skapligt väder.
Året efter kompletterade jag med en 100W panel till, då funkade det lite bättre.
I år har jag kompletterat med ytterligare 150W panel samt 105Ah litium istället för bly.
Jag har nu provat att ha kylen och lite lampor på under några veckor (för test av litium) och aldrig varit under 70% på batteriet (sol eller mulet ger tillräckligt tillskott, har inte kört med bilen alls).

Man hör att kompressorn klickar till när den startar men hörs inte vid drift.
Bakom kylen sitter en fläkt som tillverkaren säger endast behövs när ute temperaturen är över 30grader så den har jag kopplat via termostat och den har aldrig gått (låter mer än kompressorn).

Kyleffekten är suverän. På ca 15min med tomt skåp går den från +20 ner till +5.
Dock hade effekten på köldfacket kunnat vara bättre (håller fryst mat fryst några dagar men glass blir mjuk) så jag kompletterade med en liten kompressordriven kylbox (bärbar) som har kapacitet till infrysning.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Visa bilaga 193962
Jag slängde ut mitt gasolskåp för 3år sedan, tröttnade på den dåliga kyleffekten.
Hittade ett kompressorskåp som nästan hade samma mått (fick tillverka passbitar på 2cm på var sida bara).
Sedan drog jag en ny matning (+/-) från ellådan under bilen och drog dessa via ett relä som styrs av den befintliga tryckknappen i manöverpanelen.
Första året hade jag bara en 80W panel till ett 95Ah batteri. Det funkade om man använde bilen dagligen och det var skapligt väder.
Året efter kompletterade jag med en 100W panel till, då funkade det lite bättre.
I år har jag kompletterat med ytterligare 150W panel samt 105Ah litium istället för bly.
Jag har nu provat att ha kylen och lite lampor på under några veckor (för test av litium) och aldrig varit under 70% på batteriet (sol eller mulet ger tillräckligt tillskott, har inte kört med bilen alls).

Man hör att kompressorn klickar till när den startar men hörs inte vid drift.
Bakom kylen sitter en fläkt som tillverkaren säger endast behövs när ute temperaturen är över 30grader så den har jag kopplat via termostat och den har aldrig gått (låter mer än kompressorn).

Kyleffekten är suverän. På ca 15min med tomt skåp går den från +20 ner till +5.
Dock hade effekten på köldfacket kunnat vara bättre (håller fryst mat fryst några dagar men glass blir mjuk) så jag kompletterade med en liten kompressordriven kylbox (bärbar) som har kapacitet till infrysning.
Det verkar ju som att du hittat en perfekt balans mellan förbrukad och tillförd el. Vilken funktion fyller det relä som du kopplat in?
Kjell
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det verkar ju som att du hittat en perfekt balans mellan förbrukad och tillförd el. Vilken funktion fyller det relä som du kopplat in?
Kjell
Det var för att slippa spänningsfallet från manöverpanelen.
Eller rättare sagt från startbatteriet gick förut en kabel via manöverpanelen till gasolkylskåpets 12v element. Men när jag flyttade den kabeln till att matas från bobatteriet fick jag så högt spänningsfall mellan batteriet och kylskåpet. Nu funkar den kabeln och brytaren endast som en styrsignal till reläet som matar kylen. Eftersom nya kabeldragningen bara blev en dryg meter så blev här inget spänningsfall.
 
Toppen