• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Komplettering av solceller.

Tomten 560

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
25427
Medlemskap
2023
Skall utöka min solcell med ytterligare en. Skall man då serie koppla eller parallell koppla? Samma solcell som den nu sittande.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Om du seriekopplar så dubblas spänningen fram till regulatorn. Beroende på solcell så blir spänningen ofta 40-50V. En seriekoppling klarar sig i regel med tunnare kablar fram till regulatorn.

Om du i stället parallellkopplar så blir strömmen, A, dubbelt så hög. En parallellkoppling kräver grövre kablar fram till regulatorn.

Så du får kolla spänningen ut från solcellerna, högsta spänning, V, och ström, A, som regulatorn klarar samt vilken dimension du har på kablarna fram till regulatorn. Välj sen det som passar.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.813
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Om du paralelkopplar så jobbar båda cellerna så gott dom kan vid partiell skuggning.

Om du seriekopplar så ger det sämre effekt om ena cellen har skugga av tex träd.

Det är bara en smaksak hur du kopplar.

Jag skulle välja pararellkoppling.

Men snart kommer du få fler förslag av andra....

Ha de gott. Tomas
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Om du har kopplat solcellsregulatorn via EBL så får du kolla så att den klarar den nya solcellen också. Tror det är vanligt att EBL är säkrad med 15A för solceller. Om du kopplat direkt på batteriet bör det inte vara några problem.
 
Toppen