• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

komplettera eller köpa nya solceller

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
hej
Går det att utöka med en till solpanel till den befintliga och vad ska man tänka på?

I dag ser jag att där kommer in max 2.5amper en solig dag och panelen på taket är då typ 50 watt (jag gissar). Då bilen är begagnad och i handboken står inget om watt. Batteriet var på 85Amper och har bytt ut det till ett Biltema 100 amper

Problemet är att 2.5amp som solcellen ger inte laddar batteriet sprängfullt - t.ex märker jag att 12v tv'n blir känslig och vill stänga av när vattenpumpen startar.

jag har denna regulator

Hur stor om det går alltså solcell och ett till batteri kanske kan jag komplettera med för att inte överstiga regulatorns max 7amp.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: komplettera eller köpa nya solceller

Jag använder 2*95A (Biltema AGM), 180w solpanel och det räcker till bl.a. TV, kompressorkyl, dieselvärme mm, men det är bara du själv som genom erfarenhet kan utvärdera hur långt det räcker. Tyvärr har jag inte fysisk plats på taket bland luckor och antenner, annars hade jag lagt dit en solpanel till.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Ja du har rätt jag startar motorn och sätter voltmetern på bodelsbatteriet och jag håller voltmätaren kvar i en minut och ser volten klättra från 12,5 till 13.11. Nu har motorn varit avstängd i några minuter och voltmetern visar 12,50

Jag har här inte möjlighet till 230 volt för att testa.

Göra samma sak när bara panelen laddar visar dystra sffror 12.47 volt 0.22 amper kommer nu från solcellerna det är molnigt
-------------------------------------------------------

Hejsan igen, det finns många varianter och åtgärder som du troligen bör göra, men en sak är nästan säker, du har troligen åtskilliga problem med bra kontakt på kablar kopplingsplintar och ev. relät som kopplar samman generatorn/bilbatteriet med bobatteriet när generatorn laddar m.m.
Du borde nog gå genom och kanske även byta kablar kopplingar m.m. som har med 12V systemet att göra, om batteriet blir för misshandlat av att aldrig bli uppladdat mellan uttagen så är det risk att det blir misshandlat till döds rätt snart.

När du har startat bilen så generatorn laddar och då mäter över polerna bå BIL-batteriet och får ett värde på förhoppningsvis en bit över 14V.
Om du då går in och mäter över polerna på BODELS-batteriet så skall du helst bara ha förlorat några tiondels volt på vägen genom kablarna.

Så visar bilbatteriet ex. 14,3V........ Så bör bobatteriet helst visa kanske 14,1V eller något lägre.

Om allt är laddat och alla förbrukare är av, och solcellsladdaren står och underhållsladdar batteriet lite så bör du även då ha en spänning över bobatteriet på kanske 13,6V eller något däråt.

M.v.h. JANKRO.

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025

Tack alla för hjälpen att utvärdera detta och jag kommer handla två 100wat paneler och ny regulator då nuvarande inte klarar ladda och är för klen overlag

https://prevent-germany.com/solar-set-komfort-mit-zwei-100wp-solarmodulen-12v-und-spoilerprofilen-wohnmobil

- säljer nog den gamla solpanelen och regulator kan inte vara värt mycket. Jag kommer att bo i bilen under vintern så kanske man ska sätta upp tre stycken 100 watt paneler pga solbristen va

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Nu har jag ingen erfarenhet av vintercamping, men har jobbat en del med solcellsinstallationer, och jag tror inte du klarar dej med enbart solceller oavsett om du har två eller tre paneler, hela vintern. Det beror förstås på hur mycket el du tar ut, enbart belysning så räcker det nog. Men ska du ha fläkt och TV så tror jag inte det räcker.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Under de riktiga vintermånaderna i Sverige, gör liggande monterade solceller i stort sett ingen nytta. Om man bor permanent i bilen och och använder panna, belysning, tv o.s.v. måste man finna andra sätt att tillföra el. Kabel, elverk, E-foy? :)

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

En lösning som är mycket bra, men hur många soltimmar har vi under dec-febr? Jag tror inte det är en lösning, men kanske en bit på vägen. Det räcker ju inte med att bara vinkla dem, se måste ju kunna snurras runt också. Helst med automatik, annars för man ändra 1 ggr/timme.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Solen är alldeles för svag på vintern för att ge ett tillräckligt tillskott, om det skall finnas någon möjlighet måste solcellerna vara mycket stora, och det fungerar inte vertikalt och rörligt på en husbil. Tänk på att bara pannan drar 1-2A per timma, alltså 24-48 Ah som måste laddas bara för att driva pannan.
Sedan tillkommer all övrig förbrukning.

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025

En lösning som är mycket bra, men hur många soltimmar har vi under dec-febr? Jag tror inte det är en lösning, men kanske en bit på vägen. Det räcker ju inte med att bara vinkla dem, se måste ju kunna snurras runt också. Helst med automatik, annars för man ändra 1 ggr/timme.

Låter som en spännande utmaning bra ide - de väger lite också 100watt 9 kilo typ va - hmm ja det blir till att lära sig elektronik, svetsteknik och annat -måste finnas något man kan utgå ifrån - men tror nog att om man letar så finns säkert detta att köpa för solpaneler har funnits ett tag

Toppen