• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

komplettera eller köpa nya solceller

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
hej
Går det att utöka med en till solpanel till den befintliga och vad ska man tänka på?

I dag ser jag att där kommer in max 2.5amper en solig dag och panelen på taket är då typ 50 watt (jag gissar). Då bilen är begagnad och i handboken står inget om watt. Batteriet var på 85Amper och har bytt ut det till ett Biltema 100 amper

Problemet är att 2.5amp som solcellen ger inte laddar batteriet sprängfullt - t.ex märker jag att 12v tv'n blir känslig och vill stänga av när vattenpumpen startar.

jag har denna regulator

Hur stor om det går alltså solcell och ett till batteri kanske kan jag komplettera med för att inte överstiga regulatorns max 7amp.

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: komplettera eller köpa nya solceller

Se till att regulatorn sitter så nära batterierna som det går och kontrollera att du har ordentliga kablar från panelen till regulatorn min 6 mm2 och så korta som möjligt.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Har du bara 50w panel, så stämmer dina antaganden. Din regulator klarar max 120w enl specen. Om du har tillräckligt med plats så komplettera med ytterligare panel - eller byt ut mot kraftigare. Troligtvis får du då också byta regulator.
Använd sök-funktionen, det finns många trådar i ämnet.

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025

Tack för svaret jag har kollat lite i forumet och det känns som om jag måste byta ut allting. Ska jag sätta in ett till batteri 100 ampere så blir jag ju tvungen att byta regulator också

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Egentligen är det solpanelen som avgör regulatorn. Om du har en solpanel som kan ge 180watt, så ska regulatorn klara 15A i laddning.
Grundregeln är att skaffa så stor (=watt) solpanel som möjligt. Oftast är dom för små i förhållande till batteriförbrukning. Har du plats för 2batterier (samma sort, dvs 2*100A), så slipper du ladda vid 220v-stolpe.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Men det är inte alls säkert att detta löser dina TV-problem, kolla om du har spänningsfall fram till anslutningen p.g.a. för klena och långa kablar. Mät när TV:n är på. F.ö. laddar den lilla panelen också batteriet fullt, men det tar längre tid. :)

Senast ändrad:

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025

Har provat att flytta tv nära batteriet bodelsbatterier med samma resultat tv stänger av när vattenpump eller ibland också taklampor tänder. däremot när jag kopplar in 12 volts cigarettändaruttaget startbatter 85amp så kan jag till och med starta bilen utan att tv reagera. Minns när jag köpte batteriet för några månader sedan så är det ett litet fönster på batteriet som lyste grönt vid bra laddat batteri . Det är numera alltid svart det fönstret

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Dra en egen avsäkrad kabel direkt från bodelsbatteriet till TV:n.
Har själv en LTC tv som skall klara stora spänningsvariationer, men så fort original elsystem blev extra belastat så började tv:n klaga.

Egen anslutning direkt till batterierna löste det.

Kom bara ihåg att längden på kabeln avgör vilken diameter den skall ha för att slippa spänningsförluster.

Elsystemen är ofta underdimensionerade, speciellt på äldre modeller.

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Har provat att flytta tv nära batteriet bodelsbatterier med samma resultat tv stänger av när vattenpump eller ibland också taklampor tänder. däremot när jag kopplar in 12 volts cigarettändaruttaget startbatter 85amp så kan jag till och med starta bilen utan att tv reagera. Minns när jag köpte batteriet för några månader sedan så är det ett litet fönster på batteriet som lyste grönt vid bra laddat batteri . Det är numera alltid svart det fönstret

Låter inte bra om indikatorn på batteriet aldrig visar grönt, har batteriet var urladdat nån gång ?
Har du sett till att batteriet blivit helt fulladdat så att det verkar fungera, ett batteri som aldrig blir fulladdat tappar orken snabbare än ett fulladdat, nedförsbacken blir snabbt brantare så att säga än ett fulladdat batteri.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Minns när jag köpte batteriet för några månader sedan så är det ett litet fönster på batteriet som lyste grönt vid bra laddat batteri . Det är numera alltid svart det fönstret
-------------
Har du kollat så att batteriet laddas från generatorn när du kör? :)
-------------

Hejsan, du skriver att den gröna punkten alltid är svart numera.

Måste skarva i Montreals inlägg med generatorladdning vid körning......... När du står inkopplad på el så skall ju även då bobatteriet laddas med den inbyggda 230V laddaren.

Blir inte punkten i fönstret grön varken när du kör bilen eller när du står inkopplad på 230V ?? I så fall måste du ha något mer fel i systemet.
För i båda de fallen så skall absolut batteriet kunna bli så laddat att punkten blir grön.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025

Kan nog säga med säkerhet batteriets indikations fönster aldrig har lyst grönt sen jag köpte batteriet jag har en voltmeter och ser nu att det är 12,49 volt på detta 100 ampere batteri det är alltid 12 någonting startbatteriet det fram visar 13 någonting

Max power min regulator visar just nu lite molnigt 0,5 ampere har jag full sol så är det 2,5 ampere kan det inte vara så enkelt att teven kräver 12.5 volt och mitt bodelsbatteri ligger och svajar där hela tiden
tiden

Som sagt tv funkar på motorns startbatteri

Senast ändrad:

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Vid laddning av batteriet när motorn går eller du har 230 inkopplat så skall du kunna mäta en spänning runt 13,5 - 14,5 volt på batteriet när motorn går eller 230 är inkopplat.

Över 15 volt eller under 13 volt är dåligt, moderna bodelsladdare kan tillfälligtvis kommer över 15 volt om de kör nån form av pulsladdning eller liknande.

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025

13-14 volt har då aldrig bodelsbatteriet haft när jag fick husbilen satt där ett 75 eller 85 ampers batteri minns inte. Antar nu efter allt jag lärt mig om detta när jag bytte batteriet till detta 100 ampere så förstörde jag symbiosen mellan solpanel och batteri nu kan inte solpanelen fulladdat detta större batteri

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Nej, det stämmer inte, mät på bodelsbatteriets poler när motorn är igång, då skall du ha 13,5-14,5V ungefär. Gör samma när du har anslutit 230V då skall du ha ungefär samma värden. Obs, inte motor och 230V samtidigt. sedan kan du göra samma sak när bara panelen laddar, bör bli liknande siffror.

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025

Ja du har rätt jag startar motorn och sätter voltmetern på bodelsbatteriet och jag håller voltmätaren kvar i en minut och ser volten klättra från 12,5 till 13.11. Nu har motorn varit avstängd i några minuter och voltmetern visar 12,50

Jag har här inte möjlighet till 230 volt för att testa.

Göra samma sak när bara panelen laddar visar dystra sffror 12.47 volt 0.22 amper kommer nu från solcellerna det är molnigt

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Har bodelsbatteriet varit tomt någon gång, så att lampor o.s.v. blivit bleka, eller elapparater inte fungerat? 12,5 volt viloström efter laddning tyder på ett kass batteri?

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025

Nej sen vi köpte batteriet för 3 månader sedan har vi aldrig upplevt att strömmen tagit slut på det sättet du beskriver jag har alltid haft belysning ladda mobiler och tv fast tv är känslig
Har också en 150 watt inverter som ger ström till rakapparat batteriladdare larm osv det har fungerat det är bara tv som stänger av - som vi numera kör på cigarettändaruttaget dock med tomt batteri och svårstartad bil ibland

Mäter nu på batteriet 12,65 volt

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Ditt problem är nog att ditt batteri aldrig hinner bli fulladdat, kör du bara kortare sträckor så blir inte batteriet tillräckligt laddat, likadant om du inte har 230 påkopplat så ofta, solcellens 2,5 A är nog inte tillräckligt för att ladda upp batteriet lika mycket som ni plockar ur batteriet.

Så i längden laddas batteriet ur mer än det laddas upp.

Problemen med TV:n handlar nog om 2 saker, dåligt laddat batteri samt underdimensionerat elsystem som ger spänningsförluster vilka förvärras om batteriet är dåligt laddat.

Du bör nog se till att då å då ladda batteriet fullt via 230-laddaren eller längre körsträckor, solcellen klara nog inte att ladda lika mycket som ni laddar ur batteriet.

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025

Tack alla för hjälpen det lutar nog åt att jag köper nya solceller och regulator funderade på det här paketet
https://prevent-germany.com/solar-set-komfort-mit-zwei-100wp-solarmodulen-12v-und-spoilerprofilen-wohnmobil

Det är sant att jag inte köra längre sträckor senaste månaden. Förresten till det paketet ovan måste jag också ha ett till 100 ampere batteri från biltema. Verkar det vettigt ni som vet två stycken batterier totalt 200 amper till dessa 200 watt solceller

Toppen