• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kommunal turistverksamhet

F

F.d. 25168

Guest
Sv: Kommunal turistverksamhet

Har kommenteret på avisens hemmaside:

Hvor er jeg ved at väre trät af campingpladser

Campingpladserne er jo totalt overfyldte om sommeren och lukkede om vinteren, nu er det ved at gå op for dem at husbiler er den nye trend ( salget har langt overgået forsäljningen af husvagner ), og de er meget sent ude, och tror at de kan få 240-300 kr for en overnatning med en husbil.

At kommuner går ind i ställplatser, gör at husbiler kan komme af med affald och svart vatten, på centrale husbilspladser i kommunerne, samtidigt skaber dom orden i kaos
happy.gif
happy.gif

Campingpladserne forstår stadig ikke efter 20 år, at en husbil ikke kan spände förerhuset af, og köre 10km ind til byen og handle.

I dag er nästen alle svenske och udenlandske husbilsklubber mycket observante på husbilsproblematiken i Sverige och Danmark, och campingägerna skal inta forvente nogen tack ifrån husbilsfolket, med deres negative attityde over for hamne och kommuner der er visionäre över for nye tiltag
happy.gif

I diverse husbilsfora, er der enighed om at köre forbi kommuner der har negative holdning til husbiler !!!!!

Campingpladserne Quick stop
sad.gif
= betale for at ligge utenfor eller indenfor campingpladsernes bom imellem 21:00 och 10:00, hvem körer til kl 21:00, må husbiler inta spise og handle, samt slappe lidt innan nästen etape på turen, desuden priser der er väsentligt högere end resten af europa, hvor ställpladser koster imellem 0-10 Euro.

Vil bare nävne at husbiler generelt, gör alt for at bevare naturen, er der mycket sopp på pladsen ved ankomst, er der mange der fjerner, det der inta er deres.

en RIGTIG husbilsturist, kan man inta se har väret på pladsen.

Hoppas kommuner og andre positive mennesker, vil vinde over denne konservatisme og kapitalisme der hersker på campingpladsernes egoisme

Skrivet av: Carnival den 8 november 2010 15:45

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Om en parkeringsplats för husbilar kan vara exempel på kommunal verksamhet som kan vara tvivelaktig, kan man undra hur länge det dröjer innan parkeringsplatser för vanlig personbilar också är det. Dessa konkurrerar ju med privata garage och uppställningsplatser som oftast är mycket dyrare. :cool:

Gunnar /medlem

F

F.d. 16087

Guest

Man kan fråga sig vad syftet är när campingägarna, tar media till hjälp mot kommunerna. Frågan är när (var) ska detta sluta. Men ett står ju klart, för att lyckas så måste allemansrätten omprövas.
Man kanske vill ha igång en högljud dialog för att nå sina syften.
Då får vi hoppas att de skriker i tomma salar.

MVH. Gunnar S

F

F.d. 29925

Guest

Kommunerna som tillhandahåller centrumnära ställplatser är nog faktiskt en tillgång till det centrala näringslivet som i många städer för en tynande tillvaro pga mängden köpcentrum som växer upp utanför centrum.

Kanske borde man gå och fråga eller tom samla in namnunderskrifter från dessa centrumnära näringsidkare och få deras syn på centrumnära ställplatser.
Troligen har de ej samma uppfattning som campingägarna.

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

VATTEN & AVLOPP !
Är det inte just det som kommunerna är bäst på?
Varifrån får de flesta campingplatserna sitt vatten?
Vart går de flesta campingplatsernas avloppsvatten?
Då går det minsann bra att använda sig av det kommunala VA-systemet!
Renhållning, vatten, avlopp, gator, parkering, belysning, m.m. är några av de kommunala verksamheter och system som samhällets invånare har byggt upp och betalat med skattemedel och avgifter.
Att kritisera kommuner för att de anordnar parkeringsplatser med tillgång till vatten & avlopp är närmast patetiskt och fullständigt orimligt!
Jag betalar förutom kommunalskatt ca. 7500 kr./år för vatten & avlopp. Några veckor under året tappar jag inte mitt vatten ur min egen kommuns kran, då tappar jag upp det från en annan kommuns. Om mitt avlopp inte går ut genom min egen kommuns rör, går det ut genom en annan kommuns rör. Jag tappar här och någon annan länsar där! Vari ligger problemet? Vi alla har redan betalat för det!!! Många fastighetsägare blir t.o.m. tvångsanslutna till det kommunala systemet för osedvanlig dyra pengar!!!
Det är inte enbart en service, det är en skyldighet som kommunerna har gentemot sina invånare. Många kommuner har också insett detta men anser sig inte har råd.
Det kanske är dags att tvångsansluta campingplatser som inte är det ännu. Det kanske är dags att se över campingplatsernas VA-avgifter så att kommunerna får in de pengar som saknas att anordna parkeringsplatser med tillgång till vatten, avlopp och sopcontainer för oss som inte är hemma några veckor om året och befinner oss i någon annan kommun! Det har vi husbilsresenärer nämligen redan betalat för.
Julian

F

F.d. 3297

Guest

Campingägarna hävdar att kommunerna "idkar illojal konkurens" genom att ebjuda
"stellplatz" centralt till lägre pris och där erbjuda:
plats att parkera fordon,
tillgång till färskvatten,
tillgång till avlopp
sophantering.
För att detta lögnaktiga påstående ska ha relevans kan campingen inte erbjuda:
toaletter, tvättstuga, köxplats eller lekplats, kiosk, barservering.
Allt för att locka gäster.

Eller så är det detta som bestämmer deras högre pris.
Kan man då tala om "illojal konkurens"?
Möjligen med "egoistiska skygglappar"!

Jag har träffat mycket trevliga campingvärdar, MEN de har varit privata.
Det finns "profithungriga grupper" jag inte tycker om! :mad:

Pensionär

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2025

Det är bara att hoppas att Borgholms Kommun kan och vill fortsätta på samma sätt som hitills.
Med nära ställplatser så kommer allt fler husbilsgäster till Öland, kan man stå centralt så betryder det att många spenderar fler kronor i matvaruaffärer, restauranger osv.
Kan man även bli av med gråvatten, toa, hushållssopor, samt fylla på vatten så är det ett plus.
Den servicen betalar vi gärna för. Husbilsgäster behöver inte lekplatser, diskrum, grillkiosker, vi kan vara helt självförsörjande om vi vill !
Dessutom som någon påpekade så stänger många campingplatser på hösten!
Jag tror att campingplatser passar bra för barnfamiljer, och ställplatser passar husbilsfolk.
Vi kommer att fortsätta nyttja Ölands ställplatser.
Passar även på att gen Borgholms Kommun en STOR eloge för bra ställplatser.

T

Teddi

Guest

kunsbacka kommun tar idag ut heltäckande avgift för v,,a .dom e vägledande i detta .så alla andra kommuner kommer att hänga på..prejudicat kan man nog kalla de,,så den som inte hår råd e den stackaren som blir s..k..tvångsansluten..finns inget val..avlopp e nåt man e tvungen att acceptera.. vattnet e frivilligt..har egen erfarenhet av detta..

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Det är avloppet som kostar pengar.....vattnet är ju gratis (från himlen). Fast nu har nog tråden spårat ur:cool:

T

Teddi

Guest

ja vet inte om du svarar mej. men visst e de en sak me kommunala ställplatser. ju dyrare de blir med att ansluta till dom platser vi har nytta av desto mer får ju vi betala som nyttjar dessa. i övrigt får himlen vänta ett slag..

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Har också erfarenhet, 250 Tkr kostar det fram till vår tomtgräns + resten som måste ske på vår tomt. Friskvattnets kostnad i det hela endast en droppe i havet.
Inte "billigt" att få avlopps- och vattenanslutning inom Kungsbacka ................. NÄ!

Verkliga kostnaden för kommunen torde i vårt fall ändå inte stanna vid 250 Tkr utan snarare på kanske 1 Msek ...... så man kanske inte ska vara grinig. Snittkostnaden inom kommunen blir, självkostnaden i slutänden!

Motsvarande självkostnad skulle vara intressant att veta för ställplatser vad avser VA-service inkl ev el-, drift- och utrymmeskostnader.

Sedan uppstår den självklara frågan, vem som skall betala för ev ställplatser(?) och varför;
# kommunen= med alla dess skattebetalare,
eller
# de näringsidkare som faktiskt kan förväntas tjäna pengar på oss husbilisturister.

Rimligen måste det finnas en acceptabel drivfjäder för dem som investerar i ställplatser - kanske tom så att platserna, dock mot all förmodan, kan bli gratis!

F

F.d. 29925

Guest

Alla kommuner har "nytta" av ett blomstrande näringsliv.

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

......
Sedan uppstår den självklara frågan, vem som skall betala för ev ställplatser(?) och varför;
# kommunen= med alla dess skattebetalare,
eller
# de näringsidkare som faktiskt kan förväntas tjäna pengar på oss husbilisturister.
Rimligen måste det finnas en acceptabel drivfjäder för dem som investerar i ställplatser - kanske tom så att platserna, dock mot all förmodan, kan bli gratis!

Där tycker jag att du tar upp en intressant aspekt som jag också har varit inne på i en annan tråd på ungefär samma tema som denna tråd. Jag skrev där så här.

Vi kan nog lugnt räkna med att intressenterna, ute i kommunerna som vill vara med på vagnen och bidra till att Sverige ska bli Europas bästa husbilsdestination, vill kunna tjäna en slant på sina investeringar.

Jag för min del tror inte att någon bygger en endaste ställplats utan en tanke på att tjäna en slant. Jag tror heller inte att alla ställplatser kommer att ha all tänkbar service. Det kommer säkerligen att komma till stora och påkostade ställplatser liksom små ställplatser där man får klara sig själv. Ofta är det markytan och läget som är helt avgörande.
V-backen :wink:

Toppen